• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 28 فروردین 1397
کد مطلب : 12376
+
-

مصائب پل‌ها و پله‌ها

خاموشی چندماهه پله‌برقی سه‌راه نهضت در خیابان پرتردد شهید چمران یکی از دلایل پیگیری این گزارش است

شهری
مصائب پل‌ها و پله‌ها




زهرا اشرف‌زاده| البرز- خبرنگار:

در شهرهای بزرگ گذر از عرض خیابان‌های شلوغ و پرتردد تنها با استفاده از پل‌های عابر پیاده امکان‌پذیر است، چراکه عبور بی‌وقفه خودروها مجال رد شدن از خیابان‌ها را با خیالی آسوده به عابران نمی‌دهد. این در حالی است که در بسیاری مواقع در شرایطی قرار می‌گیریم که عبور از عرض پرخطر خیابان را به طی کردن پله‌های پل عابر ترجیح می‌دهیم.
در سال‌های اخیر تعداد پل‌های مکانیزه شهر بیشتر شده و رفت‌وآمد شهروندان توسط پله‌‌برقی انجام می‌شود. البته به شرطی که در تمام ساعات، برق پله‌ها بر قرار باشد.

سه‌راه نهضت در خیابان شهید چمران یکی از اصلی‌ترین مناطق شهر است که به دلیل مرکزیت و امکان دسترسی به دیگر مناطق شهر روزانه با حجم عظیم ترددها مواجه است، اما پل هوایی مکانیزه آن به دلایل نامعلوم بیش از 2 ماه است که خاموش است، در حالی که کارشناسان توصیه می‌کنند از پله‌برقی خاموش به عنوان پله استفاده نکنید، چراکه به دلیل ارتفاع بلند پله‌ها مناسب قدم برداشتن نیستند‌.


پل‌‌هایی که بود و نبودشان فرقی ندارد

مادری که همراه با 2 فرزند در حال بالا رفتن از این پله‌هاست می‌گوید: بالا رفتن از این پله‌ها خطرش کمتر از عبور از خیابان پرتردد نیست. وقتی شهروندان مجبورند از این پله‌ها که ارتفاعی مناسب ندارند بالا بروند، در واقع هیچ فرقی بین بود و نبود پل هوایی وجود ندارد.

«زینب زمانی» ادامه می‌دهد: درخواستم از مسئولان و شهرداری این است که این مشکل را پیگیری و حل کنند، چراکه این پل به منظور ایجاد امنیت و رفاه برای شهروندان ساخته شده است، نه اشغال کردن فضا.
وی ادامه می‌دهد: وضعیت این پل اسف‌بار است. در اکثر اوقات خراب است و روزهایی که به سالم بودن پل دل خوش می‌کنید هنگامی که قصد عبور از آن را دارید، متوجه می‌شوید فقط یک سمت پل کار می‌کند و سمت دیگر آن خراب است. اگر مسئولان هر روز مجبور بودند از این پل عبور کنند، متوجه مشکل شهروندان می‌شدند.
یکی دیگر از شهروندان با گلایه از وضعیت نظافت پل‌های هوایی می‌گوید: علاوه بر خاموش بودن این پله‌ها، نظافت نیز در این مکان‌ها رعایت نمی‌شود. اگر کمی دقت کنیم، حتی هفته‌ها یا ماه‌ها این پله‌ها تمیز نمی‌شوند و پر از زباله است و از نظر بهداشتی نیز بسیار بد، به‌خصوص پل روبه‌روی مترو کرج که انسان رغبت گذشتن از آن را ندارد.

«راحله کیان‌فر» ادامه می‌دهد: این پل‌ها به جای اینکه محل عبور مردم باشد به مکانی برای انباشت زباله تبدیل شده و در هر طرف آن چند متکدی ایستاده‌اند که با ظاهری ناخوشایند دست خود را به سوی شهروندان دراز می‌کنند. وی می‌افزاید: اگر مسئولان می‌خواهند مردم بیشتر به شهر احساس تعلق داشته باشند و به رفتارهای شهروندی وفادارتر بمانند، باید سعی کنند عناصر شهری را در بهترین شرایط در اختیار شهروندان قرار دهند و فکری به حال این وضعیت کنند.


اختلاف پیمانکار و شهرداری

معاون زیباسازی سازمان منظر شهرداری کرج با اشاره به دلایل خاموشی پله‌های این پل می‌گوید: در دوره شهردار قبلی قراردادی با یکی از شرکت‌های پیمانکاری بسته شده که ۱۷ پل در شهر جانمایی و نگهداری شود. این شرکت در مزایده این پیشنهاد و تمام کارهایش قانونی بوده است.
«پیمان بضاعتی» می‌افزاید: اما در ادامه راه شرکت با شهرداری اختلاف پیدا کرد، چراکه شهرداری به تعهداتش عمل نکرد و همین باعث شد شرکت دچار مشکل مالی شود. 
وی ادامه می‌دهد: همان‌طور که اشاره شد، پل سه‌راه نهضت بیش از 2 ماه است که خاموش مانده ودلیلش این بوده که شرکت نتوانسته پول برق را که حدود ۳۰ میلیون تومان بوده پرداخت کند.
بضاعتی اضافه می‌کند: البته شب عید این پول تامین و پرداخت شد و حالا مشکل از اداره برق است که در حال رایزنی هستیم که تا آخر هفته برق آن وصل خواهد شد.

 وی می‌گوید: همچنین با این شرکت جلسه برگزار خواهیم کرد که به توافق برسیم تا دیگر شاهد این گونه مشکلات در شهر نباشیم و بتوانیم به شهروندان خدمات مطلوب ارائه دهیم.
با مواجه شدن با چنین مشکلاتی انسان خواه‌ناخواه، به این فکر می‌کند که اگر قرار بود خودمان این پله‌ها را طی کنیم، چرا این همه هزینه برای جانمایی این پل‌ها به هدر رفته است؟ چرا شهروندان باید به دلیل اختلاف و بی‌برنامگی سازمان‌ها مشکلات را تحمل کنند؟ پاسخگوی این مسائل چه کسی است؟


پله‌‌های خاموش بلای جان شهروندان است

پیرمردی که دست همسر سالمندش را گرفته که هنگام بالا رفتن از پل هوایی نفس‌هایش به شماره افتاده، نفس‌نفس‌زنان می‌گوید: پله‌های این پل در اکثر مواقع خاموش است؛ خاموشی‌ای که بلای جان آن‌ها شده است، زیرا به‌ خاطر موانع، امکان تردد از خیابان برای آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل برای تردد مجبورم از اینجا عبور کنم.

«رحیم آزموده» می‌افزاید: حتی جوانان حوصله بالا رفتن از این پله‌ها را ندارند، چه برسد به سالمندان که توان و قدرت استفاده از این پله همیشه خاموش را ندارند. از طرفی زانوهایم درد می‌کند و دکتر بالا رفتن از پله را ممنوع کرده است و با وجود خطرات بسیار مجبورم از اینجا عبور کنم.
همسر پیرمرد در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: دخترم باردار است و از آنجا که اکثر پزشکان در این مکان قرار دارند، تقریبا هر هفته به دکتر مراجعه می‌کند و به دلیل خاموش بودن پله برقی و وجود نرده در خیابان مجبور است مسیری طولانی را پیاده‌روی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید