• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 13 بهمن 1399
کد مطلب : 123461
+
-

مانور قدرت کاظمی علیه داعش

هدف قرار گرفتن ابو یاسر العیساوی مهمترین ضربه امنیتی علیه داعش در عراق پس از کشته شدن ابوبکر بغدادی به شمار می‌رود

مانور قدرت کاظمی علیه داعش

نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق روز چهارشنبه هفته گذشته، به فاصله کوتاهی پس از حملات خونین داعش در بغداد موفق شدند در جریان عملیاتی مشترک با پشتیبانی ائتلاف بین‌المللی، یاسر العیساوی، یکی از مهم‌ترین فرماندهان نظامی داعش در این کشور را هدف قرار دهند. این عملیات از سوی روزنامه نیویورک‌تایمز، «ضربه‌ای اساسی به شبکه نیروهای میدانی داعش» توصیف شده است. اگرچه ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش هیچ‌گاه اسامی کشورهای شرکت‌کننده در عملیات‌های عراق یا سوریه را منتشر نمی‌کند، اما رسانه‌های عراقی به نقل از منابع نظامی این کشور مدعی شده‌اند پشتیبانی هوایی برای عملیات کشتن یاسر العیساوی توسط جنگنده‌های آمریکایی صورت گرفته؛ امری که در نوع خود نشان‌دهنده هماهنگی عمیق میان آمریکا و سازمان مبارزه با تروریسم عراق است.
یاسر العیساوی 43ساله به‌گفته نخست‌وزیر عراق، مرد شماره2 داعش در این کشور بوده که شخصا هدایت عملیات بمب‌گذاری در بازار بغداد را بر عهده داشته است؛ عملیاتی کم‌سابقه که هفته گذشته توسط 2تروریست انتحاری صورت گرفت و 32کشته بر جای گذاشت. مصطفی الکاظمی دقایقی پس از انتشار خبر مرگ العیساوی در صفحه توییتر خود نوشت: «وعده پاسخی ویرانگر به سران گروه شر و تروریسم در کشور را داده بودیم. مرگ جانشین خلیفه خودخوانده داعش، نخستین گام در این مسیر است.» به نوشته خبرگزاری دولتی عراق، محل استقرار العیساوی در جریان عملیاتی اطلاعاتی با مشارکت عراق و آمریکا، در حاشیه شهر کرکوک در شمال بغداد کشف شده است.
اگرچه اطلاعات معتبر و قابل توجهی از نسل جدید فرماندهان میدانی داعش در دست نیست، اما برخی منابع رسانه‌ای و تحلیلی طی روزهای گذشته جزئیات محدودی را درباره صید جدید نیروهای امنیتی عراق منتشر کرده‌اند. بر اساس این اطلاعات، العیساوی طی یک‌سال گذشته اقدامات مهمی در زمینه بازسازی شبکه‌های زیرزمینی داعش و جذب نیروهای جدید برای این سازمان ایفا کرده است. به روایت روزنامه نیویورک‌تایمز، تخصص پیشین العیساوی، جذب و تربیت نیروهای انتحاری از بین جوانان عراقی و سوریه‌ای بوده، اما خلأ فرماندهی شکل‌گرفته در داعش پس از سال2018 باعث شده راه او برای دستیابی به مناصبی نظیر جانشینی خلیفه خودخوانده این گروه تروریستی، ابراهیم القرشی و ولایتعهدی عراق، خیلی زود هموار شود.
شبکه الجزیره در گزارش خود با اشاره به پیشینه این فرمانده تروریستی می‌گوید: العیساوی متولد شهر فلوجه در غرب بغداد بوده و از همان سال‌های جوانی، جذب گروه‌های تروریستی در این کشور شده است؛ از امارت اسلامی عراق و شام در سال2006 گرفته تا داعش در سال2014. او پس از سقوط خلافت خودخوانده در اواخر سال2017، به همراه بسیاری دیگر از فرماندهان میدانی باقیمانده داعشی، عراق را به مقصد شرق فرات در سوریه ترک کرد. منابع اطلاعاتی عراق مدعی هستند العیساوی، 6‌ماه قبل با ماموریت بازسازی شبکه‌های زیرزمینی داعش و اجرای عملیات‌های انتحاری، از طریق اقلیم کردستان به عراق بازگشته و در حاشیه شهر کرکوک مستقر شده بود.

پیام‌های سیاسی یک عملیات
کشتن یاسر العیساوی فراتر از قدرت نمایی دولت و دستگاه‌های امنیتی عراق مقابل هسته‌های زیرزمینی داعش، پیام‌های سیاسی ویژه‌ای نیز برای بازیگران قدرت در بغداد داشت؛ بازیگرانی که به‌تدریج برای عبور از مصطفی الکاظمی و برگزاری انتخابات پارلمانی در مهر‌ماه سال بعد آماده می‌شوند. روزنامه العربی الجدید در این‌باره می‌نویسد: برخلاف انتظارات اولیه، الکاظمی تا‌کنون نتوانسته دستاورد قابل توجهی از دولت موقت خود بر جای بگذارد. از یک‌سو برنامه‌های او در پرونده‌های حساسی نظیر مبارزه با فساد و یا سلاح خارج از دولت نتیجه ملموسی نداشته و از سوی دیگر، هیچ کشور خارجی نیز حاضر نیست با دولت موقتی که به پایان عمر خود نزدیک می‌شود توافق سیاسی و یا اقتصادی داشته باشد. برای مثال مذاکرات با آمریکا به‌منظور خروج نیروهای این کشور از عراق فعلا بی‌نتیجه مانده و دولت حتی نمی‌تواند به توافقی زیرساختی برای تامین نیازهای گاز و برق عراق طی سال‌های آینده دست یابد.
بدون شک در چنین شرایطی، طراحی یک عملیات موفق برای کشتن فرماندهان داعش، آن هم پس از 2سال می‌تواند به نقطه‌ای قابل دفاع در کارنامه نخست‌وزیر عراق تبدیل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید