• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 14 بهمن 1399
کد مطلب : 123603
+
-

خانواده مردی که دچار مرگ مغزی شده بود اعضای بدن او را اهدا کردند

سیدمحسن منجی 3نفر شد

سیدمحسن منجی 3نفر شد

اعضای بدن مردی که در جریان جراحی قلبش دچار مرگ مغزی شده بود با رضایت خانواده‌اش به 3بیمار نیازمند اهدا شد و به آنها زندگی دوباره‌ای بخشید.
به گزارش همشهری، این مرد 50ساله که سیدمحسن خالقی نام داشت چند روز قبل به‌طور ناگهانی دچار حمله قلبی شد. وقتی نزدیکانش او را به بیمارستان منتقل کردند به آنها اعلام شد که سیدمحسن وضعیت وخیمی دارد. یکی از رگ‌های اصلی قلب او نازک شده و در معرض پارگی قرار داشت و این موضوع جان او را به خطر انداخته بود. این موضوع سیدمحسن و خانواده‌اش را غافلگیر کرده بود چرا که پیش از این فکرش را هم نمی‌کردند که قلب او دچار مشکلی تا این حد جدی باشد. هرچند تیم پزشکی اعلام کرد انجام این جراحی ممکن است خطرناک باشد اما راه دیگری جز جراحی وجود نداشت و خانواده او به ناچار با عمل جراحی موافقت کردند.
یک روز بعد سیدمحسن برای جراحی قلب به اتاق عمل منتقل شد و خانواده‌اش چشم انتظار خبری از موفقیت‌آمیز بودن جراحی و بهبودی او بودند. حرف‌های پزشکان درباره خطر بالای جراحی نزدیکان بیمار را دلواپس کرده بود با وجود این کاری جز دعا کردن از آنها ساخته نبود. جراحی ساعت‌ها طول کشید و بعد از آن سیدمحسن به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. هنوز هیچ‌کس به درستی نمی‌دانست که او چه شرایطی دارد و پزشکان هم پاسخ روشنی به خانواده نگران سیدمحسن نمی‌دادند تا اینکه پس از چند روز خبری غافلگیرکننده به آنها داده شد:« بیمار دچار مرگ مغزی شده است.» 
خانواده سیدمحسن آنچه را که می‌شنیدند باور نداشتند. آنها گمان می‌کردند چند روز پس از جراحی عزیزشان از بیمارستان مرخص می‌شود اما حالا خبر مرگ مغزی سیدمحسن شوک بزرگی برای‌شان بود. آنها در برابر انتخاب سختی قرار گرفته بودند. پدر و مادر سیدمحسن از یک سو و همسر و 2 فرزندش از سوی دیگر باید در این‌باره تصمیم‌گیری می‌کردند. هرچند از دست دادن ناباورانه سیدمحسن برای‌شان سخت بود اما وقتی فهمیدند با اهدای اعضای بدن او چند بیمار دیگر به زندگی برمی‌گردند با اهدای عضو موافقت کردند.
سیدمحمد خالقی، برادر سیدمحسن در این‌باره به همشهری می‌گوید: با اینکه وداع با برادرم تلخ بود اما در خانواده با یکدیگر مشورت کردیم و برای رضای خدا با اهدای اعضای بدن سیدمحسن موافقت کردیم. او ادامه می‌دهد: برادرم مردی اجتماعی و انسان دوست بود. او برای همه خیر می‌خواست و مطمئنم از تصمیمی که گرفته‌ایم راضی است. بعد از اینکه پزشکان مطمئن شدند دیگر برادرم به زندگی برنمی‌گردد ما هم موافقت کردیم و کبد و 2کلیه او به بیماران نیازمند اهدا شد. با اینکه برادرم را از دست دادیم اما خوشحالیم که او عاقبت به خیر شد و یاد و نامش تا همیشه زنده می‌ماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید