• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123102
+
-

گفت‌وگو با وحید قلیچ، دروازه‌بان پیشکسوتی که می‌گوید با اینستاگرام از انزوا خارج شده است

فضای مجازی مرا احیا کرد

فضای مجازی مرا احیا کرد

مهرداد رسولی

اینکه می‌گویند فضای مجازی، مثل تیغی دو‌لبه عمل می‌کند، ادعای بیهوده‌ای نیست. تعداد افرادی که در این فضا به اوج شهرت و ثروت رسیده‌اند، کم نیست اما عده‌ای به‌واسطه لغزش‌ها و اشتباه محاسباتی در شناخت ذائقه مخاطب از عرش به فرش رسیده‌ و اندک اعتبارشان را هم به حراج گذاشته‌اند. وحید قلیچ، دروازه‌بان سال‌های نه‌چندان دور پرسپولیس که بیش از یک‌دهه برای این تیم به میدان رفت، حدود یک سالی می‌شود که در اینستاگرام فعالیت می‌کند و خودش را در دسته اول قرار می‌دهد و موقعیتش به‌عنوان مربی آکادمی دروازه‌بانی را مدیون حضور در فضای مجازی می‌داند. او می‌گوید که مثل بسیاری از فوتبالیست‌های سرشناس دهه60 از یادها رفته بود اما با اینستاگرام به صحنه فوتبال برگشته و حالا ده‌ها هزار نفر مخاطب دارد. حضور خبرساز دروازه‌بان اسبق پرسپولیس در اینستاگرام دستمایه ساخت مستندی به نام قلیچ شده و به همین بهانه با او درباره حواشی پررنگ حضورش در فضای مجازی گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

    فضای مجازی معمولا به نسل جدید تعلق دارد و کمتر مورد استفاده نسل‌های قدیم قرار می‌گیرد. اصلا چطور شد که در 63سالگی وارد فضای اینستاگرام شدید؟
جرقه این کار از طرف فرزند یکی از دوستان قدیمی‌ام زده شد. یک روز دور هم نشسته بودیم و همه بچه‌ها سرشان در گوشی موبایل بود. من هم گفتم اگر در این گوشی‌ها خبری هست به ما هم بگویید. خلاصه همان بچه‌ها یک صفحه اینستاگرام برایم باز کردند و به همین سادگی وارد فضای مجازی شدم.

    در سال‌های بازنشستگی کمتر در انظار ظاهر می‌شوید و ارتباط چندانی با اهالی فوتبال ندارید. آدمی با این مختصات چطور با فضای پر‌حرف و حدیث اینستاگرام کنار می‌آید و چطور فالوور جذب می‌کند؟
ورود من به اینستاگرام همزمان شد با تمرین پیشکسوتان پرسپولیس. یک روز سر تمرین با تک‌تک پیشکسوتان پرسپولیس ازجمله علی پروین حرف زدم و فیلمش را در صفحه اینستاگرام‌ام منتشر کردم. این گفت‌وگوها خیلی مورد توجه مردم قرار گرفت. اولین پستی که گذاشتم 600-500بار لایک خورد و در پست‌های سوم و چهارم به 70-60هزار لایک رسید. خب مردم هر جا حرف حق را بشنوند جذب می‌شوند و خوش‌شان می‌آید.

    معمولا از انتقادهای بی‌پروا هم ابایی ندارید و با ادبیات خودتان از چهره‌های مختلف فوتبال انتقاد می‌کنید. با این انتقادها دنبال جذب فالوور هستید یا شیوه شما همین است؟
من حرف حقیقت را می‌زنم حتی اگر فالوورهایم به صفر برسد. یادم هست در یکی از پست‌ها گفتم عملکرد بیرانوند در دروازه پرسپولیس از کپسول آتش‌نشانی هم ضعیف‌تر است و واکنش‌های خوبی از خودش نشان نمی‌دهد. بعد از این پست، حدود 100هزار نفر مرا آن‌فالو کردند و حدود 70هزار نفر کامنت گذاشتند اما وقتی بیرانوند، پنالتی رونالدو را مهار کرد و گفت که انتقادهای وحید قلیچ باعث شد ضعف‌هایم را بپوشانم تعداد فالوورها دوباره اوج گرفت. یک‌بار هم گفتم اگر من به جای رادوشوویچ در دروازه پرسپولیس باشم، کمتر گل می‌خورم. این حرف در ذهن مردم ماند تا اینکه بیرانوند به بلژیک رفت و همه عملکرد ضعیف رادوشوویچ را دیدند. وقتی مردم دیدند که انتقادهای من درست از آب در می‌آید، روزبه‌روز تعداد فالوورها بیشتر شد و به 100هزار نفر رسید. قبل از بازی پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا هم در اینستاگرام گفتم که خواب دیدم پرسپولیس با گل مهدی عبدی قهرمان می‌شود. اگر اشتباه وحشتناک مهدی شیری نبود خوابم تعبیر می‌شد. بعد از این بازی هم حدود 10هزار نفر به فالوورهایم اضافه شد.

    الان تعداد فالوورهایتان به چند هزار نفر رسیده است؟
صفحه من با 600-500 فالوور کارش را شروع کرد و در این یک سال تعداد فالوورها به 118هزار نفر رسیده است. البته یک‌بار تعداد فالوورهایم به 28هزار نفر رسید اما پسوردم را فراموش کردم و ناچار شدم یک صفحه جدید باز کنم. اگر حرف حق بزنید دیر یا زود به مردم ثابت می‌شود و آن موقع است که همه شما را باور می‌کنند. باید با مردم صادق بود. باور کنید گاهی اوقات که شاگردانم می‌گویند برای فلان کار پول ندارند به آنها پول توجیبی هم می‌دهم. اگر راستگو باشید و بنا را بر راستگویی آدم‌ها بگذارید مردم جذب می‌شوند.

    این تعداد فالوور برای صفحه شخصی یک فوتبالیست پیشکسوت غیرطبیعی نیست؟
صفحه من از وقتی رونق گرفت که مورد حمایت یک خواننده زیرزمینی که الان در خارج از کشور خوانندگی می‌کند، قرار گرفت. وقتی در یکی از پست‌ها گفتم در این آسمان یک ستاره هم ندارم، ایشان با من تماس گرفت و گفت من از امروز می‌شوم ستاره تو. از نظر مالی و معنوی حمایتم کرد و هنوز با هم ارتباط داریم.

    حضور در فضای مجازی قواعد خاص خودش را دارد. چطور با الفبای کارکردن و حضور در اینستاگرام آشنا شدید؟
من همین الان هم الفبای کارکردن با اینستاگرام را بلد نیستم. هنوز نمی‌دانم چطور می‌شود پست منتشر کرد. این کارها را دخترم برایم انجام می‌دهد و گاهی اوقات بچه‌هایی که سر تمرین می‌آیند برایم پست می‌گذارند.

    قبل از ورود به اینستاگرام کمتر مورد توجه رسانه‌ها و مردم و حتی هواداران پرسپولیس قرار می‌گرفتید اما حالا برخی اظهارنظرهای شما بین کاربران فضای مجازی دست به‌دست می‌شود. این موقعیت را مدیون اینستاگرام هستید یا فکر می‌کنید حاصل یک تلاش شخصی است؟
من فوتبالیست دهه60 بودم و خیلی‌ها مرا فراموش کرده بودند. با صراحت می‌گویم که اینستاگرام مرا احیا کرد و از صفر به صد رساند. قبل از اینستاگرام به‌معنای واقعی یک ستاره هم در آسمان نداشتم اما حالا بی‌واسطه با صدها هزار نفر صحبت می‌کنم. الان دوستانی دارم که دستم را می‌گیرند و کمکم می‌کنند. الان آکادمی دروازه‌‌بانی دارم و صفحه اینستاگرام‌ام خیلی کمک می‌کند تا این کاری که انجام می‌دهم شناخته شود.

    البته اینستاگرام برای شما حکم تیغ دو‌لبه را دارد. برخی پیش‌بینی‌ها و انتقادهای شما درست از آب در می‌آید اما گاهی با پست‌های عجیب به جایگاه و موقعیت ورزشی خودتان به‌عنوان دروازه‌بانی که 12سال برای پرسپولیس بازی کرده خدشه وارد می‌کنید. با این خطرات آشنا هستید؟
گاهی پست‌های را منتشر می‌کنم تا حال و هوای فالوورهایم عوض شود. به‌کار‌بردن برخی الفاظ کار زشتی است اما می‌دانم هوادار فوتبال خوش‌اش می‌آید. من هواداران فوتبال را دسته‌بندی نمی‌کنم و همه را به یک‌چشم می‌بینم. شاید به همین دلیل یک‌سوم فالوورهایم را استقلالی‌ها تشکیل می‌دهند.

    انتخاب لوکیشن برای پست‌هایی که منتشر می‌کنید هم کمی عجیب است؛ مثل فیلم‌هایی که در صافکاری و نقاشی و جاهایی که هیچ ارتباطی با فوتبال ندارند می‌گیرید و منتشر می‌کنید. فاصله‌گرفتن شما از مستطیل سبز و دور‌ماندن از جریان فوتبال دلیل خاصی دارد؟
من سعی می‌کنم با انتخاب لوکیشن‌های نا‌متعارف بین مردم بروم و با آنها بُر بخورم. من مثل خیلی از سلبریتی‌ها، لوکیشن‌هایی انتخاب نمی‌کنم که دور از دسترس مردم باشد. وقتی از داخل گاراژ پست منتشر می‌کنم، می‌خواهم نگاه مردم را به قشر زحمتکش کارگر معطوف کنم. دلیل خاص دیگری هم ندارد.

    انتخاب لباس‌های رنگارنگ برای انتشار پست چطور؟ این لباس‌ها را برای جلب توجه فالوورها می‌پوشید یا حکایت دیگری دارد؟
من رنگ‌های شاد و جیغ را دوست دارم. به همین دلیل دوست دارم مخاطب با دیدن این رنگ‌ها شاد شود. گاهی اوقات ساعت‌هایی را دستم می‌بندم که خیلی مورد توجه فالوورها قرار می‌گیرد. من می‌دانم مردم چه چیزهایی را دوست دارند و کاری می‌کنم که مورد‌پسند آنها باشد. شاید به همین دلیل از وقتی به اینستاگرام آمده‌ام، مردم مرا مثل سلبریتی‌های معروف تحویل می‌گیرند. باور کنید از برخی سلبریتی‌ها، بهتر بازی می‌کنم اما به من نقش نمی‌دهند. از امثال پژمان جمشیدی و علی انصاریان چیزی کم ندارم و می‌توانم به دل تماشاگران راه پیدا کنم. خدا را چه دیدید شاید یک روز تیک آبی اینستاگرام را گرفتم و بازیگر هم شدم.

    شما نماینده نسلی از پیشکسوتان شده‌اید که برای ارتباط برقرار‌کردن با مردم تریبونی ندارید. فکر می‌کنید بقیه پیشکسوتان فوتبال هم می‌توانند از چنین فضایی استفاده کنند؟
خیر چون جنس بیشتر آنها با اینستاگرام سازگار نیست. اینجا باید با مردم رو‌راست باشید و دروغ نگویید.

    اگر اینستاگرام بنا به هر دلیلی از دسترس خارج شود چه کار می‌کنید؟
اگر اینستاگرام فیلتر شود رابطه‌ام با مردم قطع می‌شود و دوباره طرد می‌شوم. خدا آن روز را نیاورد.

در یکی از پست‌ها گفتم عملکرد بیرانوند در دروازه پرسپولیس از کپسول آتش‌نشانی هم ضعیف‌تر است و واکنش‌های خوبی از خودش نشان نمی‌دهد. بعد از این پست، حدود 100هزار نفر مرا آن‌فالو کردند، اما وقتی بیرانوند، پنالتی رونالدو را مهار کرد و گفت که انتقادهای وحید قلیچ باعث شد ضعف‌هایم را بپوشانم تعداد فالوورها دوباره اوج گرفت

این خبر را به اشتراک بگذارید