• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123122
+
-

نبض خبر

بحران دوباره در صحنه سیاسی ایتالیا

جوزپه کونته، نخست‌وزیر 56ساله ایتالیا، در یک اقدام حساب‌شده استعفا داد تا شاید بتواند با تشکیل یک دولت ائتلافی قوی‌تر، بار دیگر به صحنه سیاسی این کشور باز گردد.

اهمیت موضوع چیست؟
جوزپه کونته را محبوب‌ترین سیاستمدار ایتالیا می‌دانند؛ اما مشکل کار اینجاست که او هیچ حزب سیاسی متعلق به‌خودش ندارد و به همین دلیل نتوانست در مجلس سنای ایتالیا، اکثریت را حفظ کند؛ چرا که یکی از احزاب کوچکی که در دولت ائتلافی او شرکت کرده بود، از دولت خارج شد. اگر او طی روزهای آینده در جریان مذاکره با احزاب مختلف نتواند یک ائتلاف تازه برای تشکیل دولت شکل دهد، مردم ایتالیا باید بار دیگر پای صندوق‌های رأی بروند.

پیشینه ماجرا چیست؟
کونته تا 2سال و نیم قبل، یک استاد حقوق گمنام بود. همزمان با قدرت‌گیری احزاب پوپولیست در ایتالیا دو حزب پوپولیست «5ستاره» و «لیگ»، او را به‌عنوان چهره‌ای بی‌طرف که مورد اقبال همه بود برای گزینه نخست‌وزیری انتخاب کردند.
  - با وجود فروپاشی ائتلاف این دو حزب، کونته از بحران جان سالم به در برد و توانست میان حزب 5ستاره و حزب چپ میانه «دمکراتیک» همگرایی ایجاد کرده و دولت را حفظ کند.
 -  او در سال 2020زمانی که ایتالیا با شیوع ویروس کرونا مواجه شد، محبوبیت خاصی میان مردم پیدا کرد. کونته اولین نخست‌وزیر در اروپا بود   که قرنطینه سراسری اعلام کرد و در مذاکرات نفسگیر با مقام‌های اتحادیه اروپا موفق شد بودجه خوبی برای کمک به اقتصاد بحران زده ایتالیا دریافت کند.
  - محبوبیت کونته طی سال گذشته میلادی، حدود 66درصد بوده است؛ آماری که او را در رده محبوب‌ترین سران کشورهای اروپایی قرار داده است.

تصویر بزرگ‌ چیست؟
بی‌ثباتی سیاسی در ایتالیا اتفاق تازه‌ای نیست. قبل از به قدرت رسیدن کونته، پست نخست‌وزیری این کشور طی 30سال 16بار دست به‌دست شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید