• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12383
+
-

افزایش 432 درصدی سرمایه‏‏گذاری در بخش گردشگری

سال گذشته، 99 طرح گردشگری در استان مورد بهره‎‎برداری قرار گرفت و 209 طرح دیگر نیز در دست ساخت است

گردشگری
افزایش 432 درصدی سرمایه‏‏گذاری در بخش گردشگری




هیفاء پردل | یزد - خبرنگار:


یکی از سیاست‏‏‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته، اقتصاد مقاومتی است. یکی از راهکاری راهبردی توصیه‌شده در این مقوله با توجه به چالش آبی پیش روی کشور که هر سال کشاورزی را به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور، سخت‌تر لز سال گذشته می‌کند، توسعه «صنعت گردشگری» به عنوان یک صنعت پاک با ارزآوری بالاتر می‌توان مد نظر قرار داد.  که می‏‏تواند با تکیه بر امکانات داخلی و جاذبه‎‎های تاریخی و طبیعی کشور، بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل کرده و اشتغالزایی فراوانی نیز داشته باشد.

شهر جهانی یزد نیز، به تبع کشور، با وجود ظرفیت‎‎های بی‎نظیر گردشگری هنوز نتوانسته این صنعت را به جایگاه واقعی خود برساند؛ در حالی که سرمایه‏‏گذاری در این بخش برای پیشبرد برنامه‏‏های کلان ملی و استانی و رفع چالش اشتغالزایی و حفظ برند جهانی شدن این شهر بسیار راهگشاست.براساس آمارهای ارائه‌شده از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، حجم سرمایه‎‎گذاری در این بخش در سال 91 دارای ارزش 141 میلیون و 650 هزار ریال بود که در سال گذشته به 753 میلیون و 450 هزار ریال افزایش یافته و حکایت از رشد 432 درصدی سرمایه‏‏گذاری در گردشگری استان دارد، ولی همچنان ناکافی است.


لزوم ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری 

یکی از بهره‎‎برداران صنعت گردشگری در بافت تاریخی یزد می‎‎گوید: باید مسئولان و سرمایه‎‎گذاران از برند جهانی شدن بافت تاریخی بهره‌مند و با ایده‌های نوگرایانه، به سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش سوق داده شوند.
«محمد منتظری» این عامل را باعث پویایی بیشتر بافت تاریخی می‌داند و اضافه می‌کند: بعضی سرمایه‌گذاران معتقدند با وجود علاقه زیادی که به گردشگری و رونق آن دارند، گاهی برای سرمایه‌گذاری با موانع متعددی روبه‌رو می‌شوند؛ در حالی که میراث فرهنگی باید با ارائه مشوق‌های لازم موجب تسهیل سرمایه‌گذاری در این بخش شود.

به گفته وی، یزد یکی از مقاصد مهم گردشگری است و نمی‌توان تنها به رشد آمار ورود گردشگران توجه کرد و از تامین زیرساخت‌های این بخش غافل شد.منتظری نیاز امروز یزد را توسعه هتل‌های چندستاره می‌داند و معتقد است که سرمایه‌گذاران این بخش باید دارای ایده و نوگرا باشند.البته یک شهروند یزدی نیز در این زمینه می‌گوید: نباید سمت و سوی سرمایه‏‏گذاری در این شهر گردشگرپذیر تنها معطوف به ایجاد هتل باشد، بلکه باید سرمایه‏‏گذاران به موضوعاتی مانند ایجاد سرویس‏‏های بهداشتی مناسب و خودروهای مطلوب برای تردد در بافت تاریخی نیز توجه داده شوند.


رشد 5 برابری زیرساخت‏‏های گردشگری 

سرپرست معاونت توسعه مدیریت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هم اظهار می‎‎کند: با توجه به حجم سرمایه‎‎گذاری در این بخش که سال گذشته معادل 753 میلیون و 450 هزار ریال بود، رشد قابل‌توجهی را شاهد هستیم، به طوری که در مقایسه با حجم سرمایه‎‎گذاری در سال 91 این میزان رشد 432 درصدی را نشان می‏‏دهد.
«محمدرضا دهستانی» بیان می‎‎کند: این میزان سرمایه‎‎گذاری در حالی روی می‏‏دهد که آمار گردشگران استان نیز در سال‎‎های مذکور، نشان‌دهنده رشد 81 درصدی بوده، به طوری که گردشگران استان از 223 هزار و 140 نفر در سال 91 به 403 هزار و 257 نفر افزایش یافته و در عین حال نیز زیرساخت‏‏های گردشگری استان تنها در سال گذشته 5 برابر شده است.

وی اضافه می‏‏کند: در حال حاضر، مجموع واحدهای اقامتی استان 83 واحد است که 53 واحد آن هتل و هتل آپارتمان هستند.وی همچنین از فعالیت 13 واحد اقامتگاه سنتی و 18 واحد مهمانپذیر و 50 واحد بومگردی در استان خبر می‎‎دهد و می‎‎گوید: تعداد دفاتر خدمات مسافرتی در استان نیز به 87 مورد افزایش یافته است.وی به فعالیت 14 دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری در استان اشاره می‌کند و افزایش این زیرساخت‎‎ها را در رشد و توسعه گردشگری استان تاثیرگذار می‏‏داند.
به گفته دهستانی، سال گذشته، 99 طرح گردشگری در استان مورد بهره‎‎برداری قرار گرفته و 209 طرح دیگر نیز در دست ساخت است.
این مسئول عنوان می‎‎کند: با توجه به عزم مسئولان استانی در توجه به رونق زیرساخت‏‏های گردشگری در بافت تاریخی، این اداره کل هدایت سرمایه‎‎گذاران را به بافت تاریخی و جهانی یزد دنبال می‏‏کند.


رونق سرمایه‎‎گذاری‎‎های گردشگری در بافت تاریخی 

سرپرست معاونت توسعه مدیریت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگردی استان می‏گوید: با توجه به اینکه بازار هدف گردشگری گردشگران اروپایی، گردشگری تاریخی است، ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و رشد 11 درصدی گردشگران در سال 96 نویدبخش رونق بافت تاریخی یزد خواهد بود.
دهستانی ادامه می‏‏دهد: با توجه به ایجاد 16 واحد پذیرایی، 12 دفتر مسافرتی، 9 دفتر اطلاع‌رسانی و همچنین 41 واحد پذیرایی جدید در بافت تاریخی، رشد 60 درصدی اشتغالزایی را در بافت تاریخی شاهد هستیم.
به گفته این مسئول، حجم اعتبارات دولتی در ایجاد زیرساخت‎‎های گردشگری در سال 96 نسبت به سال 91 از رشد 37 درصدی برخوردار بوده و باعث رونق و پویایی روزافزون بافت تاریخی یزد شده است.


تدوین نقشه راه برای رونق گردشگری سلامت 

سرپرست معاونت توسعه مدیریت اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در مورد توسعه گردشگری سلامت اظهار می‏کند: با وجود اینکه یزد قطب درمان ناباروری است و در جراحی‌های تخصصی قلب، خدمات مطلوبی به بیماران غیربومی ارائه می‌دهد و پزشکان یزدی نیز صاحب برند هستند، گردشگری سلامت در یزد هنوز به درجه مطلوبی نرسیده است.
به گفته «محمدرضا دهستانی»، برای رونق این نوع گردشگری تدوین نقشه راهی برای استان در دستور کار این اداره کل قرار دارد که با عملیاتی شدن آن ، شاهد بهبود گردشگری سلامت خواهیم بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید