• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12382
+
-

بهار مازندران زیر برف

بیشترین ارتفاع برف ثبت شده در استان بین ۳۵ تا ۵۰سانتی‌متر در محدوده پل زنگوله تا تونل کندوان اعلام شد

هواشناسی
بهار مازندران زیر برف




معصومه حق‌جو |  ساری - خبرنگار:

در حالی که در سراسر مازندران درختان شکوفه کرده‌اند و گل‌ها و سبزه‌ها کوه و دشت را پوشانده‌اند، با تغییر ناگهانی هوا، استان چهره زمستانی گرفت و شکوفه‌های درختان زیر هجوم برف سر خم کرده‌اند.حالا این نگرانی برای کشاورزان وجود دارد که به برودت هوا باعث سرمازدگی درختانی مثل گردو، به، گیلاس و آلبالو شود.
بارش برف که از 26 فروردین در نقاط کوهستانی آغاز شده بود، اندک اندک در آخرین ساعت‌های روز به شهرهایی مانند آلاشت، پل‌سفید و زیراب در جنوب شرقی تا کجور نوشهر و بلده و کلاردشت در غرب استان و لاریجان و رینه در جنوب غربی استان هم رسید.

 البته در ارتفاعات هم برخی از جاده‌ها برف مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد. با برودت هوا، بخش اعظم روستاهای بخش کجور پوشیده از برف شد و با توجه به پیش بینی هواشناسی، دمای هوا در این مناطق 10 تا 15 درجه کاهش یافت. در عین حال گزارش‌ها حاکی است که ارتفاع برف در محورکندوان حتی به نیم‌متر هم رسیده است.


ارتفاع نیم‌متری برف در کندوان

 به گفته مدیرکل هواشناسی مازندران بیشترین ارتفاع برف ثبت شده در استان بین ۳۵ تا ۵۰سانتی‌متر در محدوده پل زنگوله تا تونل کندوان است.
«محمدرضا رضوی» گفت که در سیاه بیشه ۲۵ سانتی متر، منطقه کلاردشت ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر، منطقه کجور ۵ تا ۱۵ سانتی‌متر، بلده ۱۱ سانتی‌متر و در محور هراز محدوده پلور تا امامزاده هاشم بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر برف باریده است.
در عین حال در محور سوادکوه و در شهر آلاشت نزدیک به 10سانتی متر، شورآب سوادکوه ۱۵ سانتی‌متر و ارتفاعات شرقی استان شامل کیاسر ۴ سانتی‌متر و ارتفاعات هزارجریب ۵ تا ۱۰ سانتی متر برف بر زمین نشسته است.


رینه 4 درجه زیر صفر

به گفته مدیرکل هواشناسی مازندران کمترین دمای شهرهای استان را رینه با ۴ درجه سانتیگراد زیر صفر در روز دوشنبه پشت سر گذاشت. وی افزود: دمای هوای رامسر ۷، نوشهر ۶.۶، سیاه بیشه ۳.۸، بابلسر ۷.۸، ساری ۸.۲، کیاسر ۱.۲ درجه سانتیگراد بوده است. بخشدار بلده نور نیز با بیان این‌که مشکلی در تردد خودروها در این بخش وجود ندارد، گفت: ارتفاع برف در مناطق پایین دست این بخش کوهستانی و سردسیر حدود 5 سانتی‌متر و در ارتفاعات به حدود 30 سانتی متر است.

«امین رنجکش» همچنین با ابراز نگرانی از احتمال بروز خسارت ناشی از این بلای طبیعی به باغداران منطقه گفت: با توجه به این که این فصل زمان گل‌دهی درختان سیاه ریشه است از این‌که در پی سرد شدن ناگهانی هوا و سرما و یخبندان خسارتی به باغ‌های میوه در این بخش وارد شده باشد، چنین اتفاقی دور از انتظار نیست.
«رضا مقدم» بخشدار لاریجان آمل نیز گفت: بارش برف بهاری 2 شهر رینه و گزنک و روستاهای این بخش را سفیدپوش کرده است.


راه‌ها باز است

در این میان به دلیل بارش برف، رفت‌وآمد در محورهای اصلی استان با مشکل صورت می‌گرفت، اما به گفته مدیر  مرکز مدیریت راه‌های مازندران محورهای کندوان، هراز و سوادکوه باز است. 
«محسن هاشمی» گفت: بیشترین بارش برف در محور کندوان ( چالوس- کرج) در محدوده سیاه بیشه تا تونل کندوان است. وی افزود: محورهای هراز (آمل- تهران)، سوادکوه (قائمشهر- تهران) و ساری- سمنان در محدوده کیاسر نیز به صورت خفیف بارش برف داشت. طبق اعلام هواشناسی سامانه بارشی امروز از استان خارج می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید