• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123308
+
-

سال‌های پژوهش، شایعه و بدنامی

از شایعه‌سازی تا رکوردشکنی

تجسمی
سال‌های پژوهش، شایعه و بدنامی


حافظ روحانی 

نخستین روزهای سال1395با انتشار مجدد خبری آغاز شد که از سال قبل و از طریق فضای مجازی منتشر شده بود؛ واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی. با وجود تکذیب مداوم معاون هنری وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی، و تأکید بر این موضوع که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی، در اسفند‎‌‎ماه سال94 با این واگذاری مخالفت کرده است ا ما سرعت شایعات بیشتر بود. در این میان نام فردی به اسم افشین پرورش به گوش می‎‌‎رسید که خود را روزنامه‎‌‎نگار تحقیقی ساکن نیویورک معرفی و بارها معاونت هنری را به تلاش برای فروش غیرقانونی گنجینه موزه متهم می‎‌‎کرد. همین شایعات به برگزاری تجمع اعتراض‎‌‎آمیز در مقابل موزه هنرهای معاصر منتهی شد. از سوی دیگر مدیرکل وقت هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی، پیش‎‌‎تر از برگزاری نمایشگاهی از گنجینه موزه هنرهای معاصر در آلمان و ایتالیا خبر داده بود اما باز هم شایعه‎‌‎سازی‎‌‎های افشین پرورش بلند شد که معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی را متهم می‎‌‎کرد که قصد دارند آثار را از موزه خارج کرده و بفروشند. در نهایت در جلسه‎‌‎ای با حضور معاونت هنری، مدیرکل هنرهای تجسمی، انجمن‎‌‎های هنری و فعالان حوزه هنرهای تجسمی، ماجرای نمایشگاه با فشار افکار عمومی منتفی شد.
سال1395 با انتشار ۲کتاب مهم همراه شد؛ کتاب «تحولات تصویری هنر ایران: بررسی انتقادی» به قلم سیامک دل‎‌‎زنده که توسط مؤسسه فرهنگی، پژوهشی چاپ و نشر نظر منتشر شد و کتاب «اقتصاد هنر معاصر» با ترجمه حمیدرضا شش‎‌‎جوانی که توسط انتشارات فرهنگستان هنر چاپ شد. حمیدرضا شش‎‌‎جوانی نقش مهمی در تدریس و گسترش اقتصاد هنر به‎‌‎عنوان یک رشته دانشگاهی داشت. در پاییز سال1395 نخستین دوره حراج باران با مدیریت محبوبه کاظمی دولابی آغاز به‎‌‎کار کرد. این حراج به‎‌‎گفته برگزارکنندگان به شکل تخصصی بر آثار خط و خوش‎‌‎نویسی و هنرهای ایرانی و اسلامی تمرکز داشت. این حراج در سال‎‌‎های بعد مورد توجه قرار گرفت و چند رکورد قیمتی بالا را ثبت کرد. سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سال1396طرح پیرایش و ساماندهی جداره کناره خیابان انقلاب را اجرا کرد. در این طرح نمای ساختمان‎‌‎های مشرف به خیابان انقلاب تمیز و نوسازی شد. این طرح نقش مهمی در رشد اقتصادی و فرهنگی خیابان انقلاب گذاشت و بسیاری از ساختمان‎‌‎های قدیمی را احیا کرد.
انتشار کتاب «پرورش ذوق عامه در عصر پهلوی» به قلم علی قلی‎‌‎پور توسط مؤسسه فرهنگی و پژوهشی چاپ و نشر نظر اتفاقی مهم در عرصه پژوهش به‎‌‎حساب می‎‌‎آمد. نخستین دوره رخداد هنری تیرآرت در تیر‎‌‎ماه سال1397 در آواسنتر برگزار شد. این رخداد هنری در واقع یک آرت‎‌‎فیر بود که توسط هرمز همتیان، مدیر گالری دستان، بنا و با مشارکت مریم مجد به‎‌‎عنوان مدیر و آرش رهبری به‎‌‎عنوان مدیرعامل تأسیس شد. این رخداد در تیر‎‌‎ماه و هفته هنر در زمستان برگزار شد. سومین دوره این رخداد در سال1399 به‎‌‎علت همه‎‌‎گیری ویروس کرونا برگزار نشد.
انجمن صنفی نگارخانه‎‌‎داران به‎‌‎عنوان یک نهاد صنفی کارفرمایی در 25آذر‎‌‎ماه سال1397رسما تأسیس شد. اساسنامه توسط سیدمحسن هاشمی، نماینده هیأت مؤسس (لیلی گلستان، مژگان والی‎‌‎پور و لیلا ثمری) نوشته شد. این انجمن در بدو تأسیس دارای 29عضو بود.
با همه‎‌‎گیری ویروس کرونا در آخرین‎‌‎ماه سال1398 فعالیت‎‌‎های تجسمی به‎‌‎شدت محدود شدند. مهم‎‌‎ترین اتفاق آخرین سال قرن، رونق‌گرفتن حراج‎‌‎های برخط بود. جنجالی‎‌‎ترین خبر، فروش اثری از آیدین آغداشلو به قیمت 12.5میلیارد تومان در تاریخ 26دی‎‌‎ماه این سال بود؛ خبری که در آخرین ماه‎‌‎های قرن از یکی از جنجالی‎‌‎ترین چهره‎‌‎های هنر معاصر ایران پخش شد و هنرهای تجسمی ایران را در آخرین روزهای این سال، سخت تحت‎‌‎تأثیر قرار داد. نام کنایه‎‌‎آمیز این اثر، «خاطرات امید»، با جنجال‎‌‎های حاشیه‎‌‎ای‌اش، پایانی بود بر این قرن پرآشوب.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید