• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123349
+
-

رفع اتهام از مرغداری‌ها و گاوداری‌ها

تولید‌کنندگان دام و طیور در گفت‌وگو با همشهری اتهام استخراج رمز ارزها را رد کرده‌اند

کشاورزی
رفع اتهام از مرغداری‌ها و گاوداری‌ها


تولید‌کنندگان دام و طیور با رد برخی ادعاهای مطرح شده در مورد استخراج بیت‌کوین در این‌گونه واحدهای تولیدی تأکید می‌کنند که برخی از مسئولان ناآگاه با اعلام چنین مطالبی، آدرس غلط برای مشکلات و وضعیت کنونی تولید گوشت و مرغ می‌دهند.
به‌گزارش همشهری، افزایش مصرف برق در فصول سرد سال و قطعی برق برخی کارگاه‌های صنعتی، مشاغل و حتی خانوارها موجب شده تا انگشت اتهام کمبود برق به سمت استخراج بیت‌کوین توسط برخی ماینرهای قانونی و غیرقانونی نشانه رود. بر این اساس، انتشار خبرهایی مبنی بر افزایش استخراج بیت‌کوین در استان‌های یزد و فارس و در واحدهای مرغداری، دامداری‌ها، گلخانه‌ها و برخی صنایع کوچک مانند کارخانه‌های کاشی و سرامیک و مزارع کشاورزی، واکنش این فعالان صنفی را به‌دنبال داشته است.
استخراج بیت‌کوین در برخی مرغداری‌ها و گاوداری‌های کشور و گمانه‌زنی‌های مطرح در مورد تأثیر این موضوع بر کاهش تولید و افزایش قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ با واکنش تولید‌کنندگان مواجه شده است؛ تولید کنندگانی که در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اینگونه اظهارنظرها را ناشی از بی‌اطلاعی مسئولان مذکور قلمداد کرده و تأکید می‌کنند که امکان استخراج بیت‌کوین در اینگونه واحدها وجود ندارد و تولید مواد پروتئینی از ابتدای امسال تا‌کنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه با وجود مشکلات تامین نهاده‌ها، تولید مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز در کشورمان سیر صعودی داشته است.

از استخراج بیت‌کوین تا مرغ 9هزار تومانی
چندی پیش رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه متأسفانه بعضی از افراد با نصب دستگاه در مکان‌هایی مانند مرغداری، گاوداری، کارخانه‌های کاشی و سرامیک این واحدها را به کارخانه تولید رمز ارز تبدیل کرده‌اند، گفت: دولت به بخش صنعت، دامی، کشاورزی، فرهنگ و... یارانه زیادی می‌دهد و اگر قرار است تا دولت به ازای این یارانه، پول کمتری دریافت کند، باید در مرحله نخست هزینه قبض برق را به‌صورت واقعی محاسبه کند. فریدون عباسی‌دوانی، نماینده کازرون و کوه‌چنار در مجلس شورای اسلامی افزود: استخراج رمز ارز در تمام نقاط کشور انجام می‌شود و برای جلوگیری از این اقدامات باید هزینه انرژی به مرور زمان واقعی شود و واقعی شدن قیمت برق، گاز و... سبب می‌شود تا دیگر کمبودی در این بخش‌ها نداشته باشیم. علاوه بر آن اظهارنظر اخیر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر قیمت 9هزار تومانی هر کیلوگرم مرغ موجب شد تا تشکل‌های صنفی در گفت‌وگو با همشهری به انتقاد از این دیدگاه بپردازند.

فهرست مزارع بیت‌کوین مرغداری‌ها را منتشر کنید
ناصر نبی‌پور، رئیس هیأت‌مدیره مرغ تخم‌گذار استان تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه در همه‌جای دنیا در بخش تولید نیز افراد متخلف وجود دارند، گفت: اما تبدیل مرغداری‌ها به مزارع استخراج بیت‌کوین با توجه به ماهیت تولید و میزان برق مصرفی دروغ محض است. ناصر نبی‌پور، افزود: استخراج بیت‌کوین نیازمند مصرف برق بالایی است و درصورت صحت چنین ادعایی مسئولان می‌توانند با توجه به میزان مصرف برق واحدهای مختلف را تشخیص دهند. او افزود: در کشور حدود 24 تا 25هزار واحد مرغداری وجود دارد و مصرف برق نیز با کنتورهای دیجیتال قابل کنترل است. همچنین 99درصد مرغدارهای تخم‌گذار برای تامین برق ژنراتور دارند و اگر قصد تولید نداشتند به جای استخراج بیت‌کوین، همانند برخی تولید‌کنندگان دیگر سرمایه خود را راهی بازارهای سرمایه‌ای مانند سکه، دلار، خودرو و... می‌کردند. سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن، در واکنش به دیدگاه رئیس مجلس در مورد قیمت مرغ و رئیس کمیسیون انرژی در زمینه استخراج بیت‌کوین در مرغداری‌ها گفت: متأسفم که رئیس مجلس به‌طور غیرکارشناسی اظهارنظر می‌کند؛ این در حالی است که برخی تولید‌کنندگان مرغ برای واگذاری واحدهای بزرگ مرغداری بدون دریافت اجاره‌بها و همکاری در تولید با رئیس مجلس برای عرضه مرغ 9هزار تومانی اعلام آمادگی کرده‌اند، اما متأسفانه حتی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز اطلاعات درستی از شرایط تولید مرغ و تخم‌مرغ ندارد و این افراد غیرمطلع، مشاوران خوبی نیز ندارند.
او افزود: مرغداری‌ها حداقل توسط بازرسان وزارت جهادکشاورزی، دامپزشکی و... از صبح تا شب رصد می‌شوند و امکان استخراج بیت‌کوین در این واحدها وجود ندارد؛ گرچه ممکن است در برخی بخش‌های کشاورزی که دارای مصرف بالا و برق بیش از هزار آمپر هستند، امکان استخراج بیت‌کوین وجود داشته باشد، اما متوسط برق مصرفی مرغداری‌ها 200 تا 300آمپر است، ولی استخراج بیت‌کوین نیازمند برق حداقل هزار آمپر به بالاست. نبی‌پور افزود: بهتر است مسئولانی که چنین ادعایی دارند، اسامی واحدهای مرغداری متخلف را اعلام کنند؛ چراکه حتی واحدهای بزرگ مرغداری با 2تا  3آسیاب نیز کمتر از 600آمپر برق دارند و علاوه بر آن، تولید در محیط کارگری به‌گونه‌ای است که همه از کوچک‌ترین تخلفی در تولید مطلع می‌شوند. او افزود: حداقل قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم تخم‌مرغ با تامین 60درصد ذرت و 22درصد سویا توسط دولت(رویه کنونی) در مرغداری 15هزارو733تومان، اما نرخ مصوب 2‌ماه پیش ستاد تنظیم بازار 14هزار تومان است؛ این در حالی است که مرغدار مجبور است بین 7 تا 10درصد سویای مورد نیاز را از بازار بخرد. علاوه بر این دو قلم نهاده نرخ 20درصد بقیه نهاده‌ها نیز سر به فلک کشیده است؛ به‌نحوی که قیمت واکسن آنفلوآنزا به 6هزار تومان و جوجه یک‌روزه از 3 تا 4هزار به 12هزار تومان رسیده است. نبی‌پور نوسان تولید را ناشی از مشکل تامین و گرانی نهاده‌ها و عدم‌صرفه مرغداران برای تداوم تولید و کشتار مرغ‌های مولد دانست و گفت: تولید تخم‌مرغ در نقطه سر به سر است و از ابتدای امسال تا‌کنون هنوز متوسط قیمت تخم‌مرغ در کارخانه به 12هزار تومان نرسیده است.

طرح ادعاهای بدون سند 
نایب‌رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفت‌وگو با همشهری، ضمن رد استخراج بیت‌کوین در مرغداری‌ها گفت: میزان مصرف برق واحدهای مرغداری مشخص است و اداره برق نیز از طریق قبوضی که صادر می‌کند به‌طور مداوم بر این مصرف نظارت داشته و رشد بی‌رویه مصرف برق در واحدهای مرغداری به‌راحتی قابل رصد و پایش است. حبیب اسدالله‌نژاد، افزود: کسانی که از استخراج بیت‌کوین در واحدهای مرغداری بدون ارائه سند و مدرک خبر می‌دهند، خوددرگیری دارند و بهتر است این افراد اگر مدرک مستندی دارند به مراجع ذی‌صلاح ارائه کنند تا بررسی شود، اما در غیراین صورت، بهتر است از توهین به مرغدارانی که در سخت‌ترین شرایط به تولید مشغول هستند، خودداری کنند. او افزود: اکثر واحدهای مرغداری دارای ترانس حداکثر 100آمپر هستند که اصلا مناسب برای استخراج بیت‌کوین نیست. اسدالله‌نژاد با بیان اینکه تولید‌کنندگان طیور ادعای استخراج بیت‌کوین در واحدهای مرغداری را قویا رد می‌کنند، با تأسف نسبت به اظهارنظر اخیر رئیس کمیسیون انرژی مجلس، گفت: یکی از دلایلی که کشورمان با بن‌بست‌های اقتصادی مواجه می‌شود، آن است که برخی از افراد مسئولیت‌هایی را قبول می‌کنند که در آن تخصص لازم را ندارند. او همچنین با رد کاهش تولید مرغ، گفت: تولید ماهانه مرغ براساس برنامه مصوب ستاد تنظیم بازار صورت می‌گیرد. اکنون برنامه‌ریزی برای تولید 120میلیون قطعه مرغ است و در ‌ماه گذشته نیز تولید 110میلیون قطعه محقق شد و به اندازه نیاز بازار مرغ تولید می‌شود؛ این در حالی است که متأسفانه برخی واحدهای مرغداری به‌دلیل زیاندهی ناچار به تعطیلی یا به اشتراک گذاشتن واحد تولیدی شده و در این شرایط مطرح کردن چنین حرف‌هایی منطقی نیست.
 برومندچهار آیین، عضو هیأت‌مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی هم افزایش قیمت مرغ را ناشی از رشد قیمت تمام‌شده تولید و اصرار مسئولان بر تثبیت قیمت 20هزارو400تومانی مصوب 20مهر‌ماه امسال ستاد تنظیم بازار دانست و افزود: این در حالی است که پس از این نرخ مصوب، ستاد تنظیم بازار قیمت رسمی ذرت را 14درصد، سویا را 20درصد و نرخ جوجه یک‌روزه را 50درصد گران کرده و حداقل قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم مرغ را به 24هزار تومان افزایش داده است. با وجود این، ستاد تنظیم بازار با کوتاهی در عمل به وظایف خود بر اجرای قیمت مصوب 20هزارو400تومانی مرغ اصرار دارد.
او افزود: در چنین شرایطی برخی از مسئولان مانند رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی متولیان تامین برق با افزایش مصرف آن، انگشت اتهام را به سمت تولیدکنندگانی نشانه می‌روند که در سخت‌ترین شرایط و حتی با زیاندهی به تولید مشغول هستند.

مسئولانی که آدرس غلط می‌دهند 
احمد مقدسی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفت‌وگو با همشهری با رد ادعاهای مطرح شده در مورد استخراج بیت‌کوین در گاوداری‌ها، صحت چنین خبری را نشانه وضعیت بحرانی تولید‌کنندگان دانست و گفت: استخراج بیت‌کوین نیازمند برق با آمپر بالاست و درصورت تامین برق مورد نیاز ممکن است بیت‌کوین در خانه، مرغداری، کارخانه و... نیز استخراج شود، اما نکته اصلی آن است که باید مسئولان محترم به فکر بیفتند که چرا تولید‌کننده باید به جای تمرکز بر تولید به سمت انجام چنین فعالیت‌هایی برود تا بتواند هزینه تمام‌شده تولید را جبران کند.
احمد مقدسی با تأکید بر اینکه تا‌کنون حتی نشنیده‌ام که در واحدهای گاوداری، بیت‌کوین استخراج شود، افزود: نیاز واحدهای گاوداری دارای 2هزار راس گاو به برق حداکثر 8آمپر و میانگین گله‌های گاو موجود در گاوداری‌های کشور 150راس است. او افزود: با وجود این کمتر از 100واحد گاوداری که باید روزانه بالای 100تن شیر تامین کنند، دارای برق هزار آمپر هستند، اما همه این واحدها فعال و در حال تولید هستند؛ مگر اینکه تمام گاوها را فروخته، اما فعالیت آنها ادامه داشته باشد، که چنین احتمالی نیز عقلانی نیست. او با بیان اینکه امسال در تولید شیر و گوشت نه‌تنها کاهش نداشته‌ایم، بلکه افزایش هم داریم، گفت: اکنون مازاد تولید شیر داریم و شیر خشک روی دست تولید‌کنندگان مانده، اما اجازه صادرات نمی‌دهند. همچنین با وجود توقف واردات گوشت، دام زنده سبک و سنگین روی دست دامداران مانده و تقاضای صدور مجوز صادرات دارند. مقدسی افزود: پیش‌بینی تولید گوشت قرمز تا پایان امسال بالای 950هزار تن بوده و به‌گفته مسئولان حداکثر نیاز بازار داخلی 920هزار تن است. همچنین تولید روزانه شیر 11میلیون‌و500هزار تن است که یک میلیون تن تبدیل به فرآورده‌های لبنی و صادر می‌شود، 10میلیون تن مصرف داخلی است و 500هزار تن نیز برای تولید شیر خشک استفاده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید