• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12377
+
-

حاشیه‌سازی برای صادرات سیب

میزان صادرات سیب استان در سال گذشته، رکورد صادرات سیب طی 30 سال اخیر را شکسته است

کشاورزی
حاشیه‌سازی برای صادرات سیب




نسا خلخالی | ارومیه- خبرنگار:

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر صادر نشدن و وجود اختلاف فاحش بین میزان تولید و فروش سیب در آذربایجان غربی منتشر شد که در این اخبار آمده‌است   از سیب تولیدی سال گذشته ۵۰۰ هزار تن در سردخانه‌ها باقی مانده است و باید حداکثر فروردین ماه امسال به بازار مصرف رسانده شود و در غیر این صورت باغداران برای تولید سال جاری با مشکلات عدیده‌ای رو به رو خواهند شد. در ادامه نیز عنوان شده است که باغداران برای تولید محصول ناگزیر از تهیه هزینه مورد نیاز برای سم، کود، آبیاری، حق الزحمه کارگر و ده‌ها مخارج دیگر هستند و چنانچه محصولات به فروش نرسد به طور قطع این قشر در فعالیت و معیشت خود دچار مشکل می‌شوند. این در حالی است که طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، صادرات سیب تولیدی آذربایجان غربی افزایش یافته است. 


تکذیب کاهش فروش سیب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر پایین بودن میزان فروش سیب آذربایجان غربی می گوید: این سخنان کذب محض بوده و به جز مسئولان سازمان جهاد کشاورزی هیچ کس صلاحیت اظهار نظر درباره میزان تولیدات یا میزان فروش محصولات کشاورزی را ندارد.

« اسمعیل کریم زاده » با اشاره به افزایش 5/2 برابری صادرات سیب درختی از استان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، ادامه می‌دهد:  تاکنون 175 هزار تن سیب از گمرکات استان به کشورهای خارجی صادر شده است که این میزان صادرات سیب بی نظیر بوده و جایی برای بحث باقی نمی گذارد.  

وی میزان تولیدات سیب آذربایجان غربی در سال‌جاری را یک میلیون و 208 هزار تن اعلام کرده و اظهار می کند: از این میزان تولیدات، 300 هزار تن برای تبدیل به صنایع تبدیلی و تکمیلی جذب شده و 700 هزار تن در سردخانه های استان ذخیره‌سازی شده است که این میزان ذخیره سازی سیب در سردخانه ها در این زمان از سال کاملا عادی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به افزایش صادرات سیب های تولیدی آذربایجان‌غربی، تصریح می کند: سیب‌های آذربایجان غربی به کشورهای اقلیم کردستان، عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، آذربایجان، ترکیه و هندوستان و همچنین عراق صادر شده است که از جمله عوامل افزایش صادرات سیب می توان به تهاتر موز در ازای سیب و رفع موانع صادراتی به همت مسئولین و یافتن بازارهای هدف جدید اشاره کرد.


صادرات 80 میلیون دلاری سیب 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی نیز می گوید: میزان صادرات سیب از آذربایجان‌غربی طی سال 96، رکورد صادرات این محصول طی 30 سال اخیر را شکسته است و به بالاترین مقدار خود رسید.
« جعفر صادق اسکندری » ادامه می دهد: تاکنون 200 هزار تن سیب از گمرکات آذربایجان غربی به سایر کشورها صادر شده است که 175 هزار تن از آن تولیدات آذربایجان غربی هستند.

وی ارزش صادرات سیب ایران به سایر کشورهای خارجی را 100 میلیون دلار اعلام کرده و در ادامه به صادرات 80 میلیون دلاری سیب آذربایجان غربی اشاره می کند.  
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی می افزاید: میزان سیب های باقی مانده در سردخانه های استان کاملا عادی بوده و به مرور زمان به بازار عرضه خواهد شد از مردم خواهشمندیم که این جوسازی ها را باور نکنند.


کیفیت پایین برخی از سیب ها 

اسکندری با بیان اینکه کیفیت اولین و مهم ترین شرط برای صادرات محصولات کشاورزی است، تصریح می کند: سیب های تولیدی آذربایجان‌غربی از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما در مورد صادرات شرایط متفاوت است و خریداران علاوه بر کیفیت بسیار بالا به سورت و بسته بندی نیز اهمیت بسیاری داده و در واردات حساسیت خاصی به خرج می دهند، به همین دلیل همواره سیب های دارای بهترین کیفیت و شرایط سورت و بسته بندی به سایر کشورها صادر شده و سیب های با کیفیت کمتر به بازار مصرف داخلی تزریق می‌شود.
وی ادامه می دهد: هیچ مشکلی در صادارت سیب وجود ندارد و بازار کشورهای هندوستان، عراق، آذربایجان، افغانستان، پاکستان و ترکیه به روی سیب های آذربایجان غربی باز است.اسکندری اضافه کرد: به تمامی تولیدکنندگان و تجار سیب اعلام می کنم که اگر سیب های باقی مانده برایتان کیفیت بالایی دارند، آماده صادرات آن ها به کشورهای ذکر شده هستیم. 


مکث

« اسمعیل کریم زاده »رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از افزایش صادرات سیب های تولیدی آذربایجان غربی خبر می‌دهد و می گوید: از مردم می خواهیم  اخبار غیر موثق را جدی نگیرند و بدانند  تنها آمارهای اعلامی از سوی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی دقیق‌ است‌.

این خبر را به اشتراک بگذارید