• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 11 بهمن 1399
کد مطلب : 123172
+
-

عالم علم فضل‎‌‎الله

علی ابوالحسنی منذر همه زندگی‌اش را صرف پژوهش در تاریخ معاصر کرد

چهره اول
عالم علم فضل‎‌‎الله


 سیدمحمدحسین محمدی    

میان سال وفاتش1390 تا سال وفات شیخ فضل‎‌‎الله نوری حدود 102 سال فاصله است، نامش ولی با شیخ فضل‎‌‎الله گره خورده است. علی ابوالحسنی معروف به منذر، یکی از معدود روحانیونی بود که تمام عمر علمی‎‌‎اش را صرف تحقیق و پژوهش در حوزه تاریخ معاصر و به‎‌‎ویژه شیخ فضل‎‌‎الله نوری کرد. ابوالحسنی تلاش می‎‌‎کرد تا با بازخوانی کارنامه شیخ فضل‎‌‎الله نوری، به نقدها و اتهاماتی که به شیخ فضل‎‌‎الله وارد شده بود پاسخ بدهد. ثمره این تلاش‎‌‎ها کتاب‎‌‎های متعددی بود که او در این باب به رشته تحریر درآورد؛ کتاب‎‌‎هایی همچون «پایداری تا پای دار»، «کارنامه شیخ فضل‎‌‎الله نوری»، «آخرین آواز قو»، «خانه در دامنه آتشفشان» تنها نام برخی از کتاب‎‌‎های او در باب مشروطه و شیخ فضل‎‌‎الله نوری است.
پژوهش‎‌‎ها و فعالیت‎‌‎های ابوالحسنی اما محدود به این موضوع نبود. یکی از پر سر و صداترین کارهای ابوالحسنی چاپ کتاب «شهید مطهری افشاگر توطئه؛ تأویل «ظاهر» دیانت به «باطن» الحاد و مادیت» بود.
منذر در این کتاب که به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت استاد مطهری منتشر شده بود، بخش‎‌‎هایی از حاشیه‎‌‎نویسی‎‌‎های شهید مطهری را بر برخی از آثار شریعتی برای نخستین بار منتشر کرد.
انتشار این کتاب بازتاب‎‌‎های بسیار زیادی داشت و حتی تا همین امروز هر از چندگاهی محل نزاع و درگیری میان روشنفکران و مورخان است. عده‎‌‎ای از روشنفکران انتشار این کتاب را به‎‌‎دلیل آنکه یادداشت‎‌‎های خصوصی شهید مطهری بوده ناروا شمرده‎‌‎اند، در مقابل برخی دیگر این حرکت منذر را اقدامی بزرگ در جهت نقد آثار شریعتی می‎‌‎دانستند.
از دیگر آثار پر آوازه ابوالحسنی کتاب «بوسه بر خاک پی حیدر(ع)» است. منذر در این کتاب سعی کرده است تا براساس شواهد تاریخی و متنی، شیعه بودن حکیم ابوالقاسم فردوسی را اثبات کند.
در مجموع می‎‌‎توان منذر را به‎‌‎عنوان مهم‎‌‎ترین نماینده حوزه علمیه در تاریخ‌پژوهی تاریخ معاصر دانست. پژوهشگری که ایده‎‌‎ها و نگاهش تا حدود زیادی مطابق با خوانش و گرایش بدنه رسمی حوزه‎‌‎های علمیه بود و سعی داشت تا این نگاه رسمی را براساس منابع تاریخ مستند کرده و عرضه کند. به‎‌‎طور طبیعی دیدگاه‎‌‎ها و پژوهش‎‌‎های او مخالفانی هم داشت که در کتاب‎‌‎ها و مقالات مختلفی به ارزیابی انتقادی آثار او پرداخته‎‌‎اند و باب مطالعه و ارزیابی تمام این آثار برای اهل پژوهش همچنان باز است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید