• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 13 بهمن 1399
کد مطلب : 123467
+
-

ورود قالیباف به دیپلماسی از مسکو

براساس شنیده‌های همشهری قرار است قالیباف پیغامی رسمی را از تهران به روسیه ببرد و با پوتین دیدار و رایزنی کند

گزارش
ورود قالیباف به دیپلماسی از مسکو

 از زمانی که محمدباقر قالیباف سکان‌دار بهارستان شده است، رفته‌رفته نقش او در عالم سیاست پررنگ‌تر از قبل شده است. ورود او به حوزه تقنینی و اجرایی که به واسطه ریاستش بر مجلس میسر شد، حالا شاخ و برگ بیشتری گرفته و آنطور که از خبرهای غیررسمی هویداست، او به‌زودی در عرصه سیاست خارجی و حوزه دیپلماسی نیز فعال خواهد شد. دیدارهای اخیر و مستمر قالیباف با همتایان و حتی سفرای کشورهای منطقه و اروپایی از بعد دیپلماسی پارلمانی از یک‌رو و نطق‌ها و موضع‌گیری‌هایش در مورد برجام و باید‌ها و شاید‌های تعامل ایران با طرفین این قرارداد از سوی دیگر دو فاکتوری هستند که طی 7‌ماه گذشته از توجه او به حوزه روابط خارجی حکایت می‌کند.
توجهی که پویایی دو‌چندان حسین امیر عبداللهیان، دستیار وی‍ژه‌اش در امور بین‌الملل در ماه‌های اخیر نیز فاکتور دیگری در این میدان است.
در کنار این روند که از گذشته تا‌کنون نیز مورد توجه روسای مجالس شورای اسلامی بوده است، هر یک از آنها در زمینه دیپلماسی پارلمانی و در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی فعال بوده‌اند و دیدارها و رفت‌وآمدهای بین‌المجالسی با یکدیگر داشته‌اند و امری مرسوم بوده است.
اما براساس شنیده‌های خبرنگار همشهری، قالیباف قرار است به‌زودی عهده‌دار انتقال پیامی رسمی به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه شود که تا پیش از این در حیطه کاری دیپلمات‌های ارشد نظام و یا حداقل مسئولانی بوده است که در حوزه دیپلماسی نقش‌آفرین بوده‌اند.
یک منبع آگاه دراین‌باره به همشهری گفت: اگرچه پیش‌تر رئیس کمیته روابط خارجی دومای دولتی روسیه در سفر اخیرش به تهران و در دیدار با رئیس مجلس از محمدباقر قالیباف برای سفر به روسیه دعوت به عمل آورده بود. قرار بود این سفر در اواخر آذرماه انجام شود اما به‌دلیل تغییر سطح دیدار قالیباف در سفر به مسکو، این برنامه در روز آخر لغو شد.  آنطور که در خبرهای غیررسمی آمده است، علت تعویق در انجام سفر قالیباف به روسیه، قطعی‌نشدن زمان ملاقات با پوتین بوده است.
با توجه به روند مرسوم دیدارهای پوتین و احتیاط‌های خبر‌ساز او در حفظ سلامتی‌اش، دیدار‌کننده رئیس‌جمهور روسیه باید  ۱۵‌روز در قرنطینه بماند. به همین دلیل پیشنهاد داده شده که قالیباف در تهران و در فرودگاه روسیه آزمایش کرونا بدهد که آنها نیز این موضوع را پذیرفته‌اند. به هرروی، قالیباف به‌زودی عازم مسکو می‌شود و در مقام رئیس مجلس، قبای واسطه‌گری روابط میان تهران و مسکو را هم بر تن خواهد کرد؛ قبایی که حکایت از فعالیت بیشتر و پردامنه‌تر او در عالم سیاست داخلی و خارجی ایران دارد.

مکث
اظهارات دولت آمریکا در مورد ایران نا امید‌کننده بود

رئیس مجلس در نشست علنی دیروز مجلس هم بخشی از نطقش را به اعلام موضع در قبال اظهارات وزیر امور خارجه بایدن اختصاص داد و گفت: دولت بایدن به جای پیش‌شرط‌گذاشتن برای عمل به تعهدات برجامی، به فکر عمل به تعهدات و اقدام جدی برای رفع تحریم باشد. مردم ایران وارد بازی نقد و نسیه نمی‌شوند. قالیباف ادامه داد: با توجه به اظهارات وزیر خارجه آمریکا باید بگویم که اظهارات دولت آمریکا در مورد ایران ناامید‌کننده بود. دولت بایدن به جای اینکه برای عمل به تعهدات خود پیش‌شرط بگذارد، باید معلوم کند که چگونه می‌خواهد تعهد رفع تحریم‌ها را به شکل عملی اجرایی کند.
او با بیان اینکه آمریکا اگر اعتقادی به برجام دارد، به جای شرط‌گذاشتن باید در عمل پایبندی خود را اثبات کند، گفت: تجربه برجام جلوی چشمان مردم ایران است. مردم باهوش ایران ساده‌اندیش نیستند که دوباره وارد بازی اقدامات نقد در برابر نسیه شوند. مثل این است که پول کالایی را به فروشنده داده‌ایم اما کالایی تحویل نگرفته‌ایم. چه‌کسی راضی به چنین معامله‌ای است؟ پس دولت آمریکا به جای پیش‌شرط‌گذاشتن، به‌دنبال اقدام جدی برای رفع تحریم‌ها باشد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در جلسه استماع تأیید صلاحیتش در سنای آمریکا درباره تصمیم بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای، گفته بود که او به‌دنبال توافقی «مدت‌دارتر و قوی‌تر» خواهد بود. بلینکن گفته بود که بایدن درصورت پایبندی ایران به تعهداتش به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.
به گزارش خانه ملت، قالیباف همچنین با اشاره به نظارت میدانی خود در راستای عمل به قانون لغو تحریم‌ها از بازدید هفته گذشته خود از سایت هسته‌ای فردو خبر داد و گفت: در بازگشت از سایت فردو بدون اطلاع قبلی در راستای نظارت میدانی از وضعیت تولید به شهرک صنعتی جنوب تهران سر زدیم. خوشحالم از اینکه با همراهی دولت محترم چرخ سانتریفیوژهای هسته‌ای به حرکت درآمده است و امیدوارم بتوانیم با برنامه‌ریزی، همدلی و جدیت چرخ تمام کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل را بچرخانیم و تولید‌کنندگان و کارگران را در میانه سختی‌ها و فشارهای تحریم و موانع دست و پاگیر تولید تنها نگذاریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید