• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123710
+
-

گزارشی درباره پارک‌های جنگلی کمتر شناخته شده تهران که گزینه‌های خوبی برای گشت و‌گذار در روزهای کرونایی به‌حساب می‌آیند

نفس عمیق در شهر

نفس عمیق در شهر

پرنیان سلطانی

تهران شاید طبیعت بکر شهرهای شمالی را نداشته باشد‌ یا شاید کمتر بتوان در آن نقاط گردشگری سرسبز را پیدا کرد، اما با این حال در کنار ساختمان‌های بلند و کوتاه و بزرگراه‌های پرترافیک و پرسروصدایش، فضاهایی دارد که با مراجعه به آنها می‌توان یکباره از ترافیک، آلودگی و سروصدا رها شد و قدم به سرزمینی سبز و زیبا گذاشت. این فضاهای پر از آرامش، پارک‌های جنگلی تهران هستند. همین تهرانی که فکر می‌کنیم کمتر جای سرسبزی برای گشت و‌ گذار دارد، دارای 15پارک جنگلی است که همه ما با چند تای آنها کاملا آشنا هستیم. به‌عنوان مثال ما بوستان‌های جنگلی چیتگر، لویزان، سرخه‌حصار، طالقانی، پردیسان، کوهسار و یاس فاطمی را به‌خوبی می‌شناسیم. اما شاید کمتر نامی از پارک‌های جنگلی «تلو»، «خرگوش دره»، «لتمال کن» و... شنیده باشیم. فضاهای سرسبزی که اتفاقا به‌دلیل همین کمتر شناخته شده بودن‌شان، گزینه‌های بسیار خوبی برای یک گردش امن نیم‌روزه در روزگار کرونا به‌حساب می‌آیند. اگر برای آخر هفته‌تان به‌دنبال جایی بکر و کم‌خطر می‌گردید، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده‌تان را بردارید و با ما به ریه‌های تنفسی کمتر شناخته شده شهر بیایید.

پارک جنگلی وردآورد
خیلی‌هایمان حتی خبر نداریم که در محدوده غرب تهران و در نزدیکی کوه‌های وردآورد، پارک جنگلی‌ای وجود دارد. چه برسد به اینکه بدانیم این پارک از نظر بزرگی، دومین پارک جنگلی تهران است! پارک جنگلی وردآورد با متراژ بیش از 10میلیون مترمربع در سال1370 تاسیس شده و به تنهایی کمک زیادی به تامین اکسیژن پایتخت می‌کند. این پارک جنگلی غرب تهران که از نظر خلوتی گزینه بسیار بهتری نسبت به پارک چیتگر به‌حساب می‌آید، تمام امکانات یک پارک جنگلی تمام‌عیار ازجمله زمین ورزشی و بازی، آلاچیق، سکوهای سیمانی، سرویس بهداشتی، مبلمان پارکی، پیست دوچرخه‌سواری، غرفه، بوفه، رستوران و... را داراست.

پارک جنگلی سوهانک
این هم یک پارک جنگلی بسیار زیبا و کمتر شناخته شده برای ساکنان شمال شرق تهران؛ پارک جنگلی سوهانک در جاده لشکرک. این پارک که حدود 400هکتار مساحت دارد، از سال1361 به‌طور رسمی پذیرای ساکنان شهر تهران است. اگر چه در این پارک خبری از بوفه و رستوران و آلاچیق نیست، اما بکر بودن پارک جنگلی سوهانک طرفداران زیادی دارد. به‌عنوان مثال با مراجعه به این پارک هم می‌توانید پیاده‌روی و کوهنوردی کنید، هم می‌توانید دوچرخه‌سواری کوهستان و آفرودسواری را تجربه کنید و هم در عین حال در ارتفاعات، جانوران گوناگون ازجمله خرگوش، کبک، اردک، غازهای وحشی و حتی روباه را از نزدیک ببینید!

پارک جنگلی تلو
پارک جنگلی تلو که به آن پارک جنگلی غزال هم گفته می‌شود، یکی دیگر از پارک‌های کمتر شناخته شده شرق تهران است که در بزرگراه شهید بابایی، کیلومتر 5جاده تلو قرار دارد. این پارک هم طبیعتی بکر و زیبا دارد و در آن گیاهان و جانوران مختلفی دیده می‌شود، هم در عین حال امکاناتی مثل آلاچیق و فضای بازی دارد که هم علاقه‌مندان به گردش در طبیعت بکر را راضی نگه می‌دارد و هم خانواده‌هایی که می‌خواهند یک روز زیبا کنار خانواده‌شان بسازند. جنگل‌کاری این پارک 10میلیون مترمربعی از اوایل دهه 80 شروع شده و حالا این پارک عنوان چهارمین پارک جنگلی بزرگ تهران را به‌خود اختصاص داده است.

پارک جنگلی توسکا
معمولا پارک‌های جنگلی در محدوده شمالی، شرقی و غربی تهران واقع شده‌اند. اما ساکنان جنوب پایتخت هم دارای یک پارک جنگلی تمام‌عیار به نام توسکا هستند. این پارک 39ساله کمتر شناخته شده در میان ساکنان تهران، با یک میلیون مترمربع مساحت، دهمین پارک جنگلی بزرگ تهران است. پارک جنگلی توسکا که در بزرگراه آزادگان، کیانشهر جنوبی واقع شده، همه امکانات یک پارک را داراست؛ از آلاچیق، مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، نیمکت، نمازخانه، آبخوری، سرویس بهداشتی، کافه، رستوران و پارکینگ بگیرید تا فضاهای بکری که می‌توان در آن چادر زد و از طبیعت زیبای پارک جنگلی جنوب شهر لذت برد.

پارک جنگلی خجیر
پارک جنگلی خجیر، پارکی بزرگ و محافظت شده در شرق تهران و در نزدیکی پارک جنگلی سرخه‌حصار است که از سال1361 به‌عنوان پارک ملی تعیین شده است. این پارک که به‌دلیل شهرت کمترش نسبت به پارک سرخه‌حصار و همچنین فاصله بیشترش تا فضای شهری تهران، همیشه خلوت‌تر از سرخه‌حصار است، دست‌نخورده‌تر باقی مانده و درنتیجه فضای بکرتری دارد. اگر کمی صبور باشید و راه ارتفاعات این پارک جنگلی را در پیش بگیرید، می‌توانید کل و بز، قوچ و میش، روباه قرمز، شغال، گورکن، لاک‌پشت، کبک، هدهد، تیهو و... را از نزدیک ببینید. پارک خجیر از حدود 200سال پیش شکارگاه سلطنتی پادشاهان بوده و امروز منطقه حفاظت شده است.

پارک جنگلی افرا
پارک جنگلی افرا هم یکی دیگر از پارک‌های جنگلی جنوب پایتخت است که با مساحتی بالغ بر 66هکتار، در ضلع جنوب غربی شهرک رسالت و کنار آزادراه خلیج‌فارس و بزرگراه آزادگان قرار دارد. این پارک جنگلی که محلی برای استراحت زوار قم و جمکران به‌حساب می‌آید، دارای امکانات بسیاری است که ازجمله آنها می‌توان به 3کیلومتر فضای باغ راه، زمین فوتبال، زمین چمن چند منظوره، زمین بازی کودکان و... اشاره کرد. پارک جنگلی افرا که یکی از 10بوستان بزرگ شهر تهران به‌حساب می‌آید، ابتدای شاهراه مواصلاتی تهران به جنوب کشور قرار دارد و به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای استراحت و تفریح مسافران است.

پارک جنگلی خرگوش دره
سال 1343 در غرب تهران، پارکی به نام پارک جنگلی خرگوش‌دره احداث شد که از این پارک برای اسکان مسافران نوروزی استفاده می‌شد و بعدها با ساخت ورزشگاه آزادی، از آن برای اسکان موقت تماشاگران مسابقات فوتبال استفاده شد. بنابراین جز نوروز و زمانی که قرار است بازی‌های بزرگی در استادیوم آزادی برگزار شود، این بوستان جنگلی بکر و زیبا به‌شدت خلوت است و در این روزهای کرونایی فضای بسیار امن و مناسبی برای گشت و‌گذار به‌حساب می‌آید. پارک جنگلی خرگوش‌دره با 65هکتار، در منطقه22 قرار دارد و مشرف به اتوبان‌های تهران- کرج و آزادگان است.

پارک جنگلی لتمال کن
ساکنان غرب و شمال غرب تهران علاوه بر پارک جنگلی چیتگر، خرگوش‌دره و وردآورد، گزینه بسیار خوب دیگری هم دارند. پارک جنگلی لتمال کن با مساحت بیش از صد هزار هکتار در ارتفاعات منطقه22 شهرداری تهران و شمال بزرگراه همت قرار دارد. این پارک در قالب طرح کمربند سبز اطراف تهران به‌طور رسمی در سال1372 تاسیس شد و اکنون به امکانات ویژه یک پارک ازجمله سرویس بهداشتی، مبلمان پارکی و آلاچیق مجهز است. اگر برای گشت و‌ گذار این پارک را انتخاب می‌کنید، باید بدانید که در این پارک بوفه یا رستورانی وجود ندارد. برای همین تمام خریدهایتان را قبل از آمدن به پارک، در فضای شهری انجام بدهید.

















 

این خبر را به اشتراک بگذارید