• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123311
+
-

نام‌های بسیار

ذکر شاعرانی که از نوشته‌های «سنگ‌ و الماس» جا مانده‌اند

شعر
نام‌های بسیار


مرتضی کاردر

از ابتدا معلوم بود که روایت‌کردن همه اتفاق‎‌‎های شعر امروز در یکصد نوشته ممکن نیست و نام‎‌‎های بسیاری از قلم می‎‌‎افتند، به‎‌‎ویژه وقتی که شمار نوشته‎‌‎ها از 100 به 90 تقلیل یابد و ناگهان خبر برسد که «سنگ و الماس» به نقطه پایان رسیده است. حالا در نوشته نود‎‌‎و‌دوم که قرار است آخرین نوشته همشهری سنگ و الماس باشد، تذکر چند نکته و ذکر شماری از جاماندگان ضروری است.
شاید بهتر می‎‌‎بود که هر شماره به یک شاعر اختصاص داشته باشد اما دوره طولانی حیات حرفه‎‌‎ای و دامنه تأثیر بسیاری از شاعران بیشتر از آن بود که بشود در یک مطلب درباره کارنامه‎‌‎شان سخن گفت، ازجمله نیما و احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث و... لذا بیشتر از یک مطلب به ایشان اختصاص یافت. شاعران دیگری نیز بودند که باید در بیشتر از یک شماره بررسی می‎‌‎شدند اما مجال نبود ازجمله احمدرضا احمدی، بیژن جلالی، یدالله رویایی.
نوشته‎‌‎های سنگ و الماس درباره شعر امروز فارسی بیشتر ناظر به نوگرایان بود و شاعران سنتی بسیاری که از قلم افتادند مثل پژمان بختیاری و امیری فیروزکوهی و عماد خراسانی و نوذر پرنگ و مهم‎‌‎تر از همه شهریار.
اما در میان نوگرایان نیز کم نیستند شاعرانی که از قلم افتاده‎‌‎اند، ازجمله نوگرایان دهه‎‌‎های 40 و 50 که شمارشان بسیار است مثل شاعران جریان موسوم به شعر دیگر مثل بیژن الهی و بهرام اردبیلی و پرویز اسلام‎‌‎پور و هوشنگ چالنگی و محمود شجاعی و هوشنگ آزادی‎‌‎ور و فیروز ناجی و قاسم هاشمی‎‌‎نژاد و... نیز شاعران جریان موسوم به شعر ناب مثل بسیاری دیگر مثل هرمز علی‎‌‎پور و آریا آریاپور و یارمحمد اسدپور و....
در سال‎‌‎های اخیر کارنامه شاعران بسیاری مورد بررسی قرار نگرفته است، ازجمله شاعران دهه‌70 و دکتر رضا براهنی و اصحاب کارگاه شعر او بخشی انکارناپذیر از شعر پیشروی امروز به‌شمار می‎‌‎روند و نیز شاعران جریان موسوم به ساده‎‌‎نویسی و نسل نوی شاعرانی که پس از گسترش شبکه‎‌‎های اجتماعی به جامعه ادبی معرفی شدند.
از میان شاعران نسل انقلاب نیز بسیاری جامانده‎‌‎اند ازجمله سیدحسن حسینی، محمدکاظم کاظمی، محمدحسین جعفریان، حمیدرضا شکارسری و....
۲غزلسرای بزرگ امروز سیمین بهبهانی و امیرهوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) در شمار جاماندگان بزرگ قرار می‎‌‎گیرند.
هرچه بیشتر به پشت‎‌‎سر نگاه ‎‌‎کنیم، شمار جاماندگان بیشتر می‎‌‎شود؛ جاماندگانی که بسیاری از آنها نام‎‌‎های بزرگ شعر امروزند مثل محمدعلی سپانلو، عمران صلاحی، شمس لنگرودی، فرشته ساری، محمدباقر کلاهی اهری، علی باباچاهی، حافظ موسوی، بیژن نجدی، بهزاد زرین‎‌‎پور، نازنین نظام‌شهیدی، رحمت حقی‎‌‎پور، هیوا مسیح و بسیاری دیگر.
شاید روزی مجال دوباره‎‌‎ای در روزنامه همشهری برای بررسی کارنامه ایشان فراهم شود.
ـ عنوان نوشته نام مجموعه شعری از فیروز ناجی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید