• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 13 بهمن 1399
کد مطلب : 123472
+
-

ویترین شفافیت نمایندگان

مجلس دیروز به بررسی اولویت‌دار طرح شفافیت آرا رأی داد

نمایندگان مجلس 7‌ماه پس از ورود به پارلمان، با در اولویت قرار دادن طرح «شفافیت آرای نمایندگان» موافقت کردند. شفافیت در آرای نمایندگان یکی از وعده‌های اصلی اصولگرایان در کارزار انتخاباتی دوم اسفندماه بود.
در نشست علنی دیروز بهارستان، احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس پیشنهاد بررسی اولویت‌دار این طرح را مطرح کرد و درنهایت پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان آن، نمایندگان با ۱۵۴ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع با بررسی اولویت‌دار این طرح موافقت کردند. این اقدام مجلس بلافاصله ازسوی نمایندگان موافق درشبکه‌های اجتماعی مخابره شد و مدافعان طرح یکی بعد از دیگری از طریق حساب‌های کاربری‌شان در شبکه اجتماعی درباره آن اعلام موضع کردند؛ چنانکه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در استقبال از رأی موافق نمایندگان به این طرح در توییتر خود نوشت: «به‌عنوان نخستین امضاکننده طرح شفافیت، نخستین موافق تصویب اولویت بررسی آن هم بودم تا به وعده خود عمل کرده باشم.»
با توجه به فصل بودجه‌نویسی، بررسی جزئیات این طرح به بعد از بررسی لایحه بودجه موکول خواهد شد و احتمالا تا نیمه دوم اسفند بررسی جزئیات این طرح در دستور کار نمایندگان خواهد بود. درصورت تصویب این طرح و تبدیل آن به قانون، آرای نمایندگان به طرح‌ها و لوایح علنی خواهد شد. طرح شفافیت آرای نمایندگان میراث مغفول مانده مجلس دهم بود. جمعی 60نفره از نمایندگان مجلس دهم ایده شفافیت آرای نمایندگان را مطرح کردند، اما به کام اکثریت مجلس خوش نیامد. شفافیت آرای نمایندگان 2بار در قالب طرح در مجلس گذشته در دستور کار صحن علنی قرار گرفت، اما هر دو بار رأی لازم را کسب نکرد و این‌بار نیز میان 238نماینده مجلس با رأی نسبتا پایین 154نفر در نوبت بررسی قرار گرفت.

 موافقان و مخالفان چه گفتند؟
طرح شفافیت آرای نمایندگان همواره مخالفان جدی در داخل و بیرون از مجلس داشته است. گروهی از منتقدان آن را سیاسی، تبلیغاتی و عوام‌گرایانه می‌دانند که موجب می‌شود ابعاد کارشناسی طرح‌ها و قوانین، تحت‌الشعاع فضای عمومی و سیاسی قرار گیرد.
در نشست دیروز مجلس، احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر در مخالفت با اولویت قرار گرفتن طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: اولویت‌های مهم‌تری در کشور داریم. طرح جهش مسکن با 2فوریت در دستور کار است، اما مطرح نشده، مردم گرفتار این مسئله هستند. آیا آن طرح اولویت دارد یا شفافیت آرا؟ تورم، گرانی و بی‌تدبیری‌ها، طبقاتی از جامعه را نابود می‌کند. برخی از طرح‌ها یک «یا علی» می‌خواهد که به سرانجام برسد و مردم مزه آن را بچشند. به گزارش ایسنا، وی افزود: عنوان طرح، شفافیت آراست. آیا مردم به‌دنبال شفافیت رأی نمایندگان هستند یا شفافیت عملکرد آنها. رأی نماینده یکی از صدها عمل نمایندگان است. محمدرضا پورابراهیمی نیز در موافقت با اولویت قرار گرفتن طرح شفافیت آرای نمایندگان گفت: تجربه جهانی نشان داده برای جلوگیری از تخلفات و مبارزه با مفاسد، بازدارنده‌ترین راه این است که شفافیت اطلاعاتی را عملیاتی کنیم و این کار که در مجلس انجام می‌شود یک بسترسازی است تا ما این کار را از مجلس شروع کنیم. نماینده مردم کرمان یادآور شد: امروز مردم از مجلس یازدهم انتظار دارند که بستر جریان شفافیت در نظام تصمیم‌گیری از مجلس شروع شده و این موضوع به سایر ارکان نظام تسری داده شود.

   میدان‌داری مدافعان عنابستانی در سکوت منتقدان
رأی دیروز مجلس به بررسی اولویت‌دار طرح شفافیت آرای نمایندگان درحالی بود که انتظار می‌رفت مجلس نسبت به ماجرای نماینده سبزوار و درگیری‌اش با سرباز راهور که برای چند روزی توجه اذهان عمومی را به‌خود جلب کرده بود، موضعی رسمی بگیرد؛ موضعی که در واکنش‌های اولیه به ماجرا از رئیس مجلس گرفته تا شمار زیادی از نمایندگان بر ضرورت رسیدن به این واقعه تأکید داشت، اما در نشست دیروز نمایندگانی که با مردم در ماجرای سیلی‌خوردن سرباز راهور همدلی و همراهی کرده بودند، سکوت کردند و برعکس مدافعان علی‌اصغر عنابستانی به میدان آمدند. یکی خواستار عذرخواهی ناجا از عنابستانی شد و دیگری رسانه‌ها را در این ماجرا شعبان بی‌مخ نامید. دفاع آنها از نماینده سبزوار درحالی بود که واکنش‌ها و حساسیت مردمی به ماجرای درگیری عنابستانی با سرباز راهور، سبب شد نماینده سبزوار در ویدئویی عذرخواهی کند و حتی اقدام برای اجرای قانون را مورد تقدیر قرار دهد، به‌رغم این اقدام عنابستانی اما حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس ضمن تحسین علی‌اصغر عنابستانی نماینده‌ای که با مأمور راهور پلیس درگیر شده بود از نیروی انتظامی خواست که به‌خاطر ادبیات مامورش از مردم و مجلس عذرخواهی کند. او در نطق میان‌دستورش در نشست دیروز مجلس گفت: تجربه به ما نشان داد که چگونه شفافیت راه را بر سیلی‌های متعدد مدیران، کارمندان و مأموران به اقشار مختلف مردم می‌بندد. ضمن تحسین نماینده‌ای که یک سیلی به نفس اماره خودش و یک سیلی به دشمنان نظام و مجلس زد، به نیروی انتظامی هشدار می‌دهم که از عذرخواهی این نماینده عبرت بگیرد و اجازه ندهد که مامورانش در هنگام اعمال قانون از چارچوب قانون تجاوز کنند. در واکنشی دیگر بهروز محبی نجم‌آبادی، دیگر نماینده سبزوار هم بیان کرد: عده‌ای در کشور هزینه درستکاری را بالا بردند و هرچه شفاف باشی علیه تو گارد می‌گیرند. فضای رسانه‌ای تبدیل شده به عده‌ای شعبان بی‌مخ که از کاه کوه می‌سازند. او که در نشست علنی مجلس سخن می‌گفت، افزود: آدم‌هایی هستند که دروغ‌پردازی می‌کنند و حادثه‌ها را بزرگ‌نمایی می‌کنند؛ مانند خطای عنابستانی که در آن بزرگ‌نمایی صورت گرفت. ورای اظهارات نمایندگان مدافع عنابستانی درصحن علنی، موسی‌غضنفرآبادی، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هم درباره چگونگی ورود این هیأت به ماجرای مذکور به برنا گفت: این موضوع را بررسی می‌کنیم  اما جزو اولویت ما نیست و موضوعات دیگری در دستور داریم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید