• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 12 بهمن 1399
کد مطلب : 123297
+
-

سال‌های پر حادثه

حوادثی که در نیمه دوم دهه 90 رقم خورد هرگز از یادها نخواهد رفت

حوادث
سال‌های پر حادثه


جواد عزیزی

آذر 95: صبح پنجم آذر یکی از مرگبارترین حوادث ریلی کشور در ایستگاه هفت خوان در حوالی سمنان رقم خورد. قطار مسافربری سمنان- مشهد با سرعت زیاد روی ریل پیش می‎‌‎رفت غافل از اینکه درست پشت یکی از پیچ‎‌‎ها قطار تبریز-مشهد به‎‌‎دلیل نقص فنی توقف کرده بود. برخورد این دو قطار جان 47نفر را گرفت و 103مصدوم داشت و بعدها خطای انسانی یکی از مهم‎‌‎ترین دلایل وقوع آن عنوان شد.
 دی‎‌‎ماه 95: برای خیلی‎‌‎ها، خیابان جمهوری با ساختمان پلاسکو شناخته می‎‌‎شد. ساختمانی که صبح 30دی‌ماه ناگهان آتش گرفت و هر چند حریق اولیه توسط آتش‎‌‎نشانان مهار شد اما شعله‎‌‎های فروخفته در میان طبقات قدیمی ساختمان بار دیگر بیرون جهید و در چشم بر هم زدنی قامت بزرگ پلاسکو خم شد و فرویخت. در این حادثه 16آتش‎‌‎نشانان و 6نفر از مردم عادی جانشان را از دست دادند و چندین روز طول کشید تا بقایای پیکر برخی از جان باختگان از زیر آوار داغ و همچنان شعله‌ور این ساختمان خاطره‌انگیز بیرون کشیده شد. بعدها اعلام شد که استفاده غیراصولی از هیتر برقی در یکی از واحدهای طبقه هشتم ساختمان، عامل شروع آتش‎‌‎سوزی بوده است.
 اردیبهشت96: معدنچیان در معدن زغال سنگ زمستان یورت در استان گلستان سرگرم کار بودند که ناگهان انفجاری رخ داد و بخشی از معدن فرویخت. این حادثه که 13اردیبهشت‎‌‎ماه رخ داد به‎‌‎دلیل وجود گاز متان در داخل تونل معدن رقم خورد و باعث شد که برخی از معدنچیان بر اثر گازگرفتگی جانشان را از دست بدهند. در این حادثه 43معدنچی جانشان را از دست دادند و چند‎‌‎ماه بعد کمیته حقیقت‌یاب کارفرمای معدن را مقصر حادثه اعلام کرد.
 خرداد 96: کسی باورش نمی‎‌‎شد که داعش بتواند تا پایتخت و از آن مهم‎‌‎تر تا مجلس شورای اسلامی نفوذ کند. اتفاقی که 17خردادماه رخ داد و تروریست‎‌‎های داعش ابتدا با حمله به حرم امام خمینی و تیراندازی و عملیات انتحاری و سپس با ورود به ساختمان مجلس، 18نفر از هموطنانمان را بی‎‌‎رحمانه به شهادت رساندند. در این عملیات 5مهاجم با عملیات انتحاری یا به ضرب گلوله مأموران به هلاکت رسیدند.
آبان 96: زلزله 6.3ریشتری که شامگاه 21آبان شهرهای مختلف استان کرمانشاه ازجمله سرپل ذهاب را لرزاند، 70هزار نفر را بی‎‌‎خانمان کرد. خانه‎‌‎های زیادی آوار شدند و 600نفر جان باختند و بیشتر از 9هزار نفر مجروح شدند. در برخی از مناطق روستایی زلزله‌زده، زندگی مردم هنوز به حالت عادی بازنگشته است.
 دی 96: شوک زلزله کرمانشاه هنوز از بین نرفته بود که 16دی‌ماه نفتکش سانچی که با محموله میعانات گازی بندر عسلویه را به مقصد کره‎‌‎جنوبی ترک کرده بود در آب‎‌‎های چین با یک کشتی فله‌بر چینی برخورد کرد و آتش گرفت. روزها طول کشید تا امدادگران موفق به اطفای حریق نفتکش شدند و در نهایت کشتی در اعماق دریا غرق شد و جز 3نفر، هیچ ردی از پیکر 32خدمه کشتی که 30نفر آنها ایرانی بودند پیدا نشد.
 بهمن 96: سقوط هواپیمای ‎‌‎ای‌تی‌آر شرکت آسمان که با 66سرنشین فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج ترک کرده بود در ارتفاعات دنا قلب همه مردم را به درد آورد. همه سرنشینان هواپیما جان باختند و هفته‎‌‎ها طول کشید تا پیکر آنها در ارتفاع 4هزار متری و از میان انبوه برف‎‌‎های دنا بیرون کشیده شد. در آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده، دادگاه خلبان را مقصر اصلی این حادثه معرفی کرد.
 دی‎‌‎ماه 97: واژگونی مرگبار اتوبوس دانشجویان در دانشگاه آزاد تهران، واحد علوم و تحقیقات در ظهر چهارم دی‎‌‎ماه پایتخت‌نشینان را شوکه کرد. اتوبوس زرد رنگ دانشگاه درحالی‎‌‎که بیش از 35دانشجو را به سمت در خروجی حمل می‎‌‎کرد در سراشیبی تند دانشگاه ترمز برید و راننده که تنها راه نجات را ورود به فضای سبز می‎‌‎دید، فرمان را چرخاند و اتوبوس وارد فضای سبز شد. اما بعد از برخورد به یک مانع بتنی 9دانشجو و راننده جانشان را از دست دادند و 27نفر مصدوم شدند. یک سال بعد دادگاه 22نفر ازجمله پیمانکار و رئیس دانشگاه را مقصر شناخت و برایشان حکم حبس تعزیری صادر کرد.
 خرداد 98: قتل میترا استاد به‎‌‎دست محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران جنجال زیادی در رسانه‎‌‎ها به‌پا کرد. نجفی که ساعاتی بعد از این جنایت خود را تسلیم پلیس کرده بود اعتراف کرد که به‎‌‎دلیل تحت فشار قرار گرفتن از سوی میترا، قصد داشته او را بترساند و وقتی وی به حمام رفته بوده، با در دست داشتن کلت وارد آنجا شده اما در جریان درگیری با میترا، 5گلوله ناخواسته شلیک شده و یکی از آنها باعث مرگ او شده است. شهردار اسبق تهران در دادگاه به قصاص محکوم شد اما با گذشت خانواده میترا از مجازات مرگ گریخت و هم‎‌‎اکنون در زندان به سر می‎‌‎برد.
دی 98: در بحبوحه بحران سیاسی میان ایران و آمریکا که با ترور ناجوانمردانه سردار حاج قاسم سیلمانی آغاز و منجر به انتقام سخت ایران و حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد شد، فاجعه‎‌‎ای انسانی در آسمان تهران رخ داد. هواپیمای اوکراینی که با 176سرنشین فرودگاه امام خمینی را به مقصد اوکراین ترک کرده بود، هدف شلیک اشتباهی پدافند هوایی قرار گرفت و سقوط کرد. در این حادثه تمامی 176سرنشین هواپیما که بسیاری از آنها دانشجویان و نخبه‎‌‎های ایرانی مقیم کانادا بودند جان باختند و چند روز بعد، ستاد کل نیروهای مسلح کشوراعلام کرد که این هواپیما بر اثر بروز خطای انسانی و به‎‌‎صورت غیرعمد، مورد اصابت قرار گرفته است.
شهریور 99: دستگیری کیوان.الف، عامل تجاوز به دختران دانشجو تا مدت‎‌‎ها بحث داغ شبکه‎‌‎های اجتماعی بود. جوانی که توسط همین شبکه‎‌‎های اجتماعی و دخترانی که قربانی او شده بودند رسوا و با حکم قضایی دستگیر شد. هر چند شواهدی به‎‌‎دست آمده بود که نشان می‎‌‎داد او در 10سال بیش 300دختر را قربانی کرده است اما خودش اعتراف کرد که با حدود 50دختر رابطه جنسی بر قرار کرده و این در حالی بود که تنها 20قربانی حاضر شدند از او شکایت کنند. کیوان متهم است پس از دعوت دختران به خانه‎‌‎اش و بیهوش کردن آنها با مشروبات الکلی مسموم به آنها تجاوز کرده و قرار است به اتهام افساد فی الارض محاکمه شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید