• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123075
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/XDAB5
+
-

سرگرمی همراه با واقعیت‌ها

سرگرمی همراه با واقعیت‌ها

حالا که بیشتر ماندن در خانه، کار اغلب ما شده پس چه خوب است خودمان را به تماشای برنامه‌های جذاب دعوت کنیم و کمی به دستاوردهای فکری‌مان در زمان قرنطینه اضافه کنیم؛ برای مثال سراغ فیلم‌های مستند برویم و علاوه بر پرکردن اوقات‌فراغت خود و سرگرم‌شدن، به اطلاعات علمی خود بیفزایم. حتی اگر تا به امروز به تماشای فیلم‌های مستند علاقه نداشته‌اید ما پیشنهاد می‌کنیم حداقل تماشای یکی از این 10فیلم مستند معرفی شده را امتحان کنید. در ادامه با معرفی فیلم‌های مستند خارجی که از پلتفرم‌های نماوا و فیلیمو در دسترس‌اند همراه باشید.

 پرونده‌های تسلا

سریال مستند «پرونده‌های تسلا» این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌است؛ سریالی که بر اساس زندگی و اسرار کار مخترع بزرگ نیکولا تسلا ساخته است. او مهندس برق، مهندس مکانیک و آینده‌نگر صرب‌تبار آمریکایی و یکی از جذاب‌ترین و جنجالی‌ترین شخصیت‌های علمی جهان است که مباحث پیرامون اختراعات و اکتشافاتش مورد‌توجه قرار‌گرفته‌است. داستان همکاری وی با «ادیسون» نیز موضوعی برای بحث بین طرفداران این دو شخصیت علمی است. این مستند که در سال ۲۰۱۸ درباره زندگی تسلا ساخته شده‌است، در ۵قسمت به بررسی زوایای مختلف زندگی او می‌پردازد و بخش‌های مهم زندگی علمی تسلا را بر اساس اسناد یافت‌شده توسط سازمان سیا بررسی می‌کند. اگر ‌ به تماشای مستندهای علمی علاقه دارید نام این سریال را به‌خاطر داشته باشید.

  معماهای حل‌نشده

«سریال معماهای حل نشده»، سریالی مستند، جنایی و رازآلود، محصول کشور آمریکاست که پخش آن از سال ۲۰۲۰ آغاز شده و بازیگرانی چون پیستول بلک، جین گرین، آنه سوفی مارتین، برندی پیترسن، ماریا رامیرز، آلیسون ریورا، سیندی بروکز و استل شپون در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. نگاهی عمیق و موشکافانه به جنایت‌هایی که راز آنها هنوز پنهان مانده، ناپدیدشدن افراد، تئوری‌های توطئه و پدیده‌های نامعمول، ماورایی و...  از ویژگی‌های این مستند است. برای نمونه در یکی از قسمت‌های این سریال به وقوع یک زمین‌لرزه بسیار مهیب و شکل‌گیری سونامی در سال ۲۰۱۱ میلادی اشاره‌شده که خسارات فراوانی را به کشور ژاپن تحمیل کرد. مردم این کشور، داستان‌های حیرت‌انگیزی را تعریف می‌کنند که در این مستند می‌توانید تماشا کنید.

 شهروند شماره چهار

برای علاقه‌مندان به سیاست تماشای مستند «شهروند شماره چهار» بی‌شک جذاب و دیدنی خواهد‌بود. این مستند به افشاگری‌های ادوارد اسنودن و ماجرای رسوایی جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا می‌پردازد. در سال ۲۰۱۳، از سوی فردی ناشناس با نام مستعار «شهروند شماره چهار»، ای‌میل‌هایی برای لارا پویتراس ارسال شد. این فرد ادعا کرده بود که مدارکی در ارتباط با برنامه‌های شنود غیرقانونی در اختیار دارد. بر اساس اظهارات این فرد ناشناس، آژانس امنیت ملی آمریکا با همکاری سایر آژانس‌های اطلاعاتی بین‌المللی، دست به کار می‌شوند. این اثر محصول سال ۲۰۱۴ کشور آمریکاست و پس از نمایش با تحسین منتقدان مواجه شد و در محافل سینمایی مختلف مورد‌ستایش قرار‌گرفت. این فیلم در مراسم اسکار ۲۰۱۵، جایزه بهترین فیلم مستند را دریافت کرد.

 صعود انفرادی آزاد

در میـان مســتندهــای بیوگرافی‌ها شاید بتوان به مستند صعود انفرادی آزاد محصول سال ۲۰۱۸ اشاره کرد. این مستند روایتگر داستانی خیره‌کننده، خودمانی و جانخوردنی از صعودکننده آزاد انفرادی (بدون طناب) الکس هانولد است و او را در حالی ‌که آماده می‌شود رؤیای تمام طول زندگی خود را محقق کند فیلمبرداری می‌کند؛ صعود از آل کاپیتان 3‌هزار‌پایی واقع در پارک ملی یوسیمیتی بدون طناب. فیلم به‌راحتی القاکننده هیجانی است که شما را به لبه صندلی‌تان می‌کشاند و تصویری الهام‌بخش به همراه این هیجان به نمایش می‌گذارد که درک ما را از پتانسیل ذهنی و جسمی انسان به چالش می‌کشد. هیجان حاصل از تماشای این فیلم را تجربه کنید.

 تخت گاز

عشق ماشین‌ها حتما نام این مستند را شنیده‌اند. «تخت گاز» نام یک برنامه با موضوع وسایل‌نقلیه و به‌طور خاص خودروهاست. نخستین قسمت از این مجموعه مستند، در سال ۱۹۷۷ تولید و منتشر شد، اما پس از وقفه‌ای نسبتاً طولانی، تولیدش در سال ۲۰۰۲ با تغییراتی اساسی و آمیخته با طنز دوباره شروع شد. این مستند به بررسی توانایی‌ها، امکانات و ویژگی‌های خودروها می‌پردازد. این مستند که نامش در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی جهان ثبت‌شده، تا به حال در ۲۰۰کشور دنیا پخش شده‌است. این برنامه از شبکه مستند صدا‌و‌سیما با نام «استارت» بارها پخش‌شده و مورد‌توجه مخاطبان قرار‌گرفته‌است.

 سیاره زمین

«سیاره زمین» نام مجموعه تلویزیونی مستندی است که نگاهی جامع به تنوع گونه‌های زیستی در سیاره زمین دارد که ساخت آن ۵سال زمان برده‌است. این مستند که یکی از گران‌ترین مستندهای ساخته شده است شامل ۱۱ قسمت است که در هر قسمت یک‌ساعته آن، به بررسی یک زیستگاه در زمین و پشت‌صحنه‌های ساخت این مستند می‌پردازد. به‌گفته کارشناسان و مردم، این مجموعه بهترین مستند در زمینه طبیعت است که تا به‌حال ساخته شده است و به زیستگاه‌های از جمله سرزمین‌های جنوبگان و شمالگان، کوه‌ها، آب‌های شیرین، غارها، بیابان‌ها، جلگه‌ها، جنگل‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها، دنیاهای یخی و جنگل‌های فصلی پرداخته است. یک قسمت ۶۰ دقیقه‌ای دیگر به این مجموعه مستند با عنوان «سیاره زمین: آینده» افزوده شده است که به مسائل حفاظتی پیرامون برخی از ویژگی‌های محیط‌زیست می‌پردازد؛ این آخرین قسمت از این مستند است.

بار طلا

صبر کنید برای علاقه‌مندان به ورزش یک پشنهاد دیگر هم داریم و آن هم تماشای مستند ورزشی «بار طلا» است. این فیلم که به فارسی وزن طلا هم ترجمه شده، محصول سال ۲۰۲۰ کشور آمریکا، به کارگردانی برت راپکین است. نویسندگی فیلم توسط ارون کوهن و برت راپکین انجام شده‌است. چهره‌های شاخصی چون جرمی بلوم، دیوید بودیا، ساشا کوهن، گریسی گلد، لولو جونز، بود میلر، آپولو اونو و مایکل فلپس در مستند بار طلا حضور یافته‌اند.  این مستند چالش‌های سلامت روانی که ورزشکاران المپیک اغلب با آن روبه‌رو هستند، مورد‌بررسی قرار‌می‌دهد. این فیلم در حالی آغاز می‌شود که ویروس همه‌گیر کرونا COVID-19 بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ - نخستین تعویق در تاریخ المپیک - را به تعویق انداخت و مسائل سلامت روان را تشدید کرد.

 پایان یک طوفان

یک پیشنهاد تماشای فیلم مستند برای علاقه‌مندان به ورزش به‌ویژه فوتبال‌دوستان داریم و آن هم تماشای فیلم «پایان یک طوفان» است. این مستند ورزشی محصول سال ۲۰۲۰ کشور انگلستان، به نویسندگی و کارگردانی جیمز ارسکاین است. در این اثر داستان آخرین قهرمانی لیورپول در لیگ برتر فوتبال انگلیس از نگاه یورگن کلوپ، مربی تیم و بازیکنانش نشان داده شده‌است. چهره‌های شاخصی چون ترنت الکساندر آرنولد، الیسون بکر، کنی دالگلیش، جوردن هندرسون، یورگن کلوپ، سادیو مانه، الکس اکسلید-چمبرلین و ویرجیل فن دایک در فیلم پایان طوفان حضور یافته‌اند. در این مستند جدید شما ماجراهای واقعی درباره قهرمانی لیورپول در رقابت‌های لیگ برتر و طلسم‌شکنی پس از ۳۰‌سال را تماشا خواهید کرد.

یک روز در دیزنی

در ژانر مستند اجتماعی، فیلم «یک روز در دیزنی» به کارگردانی فریتز میشل محصول سال ۲۰۱۹ را معرفی می‌کنیم. این فیلم کارمندان را در بخش‌های مختلف شرکت والت دیزنی دنبال می‌کند و نگاهی به‌ کار روزانه آنها می‌اندازد. از شانگهای دیزنی‌لند و «‌‌ای‌اس‌پی‌ان» گرفته تا پیکسار و مجموعه خانواده مدرن، یک روز «معمولی» را در دیزنی از جمله ۷۹نفر از کارکنان مختلف در اتاق رختکن، آشپزخانه، اتاقک‌ها، استودیوهای تلویزیونی، آزمایشگاه‌ها، موتورهای لکوموتیو و برخی از فضاهای کاری حتی شگفت‌آور و متنوع‌تر را نشان می‌دهد. در این مستند با افرادی که سحر و جادو می‌کنند، عکس‌های دیدنی و داستان‌های شخصی بیش از ۷۵ عضو بازیگر دیزنی از سراسر جهان آشنا می‌شوید.

کیهان: ادیسه‌‌ای فضازمانی

مستند «کیهان: ادیسه‌‌ای فضازمانی»، یک مستند سریالی، محصول سال ۲۰۱۴ آمریکاست. این اثر ادامه‌ای بر سری قبلی آن در سال ۱۹۸۰ به نام گیتی-یک سفر شخصی است که توسط کارل ساگان اجرا می‌شد- است. این مستند توسط اخترفیزیک‌دان آمریکایی، نیل دگراس تایسون ارائه می‌شود، که به‌عنوان دانشجوی جوانی از کارل ساگان الهام گرفت. این مستند علمی به روایت نیل دی گریس تایسون، یکی از رویدادهای استثنایی در حوزه ترویج علم است. بودجه عظیم، تیم قدرتمندی از نویسنده‌ها و حضور فردی پرشور مانند تایسون به ‌عنوان راوی و پخش این برنامه از شبکه‌های پربیننده‌‌ای مانند فاکس و نشنال‌جئوگرافیک رویدادی است که شاید هرگز تکرار نشود. ناگفته نماند این مستند جذاب و دیدنی به تازگی از شبکه‌های مختلف سیما هم پخش شده‌است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید