• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12389
+
-

پرواز بلند توسعه از فرودگاه همدان

مدیر فرودگاه همدان درباره ظرفیت‌های تازه حمل و نقل هوایی در استان می‌گوید

گفت‌وگو
پرواز بلند توسعه از فرودگاه همدان




محسن قراگوزلو | همدان- خبرنگار:

شروع مجدد پروازهای همدان به تهران و بالعکس نویدبخش روزهای پررونق برای همدان است. این شروع مجدد اگر مستمر باشد و مورد استقبال و حمایت واقع شود باعث تسهیل حضور سرمایه‌داران، گردشگران و چهره‌های شاخص علمی و سیاسی در استان خواهد شد اما اگر این بار هم مانند گذشته از پرواز به همدان استقبال نشود  بعید است که دیگر سازمان هواپیمایی کشور چنین فرصتی به همدان بدهد. به ‌نظر می‌رسد این ‌بار عزم جدی در مسئولین و مردم برای استمرار این پروازها وجود دارد. رشد استقبال از این پرواز طی چند روزی که از شروع آن می‌گذرد، امیدوارکننده است. با سهراب کلوندی مدیر فرودگاه همدان درباره وضعیت پروازهای همدان - تهران به گفت‌وگو نشستیم.

درباره پیگیری‌ها برای شروع مجدد این خط هوایی توضیح دهید.

از سال‌های گذشته زیرساخت‌ها و استانداردهای مناسب برای فرودگاه همدان تأمین ‌شده است و پرواز به مشهد و از مدتی قبل پرواز به کیش و بالعکس هم راه افتاده است. سال گذشته پروازهای حج نیز در این فرودگاه انجام شد. با توجه به نیاز استان و اهمیت پروازهای تهران که نقش اساسی در آمدن سرمایه‌داران و اساتید دانشگاه و مدیران دولتی به همدان و راحتی مردم در رفت ‌و آمد به تهران دارد، گفت‌وگوهایی توسط استاندار و نمایندگان مجلس با سازمان هواپیمایی صورت گرفت. بعد از خرید هواپیماهای برجامی و با توجه به ظرفیت ناوگان هوایی کشور ابتدا قرار شد هفته‌ای 2 پرواز از همدان به تهران و بالعکس صورت گیرد که استاندار قبول نکرد و بر حداقل 4 پرواز تأکید داشت. بالاخره با همراهی سازمان هواپیمایی از 18 فروردین این پروازها آغاز شد و قرار است 5 پرواز در هفته انجام شود.

گویا مدیران سازمان هواپیمایی کشور برای استمرار این پروازها فرصت 2 ماهه‌ای به همدان داده‌اند و ادامه آنها را مشروط به حضور مسافران و تأمین ‌هزینه‌ها کرده‌اند. این موضوع درست است؟

در پروازها باید 50 درصد از ظرفیت صندلی‌های هواپیما پر شود تا هزینه‌های پرواز از سوخت تا گروه پروازی و کیترینگ و موارد دیگر تأمین شود. اگر کمتر از 50 درصد صندلی‌ها پر شود، شرکت هواپیمایی ضرر می‌کند. پس باید به شرکت هواپیمایی حق داد در شرایطی که خیلی از شهرهای دیگر تمام تلاش خود را برای افزایش پروازها با صندلی‌های تکمیلی می‌کنند، زیر بار ضرر بابت پروازهای بدون مسافر نرود. البته من اطمینان دارم با کمک و همراهی مسئولین و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و روزنامه‌ها و حضور مردم، با توجه به قیمت مناسب 82 هزار تومانی برای این پروازها، ما شاهد استمرار و افزایش آنها خواهیم  بود.

به ‌عنوان یک مدیر باسابقه در صنعت هواپیمایی تأثیر حضور این پرواز را بر گردشگری همدان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قطعا این پروازها برای گردشگران خارجی که می‌خواهند به همدان بیایند اما نمی‌خواهند زمان زیادی را در جاده‌ها تلف کنند، فرصت بسیار مناسبی ایجاد خواهد کرد. همچنین به دلیل ایمنی بالای هواپیماهای نو در این پروازها، گردشگران و مخصوصا مهمانان رویداد همدان 2018 احتمالا تمایل زیادی به استفاده از آنها خواهند داشت و ما شاهد تأثیر این پروازها بر رونق گردشگری همدان خواهیم بود.

ظرفیت فرودگاه همدان برای پروازها چگونه است؟

ما در سال 96 پروازهای حج را انجام دادیم. در پروازهایی که برای حج صورت می‌گیرد، از هواپیماهای پهن‌پیکر مانند ایرباس 300، 600 یا 747 که ظرفیت بالایی برای جابه‌جایی مسافران دارند، استفاده می‌شود. در سال گذشته، علاوه بر زائرین همدان، به زائرین استان کردستان هم خدمات ارائه کرده‌ایم و از نظر تعداد زائر و تعداد پرواز رتبه هفتم را در سطح کشور داشته‌ایم. امسال 20 درصد رشد داریم و رتبه چهارم را در کشور خواهیم داشت. ما ظرفیت پذیرش هواپیماهای پهن‌پیکر را داریم. در زمینه ظرفیت ترمینال مسافری نیز سال گذشته همزمان پذیرای 2 هواپیمای حجاج با 700 زائر بودیم که بدون هیچ مشکلی انجام شد.

راهکار شما برای افزایش مسافران پرواز همدان - تهران چیست؟

باید با حمایت صدا و سیما و اطلاع‌رسانی زمان پروازها و همچنین همراهی مطبوعات برای آگاه کردن همشهریان به سمتی برویم که این پروازها دائمی شود و گسترش پیدا کند. همچنین با دانشگاه‌ها مکاتباتی داشتیم و زمان پروازها را اطلاع دادیم تا اساتید و اعضای هیأت‌علمی از آنها استفاده کنند.

آیا استانداری از این پروازها حمایت کرده است؟

استاندار برای برقراری این پرواز بسیار تلاش کرد. به ‌طور مثال، در شورای اداری استان به ادارات دستور داد برای رفت ‌و آمد به تهران از این پروازها استفاده کنند. 
بعضی از شهروندان بعد از مطرح ‌شدن این صحبت از طرف استاندار به آن انتقاد کردند که این کار مصداق حیف‌ و میل بیت‌المال است و در این شرایط اقتصادی کار غلطی است. نظر شما چیست؟
شاید در نظر اول این‌طور باشد. اما اگر بدانیم وقتی یک مدیرکل یا رئیس اداره می‌خواهد به تهران برود به همراه یک راننده و خودروی دولتی به این سفر کاری می‌رود، نظرمان عوض می‌شود. اگر حقوق راننده و هزینه‌های خودرو و حقوقی را که از بیت‌المال بابت ساعت‌های تردد این افراد در جاده حساب می‌شود در نظر بگیریم، درمی‌یابیم که رقم آن قطعا بیشتر از 164 هزار تومان پول بلیت رفت ‌و برگشت یک نفر به تهران است. در ضمن، اگر ما در نظر بگیریم بابت نبود این پروازها چه فرصت‌های اقتصادی و علمی از همدان دریغ شده است، دستور استاندار را صحیح ارزیابی می‌کنیم.


فرودگاه آماده است

‌فرودگاه همدان با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات مناسب برای هر مقصدی که مسافر به حدی باشد که پروازها زیان‌ده نباشد، امکان برقراری پرواز را دارد. مدیر فرودگاه همدان در گفت‌وگو با همشهری با بیان این مطلب می‌افزاید: ما ظرفیت برپایی این پروازها را به نحو مطلوب و بدون کوچک‌ترین مشکل‌ داریم. سهراب کلوندی در پاسخ به این سؤال همشهری که سفرهای زمینی به عتبات با سختی و ناامنی مواجه است و آیا شما در این شرایط اقدام به برپایی خط هوایی همدان به نجف نمی‌کنید، می‌گوید: اگر سازمان حج و زیارت که متولی هماهنگی سفرهای عتبات است، آمادگی داشته باشد می‌توانیم پروازهای مناسبی برای بهره‌مندی مردم همدان برقرار کنیم. وی وضعیت پروازهای مشهد و کیش را مناسب ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: در پروازهای مشهد معمولا تا 80 درصد ظرفیت ‌تکمیل می‌شود و پروازها مطلوب و با امکانات مناسب و طبق زمان‌بندی انجام می‌شود و خوشبختانه استقبال همشهریان از این پروازها بسیار خوب است. در مورد پروازهای کیش هم تا الان خوب بوده ولی احتمال دارد با گرم شدن هوا از رونق آن کم شود و مردم برای سفر به جزیره کیش تمایل کمتری داشته باشند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید