• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123303
+
-

از مژگان تا لاله

لاله زارع، نخستین پلیسی‎‌‎نویس زن ایران است

نثر
از مژگان تا لاله


حسنا مرادی  

مژگان زارع، 4رمان عاشقانه نوشت؛ رمان‎‌‎هایی که با وجود تم عاشقانه‎‌‎شان، پیرنگ بعضی‎‌‎شان جست‎‌‎وجو بود. اما قصه «راز کیارش»، آخرین رمان عاشقانه زارع کمی با بقیه تفاوت‎‌‎ داشت؛ این کتاب به شکل پاورقی و روزانه در سایت نودوهشتیا منتشر شد و هر قسمت آن حدود 40‎‌‎هزار خواننده داشت. پیرنگ این داستان هم پیرنگی معمایی و کارآگاهی بود. بعد از موفقیت این داستان بود که زارع، نام مستعار مژگان را کنار گذاشت و آثار بعدی‎‌‎اش را با نام اصلی خودش، لاله زارع نوشت. ۲کتاب بعدی او آثاری در ژانر جنایی بودند؛ «جمجمه جوان» و «بی‎‌‎تابوت».
نثر زارع، نثری ساده، روان و نزدیک به گفتار است. او بی‎‌‎آنکه خودش را گرفتار زبان داستانش کند، قصه‎‌‎اش را سرراست تعریف می‎‌‎کند تا برای همه آدم‎‌‎های جامعه، از قشر فرهیخته و روشنفکر گرفته تا آدم‎‌‎های معمولی جامعه جذاب باشد. قصه‎‌‎های او واقع‎‌‎گرا هستند و می‎‌‎توان ردپای مکان‎‌‎های واقعی را در رمان‎‌‎هایش دید؛ در واقع آثار او به نوعی ثبت‎‌‎کننده بخشی از تاریخ معاصر شهر تهران هستند.
«قرارشان با زن در کافه لمیز انقلاب بود، چون زن ادعا کرده‎‌‎ بود محل کارش همان اطراف است. حالا خودش تنها آمده‎‌‎ بود، به قراری نه چندان رسمی که می‎‌‎شد اسمش را تحقیقات نامحسوس گذاشت. ایستاد جلوی کافه و به دو‌گونی کنفی این طرف و آن‌طرف ورودی نگاه کرد. لبه گونی‎‌‎ها لوله شده ‎‌‎بود، توی آنها پر از دانه‎‌‎های قهوه بود و میل مهارناپذیرش برای جویدن آن دانه‎‌‎های سفت و قهوه‎‌‎ای تیره هر لحظه بیشتر شعله می‎‌‎کشید. اگر می‎‌‎دانست نقشه مزخرفش برای سر به سر‌گذاشتن بهمنی به همچین جایی می‎‌‎رسد، هیچ وقت با زن توی کافه قرار نمی‎‌‎گذاشت. هنوز ده دقیقه به ساعت ملاقات وقت بود و حدس می‎‌‎زد زن حالا توی کافه چشم به راهش باشد، با این حال دوست نداشت زودتر از موعد مقرر آنجا باشد. از پشت شیشه‎‌‎های بلند، داخل کافه را رصد کرد. دوشنبه بود اما دوشنبه هفتم فروردین نه هر‎‌‎ماه دیگری. با وجود سرمای محسوس هوا و تعطیلی دانشگاه‎‌‎ها، باز هم زور نوروز چربیده بود و آنجا شلوغ بود. ملاقات زنی شمال‎‌‎شهرنشین در خیابان انقلاب چیز غریبی نبود.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید