• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123103
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lYVWr
+
-

آشنایی با 10فیلم برتر ورزشی تاریخ سینما

راکی و دوستان

راکی و دوستان

سوژه‌های ورزشی به‌واسطه طیف گسترده مخاطبانش همواره مورد توجه کارگردان‌ها بوده و یکی از ژانرهای پرطرفدار تاریخ سینما بوده است. این ژانر صرفا مورد علاقه ورزشکاران و به‌طور کلی اهالی ورزش نیست؛ چرا که به‌خاطر تلفیق ورزش با مفاهیم انسانی و اخلاقی و برجسته‌کردن نقش خانواده در موفقیت‌های ورزشکاران حرفه‌ای، علاقه‌مندان فیلم و سینما را از هر طیفی جذب می‌کند. فیلم‌های بسیاری با مضمون ورزش در هالیوود تولید شده و منتقدان انتخاب 10یا حتی 20فیلم برتر را کار دشواری می‌دانند اما اگر بنا را بر کسب جوایز معتبر سینمایی بگذاریم، انتخاب آسان‌تری خواهیم داشت.

گاو خشمگین
  کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  سال اکران: 1980
این فیلم، زندگی پر فراز و نشیب جیک لاموتا، 
مشتزن معروف آمریکایی را که در پی رسیدن به قله‌های موفقیت در بوکس است به تصویر کشیده است. رابرت دنیرو برای بازی در این نقش و نشان‌دادن زندگی رو به افول لاموتا، حدود ۳۰ کیلوگرم وزن اضافه کرد و به خوبی از پس این نقش برآمد. فیلم «گاو خشمگین» که عده‌ای آن را بهترین فیلم ورزشی تاریخ سینما می‌دانند در مراسم جوایز اسکار در ۸ بخش نامزد شد و در نهایت رابرت دنیرو، توانست اسکار بهترین بازیگر نقش اول را تصاحب کند.


مبارز
  کارگردان: گوین اکونر
  سال اکران: 2011
این فیلم با شعار خانواده، ارزش جنگیدن را دارد، رابطه عاطفی پدر و دو پسرش را روایت می‌کند. تامی که تفنگدار سابق نیروی دریایی است، بعد از مدت‌ها به کشورش بازمی‌گردد و به خانه پدرش می‌رود که قبلا دائم‌الخمر بوده و حالا مردی مذهبی شده که مدام به کلیسا می‌رود. تامی برای شرکت در مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی از پدرش که در جوانی عضو ارتش بوده، کمک می‌خواهد. از طرفی برندون، برادر تامی به‌خاطر حفظ خانه‌اش که رهن بانک است چاره‌ای نمی‌بیند جز اینکه دوباره به رینگ بازگردد و این اتفاقات، 2‌برادر را روبه‌روی یکدیگر قرار می‌دهد. فیلم «مبارز» در سال 2012نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد.


مجموعه فیلم های راکی
  کارگردان: سیلوستر استالونه
  سال اکران: 1976-2006
مجموعه فیلم‌های راکی، جزو بهترین فیلم‌های ورزشی تاریخ هستند که بیشتر آنها با تحسین گسترده منتقدین مواجه شدند. این مجموعه شامل 6فیلم است و سیلوستر استالونه با حضور در نخستین فیلم، به سوپراستار هالیوود بدل شد. منتقدان بر این باورند که فیلم نخست، بهترین فیلم تمام مجموعه است که در مجموع نامزد دریافت 10جایزه اسکار شد و توانست جایزه بهترین فیلم را نیز به‌دست بیاورد. پرفروش‌ترین فیلم این مجموعه، فیلم« راکی 4» است که حدود 300میلیون دلار فروش کرد. فیلم راکی، داستان بوکسوری به نام راکی بالبوآ را که به شکل دراماتیکی و با رأی داوران در راند آخر، قهرمان مسابقات بوکس می‌شود، روایت می‌کند.


ارابه های آتش
  کارگردان: هیوهادسن
  سال اکران: 1981
این فیلم داستان واقعی زندگی دو‌ورزشکار مسیحی و یهودی را که برای حضور در المپیک تابستانی 1924آماده می‌شوند روایت می‌کند. این دو در نهایت قهرمان المپیک می‌شوند اما در این راه مشقت‌های زیادی را تحمل می‌کنند. این فیلم در 7بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شد و دست‌آخر در چهار بخش بهترین طراحی لباس، بهترین موسیقی، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اسکار گرفت. خیلی‌ها «ارابه‌های آتش» را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما که در ژانر ورزشی تولید‌شده، می‌دانند.


 مانیبال 
  کارگردان: پنت میلر 
  سال اکران: 2011
هر چند «مانیبال» هیچ‌کدام از جوایز اسکار را به‌خود اختصاص نداد اما منتقدان آن را در فهرست برترین فیلم‌های ورزشی تاریخ سینما قرار می‌دهند. مانیبال، روایت واقعی زندگی بیلی بین، مدیر یک تیم بیسبال است. او مدیر تیم بیسبال اوکلند اتلتیک است که نتایج ضعیفی کسب کرده و 2نفر بهترین بازیکنان خود را از دست داده است. تیم در آستانه نابودی قرار گرفته ‌است اما بیلی‌بین با کمک فردی به نام پیتر براند و طبق یک‌سری معادله‌های ریاضی چند بازیکن را به خدمت می‌گیرد و به‌خاطر همین تصمیم تیمش نتایج بهتری می‌گیرد. بازیگران مطرحی مثل برد پیت، جونا هیل و فیلیپ سیمورهافمن در این فیلم بازی کرده‌اند.


مشتزن
  کارگردان: دیوید او. راسل
  سال اکران: 2010
«مشتزن»، داستان زندگی میکی وارد، بوکسور ایرلندی ساکن آمریکاست که به کمک برادر ناتنی و مربی‌اش، قهرمانی بوکس سبک‌وزن جهان شد. داستان این فیلم تلفیقی از هیجان مسابقات بوکس، غلبه بر اعتیاد، عشق و فقر است و به شکل ماهرانه‌ای توسط کارگردان به هم تنیده شده است. خیلی‌ها بازی درخشان کریستین بیل را دلیل اصلی موفقیت این فیلم می‌دانند. مشتزن، جوایز اسکار و گلدن‌گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و نقش مکمل زن را تصاحب کرد و نامزد بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه در اسکار و گلدن‌گلوب شد.


دختر میلیون ریالی
  کارگردان: کلینت ایستوود
  سال اکران: 2004
این فیلم هم داستان دختر 32ساله‌ای را روایت می‌کند که بعد از ترک خانه به‌عنوان پیشخدمت رستوران استخدام می‌شود اما بعد از تمرینات سخت و فشرده سرانجام راهی مسابقات جهانی بوکس می‌شود. منتقدان دلیل اصلی موفقیت این فیلم را به داستان زیبا و همچنین بازی عالی گروه بازیگری آن نسبت داده‌اند. بازیگرانی مثل هیلاری سوانک، کلینت ایستوود و مورگان فریمن در این فیلم حضور دارند. فیلم «دختر میلیون دلاری» اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش اول را کسب کرد.


نقطه کور
  کارگردان: جان لی هنکاک
  سال اکران: 2009
این فیلم داستان زندگی پسر سیاهپوستی به نام مایکل را که به خانواده‌ای فقیر تعلق دارد به تصویر می‌کشد. داستان وقتی زیبا می‌شود که او به‌طور تصادفی با پسر یک خانواده ثروتمند، آشنا می‌شود. این خانواده مایکل را به فرزندخواندگی قبول می‌کند و آرام‌آرام رابطه عاطفی بین مایکل و آنها شکل می‌گیرد. این رابطه باعث می‌شود که مایکل به آرزوهای بزرگش برسد. منتقدان عملکرد گروه بازیگری این فیلم به‌خصوص ساندرا بولاک را مورد تحسین قرار دادند. ساندرا بولاک، کوینتون آرون، تیم مک‌گرا، کتی بیتس و ردا گریفیس در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.


بیلیارد باز
  سال اکران: 1961
  کارگردان: رابرت راسن
این فیلم برپایه رمان «بیلیارد‌باز» نوشته والتر تویس ساخته شد. داستان از این قرار است که بیلیاردباز جوان و کارکشته‌ای به نام ادی فیلسون راهی نیویورک می‌شود تا با سلطان بیلیارد مبارزه کند. بازی 36ساعت طول می‌کشد و ادی که ابتدا برنده بود به‌خاطر غرور و خامی بازی را می‌بازد. او بعد از این باخت درگیر داستان‌های خطرناکی می‌شود که بستر اصلی فیلم را تشکیل می‌دهند. بازیگران مطرحی مثل پل نیومن و جکی گلیسون برای بازی در این فیلم مدت زمان زیادی به یادگیری بیلیارد مشغول شدند و بیشتر ضربات توسط آنها زده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید