• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123078
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1wzkV
+
-

اطراف پایتخت جاذبه‌های گردشگری بکر و کم‌خطری دارد که در این روزهای کرونایی می‌توان روی آنها حساب کرد

سفر به چند قدمی شهر


پرنیان سلطانی

خانه‌مانی در این روزهای کرونایی، بهترین کاری است که همه ما می‌توانیم انجام بدهیم. اما به هر حال همه ما در کنار توجهی که به سلامت جسم‌مان داریم، باید کمی هم به فکر روح‌مان باشیم و در روزگار تعطیلی مراکز فرهنگی و به حداقل رسیدن شادی‌های کوچک و بزرگ، برای خودمان تفریحات کم‌خطر دست و پا کنیم. یکی از این تفریحات، گشت و گذارهای نیم‌روزه در نقاط گردشگری کمتر شناخته شده و خلوت اطراف شهر است که البته برای همان‌ها هم باید خودمان را به لوازم بهداشتی مورد نیاز این روزها یعنی ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده تجهیز کنیم. اگر با بسته شدن راه سفر و ممنوعیت ترددهای بین شهری، روی تمام گزینه‌های گردشگری‌تان خط کشیده‌اید، حتما این گزارش را بخوانید. در این گزارش با 5جاذبه گردشگری بکر و زیبا در اطراف تهران آشنا خواهید شد که برای رفتن به آنها نه نیاز به مجوز تردد فرمانداری دارید، نه دغدغه جایی برای ماندن؛ چرا که همه این نقاط زیبا در نزدیکی‌تان واقع شده‌اند؛ نزدیک‌تر از آنچه فکرش را می‌کنید.

دریاچه سد امیرکبیر و پل دختر

یکی از بهترین گزینه‌های گردشگری کوتاه‌مدت و صد البته کم‌خطر، دریاچه سد امیرکبیر کرج است. از آنجا که معمولا تهرانی‌ها برای رفتن کنار آب، سد لتیان در محدوده لواسان را انتخاب می‌کنند، سد کرج در ابتدای جاده چالوس معمولا خلوت‌تر است. این سد که روی رودخانه کرج قرار دارد و نخستین سد چند منظوره ایران به‌حساب می‌آید، بین سال‌های 1337 تا 1342 ساخته شده است. اگر چه وظیفه اصلی این سد مانند همه سدهای دیگر، تولید انرژی برقابی، تامین بخشی از آب آشامیدنی شهر تهران و آبرسانی به هزاران هکتار زمین کشاورزی در کرج است، اما از آن برای پرورش ماهی‌های مختلف هم استفاده می‌شود. اگر برای لذت بردن از آب و هوای عالی و چشم‌انداز زیبا و بی‌نظیر سد کرج و دریاچه 4کیلومتری آن راهی جاده چالوس شدید، حتما سر راه از پل تاریخی دختر هم دیدن کنید. این پل که درست ابتدای ورودی جاده چالوس، روی رودخانه کرج قرار دارد، پل بسیار زیبایی است که از سازه‌های دوره صفویه به‌حساب می‌آید. گفته می‌شود پل دختر که با نام پل سلیمانیه یا پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود، بر بقایای پل کهن‌تری منسوب به دوره سلجوقی ایجاد شده و به همین دلیل ارزش تاریخی بسیاری دارد.

غار یخ‌مراد

ساکنان غرب تهران برای یک سفر نیم‌روزه، گزینه بسیار خوب دیگری هم در اختیار دارند و آن غار زیبای یخ‌مراد در روستای گچسر کرج است. این غار شگفت‌انگیز که در کیلومتر 65جاده چالوس قرار دارد، به‌خصوص در این وقت سال بسیار دیدنی می‌شود؛ چرا که پر از قندیل‌های یخی و بلورین است. درباره غار یخ‌مراد گفته می‌شود که قدمتش به حدود 50میلیون سال قبل می‌رسد! از گذشته هم داستان زیبایی درباره آن نقل می‌شده که وجه تسمیه این غار را برایمان روشن می‌کند. مردم بومی روستای گچسر از گذشته اعتقاد داشتند که یخ موجود در این غار خاصیت درمانی دارد و شفابخش است. به همین دلیل از گذشته برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از یخ‌های قندیل بسته این غار استفاده می‌کردند. همین شده که نام این غار را، یخ‌مراد گذاشته‌اند. اگر قصد رفتن به این غار را دارید، در جاده چالوس و در محدوده گچسر، با گذر از روستای نسا، باید به روستای کهنه‌ده بروید. 5کیلومتر که در جاده خاکی رانندگی کنید، به یک دو راهی خواهید رسید که مسیر سمت راست شما را به غار می‌رساند.

آبشارهای زیبای دماوند

تا از محدوده شرقی تهران و منطقه دماوند خارج نشده‌ایم، با هم به چند آبشار زیبا در این قسمت هم سر بزنیم که خودشان به‌تنهایی تفرجگاهی تمام‌عیار به‌حساب می‌آیند. واقعیت این است که شهر دماوند به آبشارهای زیبایش شناخته می‌شود؛ آبشارهایی که در این فصل سال، اتفاقا خیلی پرآب‌تر و زیباتر هم هستند. یکی از این آبشارها، آبشار گروبار است که در 5کیلومتری شرق دماوند، در دره‌ای به همین نام قرار دارد. این آبشار که در ارتفاع 2هزار و 230متری از سطح دریا واقع شده، 20متر ارتفاع دارد که درنهایت به دریاچه تار می‌رسد. در مسیر همین تنگه که آبشار گروبار قرار دارد، 2آّبشار زیبای دیگر به نام‌های جنگلک و آینه‌رود هم جاری است که بسیار زیبا و دیدنی هستند. یکی دیگر از آبشارهای زیبای دماوند، آبشار تیزآب است که در 9کیلومتری شمال دماوند واقع شده و به چشمه‌ای به همین نام منتهی می‌شود. از آنجا که آب این آبشار طعم تند و تیزی دارد، محلی‌ها به آن تیزآب می‌گویند. ضمن اینکه معتقدند آب این چشمه خواص درمانی و گوارشی دارد. برای رفتن به آبشار و چشمه تیزآب هم می‌توانید از شمال شهر دماوند و از طریق جاده امام خمینی (ره)، خودتان را به جاده تیزآب برسانید.

غار رود افشان دماوند

حالا که یک غار در محدوده غرب معرفی کردیم، برای ساکنان شرق تهران هم یک غار در دماوند معرفی کنیم که آنها هم در این فصل سال بتوانند به‌راحتی یک ماجراجویی زیبا را تجربه کنند. در جاده فیروزکوه روستای زیبایی به نام رود افشان وجود دارد که شهرتش را مدیون غار زیبایش است. این غار زیبا و مرموز که فقط 2ساعت با تهران فاصله دارد، در ارتفاع هزار و 945متری سطح دریاست و برای رسیدن به دهانه آن باید حدود 20دقیقه کوهنوردی کنید. این غار آهکی که گفته شده طی میلیون‌ها سال بر اثر تراشیده شدن صخره‌های آهکی توسط رسوبات تشکیل شده، دارای قندیل‌های زیبا و غول‌پیکری است که دیدن‌شان تجربه‌ای منحصر به فرد در طول زندگی هر کدام از ما به‌حساب می‌آید. مسیر غارنوردی در این غار مرموز حدود 800متر است و اگر حوصله کنید و از خفاش‌ها نترسید، در انتهای این مسیر می‌توانید صدها خفاش را از نزدیک و در محل زندگی‌شان تماشا کنید! فقط یادتان باشد هوای داخل غار چندین درجه سردتر از هوای بیرون آن است. پس علاوه بر کفش مناسب غارنوردی، چراغ قوه یا هدلایت، حتما لباس گرم کافی هم با خود همراه داشته باشید. این غار در 25کیلومتری فیروزکوه، در منطقه‌ای به نام سیدآباد قرار دارد.

دشت سیاه پالاس رودهن

در این روزهای شلوغ و آلوده تهران، هیچ‌چیز به اندازه رفتن به یک دشت وسیع و آرام با هوایی تمیز نمی‌تواند حال آدم را خوب کند. اگر شما هم به‌دنبال چنین فضایی می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به دشت سیاه پالاس رودهن بزنید. اگر چه دیدن این دشت در فصل بهار که پر از گل‌های شقایق، زنبق وحشی و لاله سرخ است، صفای دیگری دارد، اما دشت سیاه پالاس که جزو پارک ملی لار است، همیشه دیدنی است. این دشت که در شمال شهر رودهن، یعنی در 30کیلومتری شرق تهران قرار دارد و برای رفتن به آن باید از داخل شهر رودهن به بلوار شریعتی بروید، دارای گونه‌های جانوری مختلفی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به خرس، گربه وحشی، پلنگ، گرگ، شغال، روباه، مار، قوچ کوهی، اسب و الاغ وحشی و اقسام پرنده مثل عقاب اشاره کرد! البته اصلا نگران نباشید، این حیوانات همه در بالادست دشت هستند و معمولا گذر هیچ‌کدامشان به دشت نمی‌افتد. برای همین بدون هیچ ترس و نگرانی‌ای می‌توانید ساعتی در این دشت زیبا و بکر تمدد اعصاب کنید و از ویژگی‌های این دشت ازجمله چشمه‌سارها و رودخانه‌هایش لذت ببرید.

این خبر را به اشتراک بگذارید