در فاصله سالهای 1395تا 1399، در زمینه هنرهای تجسمی و طراحی گرافیک، نمایشگاهها و رویدادهای بسیاری برگزار شد. بزرگداشت حسن فوزی تهرانی (موزه گرافیک ایران، 1395)، مرور آثار علیاکبر صادقی (موزه هنرهای معاصر تهران، 1396)، زمزمهها (طراحیها و تصویرسازیهای قباد شیوا، گالری دیلمان 1397)، سازمان فاکوپا (گالری دنا 1398)، نمایشگاههای بنیاد مرتضی ممیز، رویدادهای سرو نقرهای، رویداد بستهها و نمایشگاههای تاریخی گرافیک 1و2 در موزه گرافیک ایران، برخی از مهمترینِ این رویدادها بودند. از این بین و باتوجه به محدودیتهای موجود برای این نوشته، به مرور 5پروژه پژوهشی «استودیو کارگاه» و «علی بختیاری» پرداخته میشود. از حاصل تمامی این نمایشگاهها کتاب نیز منتشر شده است، که برخی از مهمترین منابع مطالعاتی تاریخ طراحی گرافیک در ایران محسوب میشوند. این گروه در نیمه نخستِ این دهه نیز، چهار پروژه زیر را به سرانجام رسانده بود:
«آشوربانیپال بابلا - طراحی، نقاشی، پوستر» / گالری طراحان آزاد / 1392
«ایران آرپیام - مجموعه جلد صفحات موسیقی کانون» / 1393
«فریدون آو: طراح» / گالری طراحان آزاد و زیرزمین دستان / 1393
«اردشیر محصص هفده هشتاد و هفت» / گالری سامآرت / 1393
کارنامه (فرهنگ دیداری کودکان ایران 1360-1330)
پروژههای پژوهشی استودیو کارگاه و علی بختیاری، متکی بر آرشیو است. نمایشگاه کارنامه، پنجمِ خردادماه 1395، در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد. این رویداد به بررسی فرهنگ دیداری کودکان ایرانی، در بستر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی میپرداخت. این نمایشگاه به تصویرسازیهای کتابهای درسی ابتدای قرن، عکاسی مستند از مدارس در همان سالها، پیشگامان صنعت تصویرسازی، تأثیر جنگ سرد، هژمونی آمریکایی و ایران در میانه شرق و غرب، اقتصاد نفتی و ملی شدن آن، ادبیات و تصاویر مذهبی، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی؛ نگاه کرده بود. پروژه وسیعی که تمام موزه هنرهای معاصر تهران را در بر گرفته بود. بسیاری از بخشهای این پژوهش، کمتر دیده شده یا نادیده بودند. «موش و گربه» عبید زاکانی، بخشِ جذاب این نمایشگاه بود. به موازات یک هفته جشنواره فیلم نیز با نام «تماشاخانه کارنامه» در سینماتک موزه برقرار شده بود. نسخههای اصلاح شده 35میلیمتری که تماشای آنها شما را به گذشته میبرد. علی بختیاری، پیمان پورحسین و یاشار صمیمی مفخم نمایشگاهگردانهای این رویداد بودند.
آرشیو گرافیک کارگاه نمایش (1357- 1348)
در ششمین پروژه آرشیوی این گروه، نوبت به «کارگاه نمایش» رسیده بود. نمایشگاهی از مجموعهای از پوستر، کتاب، بروشور، و عکس صحنههای تمرین و اجرای تئاترهای کارگاه نمایش، در گالری طراحان آزاد از 28مهرماه 1396به نمایش درآمد. کارگاه نمایش یکی از مهمترین مراکز تئاتری در تاریخ هنر ایران است که جریان هنر پیشرو را در دو قطبی هنر در دهههای 1340و 1350نمایندگی میکرده است، این رویداد تواناییهای اعضای این کارگاه در زمینه هنرهای تجسمی را نمایان میکرد. در این نمایشگاه آثاری از ادوارد آرشامیان، فریدون آو، آربی اوانسیان، آشوربانیپال بابلا، بیژن صفاری، اردشیر محصص، بیژن مفید، عباس نعلبندیان، قباد شیوا و... به نمایش گذاشته شده بود. این کار توسط آریا کسایی گردآوری و تنظیم شده بود.
پلاکارت (نگاهی به طراحی اعلان سَردر سینما در ایران)
همزمان با پنجمین دوسالانه «سرو نقرهای»، در روز 8دیماه1396 نمایشگاهی از اعلانهای سَردر سینما در ایران، با پژوهش علی بختیاری، در گالری سلام ترتیب داده شد. هدف این بود تا آثاری که کمی با طراحی گرافیک اصطلاحا فاخر فاصله دارد و به هنرهای مردمی نزدیکتر است به نمایش درآید. بختیاری در یک رویکرد تاریخی و موضوعی به بخش فراموششدهای از گرافیک سینما پرداخته بود. حدود 20اثر از کارهای به نمایش درآمده در این گالری، خیلی کم دیده و مطالعه شده بودند. قدیمیترین سَردرِ به نمایش درآمده، مربوط به سال1342 و متاخرترین آن مربوط به سال1381 بود. این سَردرها معمولا در ابعاد 5در 2متر و 6در 2متر یا 7در 2متر بودند. در این نمایشگاه قطعاتی ویژه مانند سَردر فیلمهای «عاصی»، «داش آکل»، «شبح کژدم»، «هیولای درون»، «روی خط مرگ» و «دختری در قفس» به نمایش گذاشته شده بود.
تالار رودکی (گرافیک، معماری 1357-1346)
در روز 2شهریورماه 1397، مخاطب با حاصل کار یکی از مهمترین مراکز فرهنگی یکسده اخیر مواجه میشد. این رویداد در سه بخش نمایشگاه، رونمایی کتاب و نشست وگفتوگو، به ارائه اسناد تصویری تالار رودکی پرداخته بود. محققِ پروژه چنین نوشته بود: «این گردآوری و نمایش تلاشی است برای جلوگیری از فراموشی و حذف آنچه بخشی از تاریخ فرهنگ تصویری این دوره است. این آرشیو با رویکردی بینارشتهای، به نمایش گذاشته خواهد شد.» این پروژه گرافیک در تالار را به 5بخش تقسیم کرده بود: ارکستر سمفونیک، اپرا، باله، برنامههای ایرانی: بزرگداشت موسیقی ایرانی و رقصهای بومی و ملی و رسیتال و موسیقی مجلسی. اینها همه آثار دو طراح گرافیک برجسته صادق بریرانی و بهزاد حاتم را شامل میشد، که در آن سالها رویدادهای رودکی را در قالب پوستر و بروشور مصورسازی و طراحی میکردند. این پروژه با طراحی و تنظیم آریا کسایی و اجرای اشکان فروتن به سرانجام رسیده بود.
کاغذ سرخ (انتشارات ایدئولوژیک صادر شده از شوروی)
کاغذ سرخ دومین پروژه آرشیوی مشترک «استودیو کارگاه» و «مرکز نبشی» بود. این رویداد در دو بخش با عنوانهای «اعلان سرخ» از 13دی تا 18بهمن و «کتاب سرخ» از 25بهمن تا 23اسفند 1398برگزار شد. این پژوهش با تمرکز بر روابط دیرینه ایران و روسیه و اهمیت تأثیر سیاستهای شوروی در فرهنگ ایران، به بازبینی اسناد تصویری شوروی برای نفوذ فرهنگی به ایران پرداخته بود. بخش اول به نمایش اسناد تصویری و کاغذی، و بخش دوم بیشتر به کتابهای «بنگاه نشریات پروگرس مسکو» توجه داشت. کتابهایی که به زبان فارسی در شوروی طراحی و تولید شده و به ایران صادر شده بودند. جلدهای این کتابها یکی از نقاط برجستهی، تاریخ طراحی جلد کتاب در ایران بهشمار میرود، که تا پیش از این بهصورت متمرکز بررسی و نمایش داده نشده بودند. این رویداد با طراحی و تنظیم پیمان پورحسین اجرا شده بود.
از کارنامه و کارگاه تا تالار
پروژههای پژوهشی استودیو کارگاه
در همینه زمینه :