• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 9 بهمن 1399
کد مطلب : 123070
+
-

سرآشپز این هفته متناسب با این فصل، پیشنهادهای خوشمزه می‌دهد

بفرمایید دسر زمستانی

بفرمایید دسر زمستانی

سحر  غفوری

نگاه متفاوت و جذابی به هنر آشپزی دارد و معتقد است آشپزی سفر در دنیای بی‌نظیر طعم‌ها و خلق زیبایی‌ها و مزه‌های جدید است. شادی خاکسار، آشپز جوان این هفته، پس از فارغ‌التحصیلی در رشته فیزیک، برای سرگرمی و گذران اوقات خود به‌صورت تجربی آشپزی را دنبال کرد، اما چندی بعد این سرگرمی برای او جدی شد. مشوق اصلی او همسرش بود که از ساده‌ترین تجربه‌های آشپزی‌‌اش استقبال می‌کرد و او را سر ذوق می‌آورد. پس از مدتی به پیشنهاد همسر و حمایت‌های پدر و مادرش، تصمیم به آموزش‌دادن مهارت‌های مربوط به آشپزی گرفت و در بستر فضای مجازی آموزش‌های رایگانی را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد. او که ۱۶۵هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد معتقد است این دنبال‌کنندگان همواره با انرژی مثبت او را به جلو و کسب مهارت‌های جدید هدایت می‌کنند. آشپز جوان امروز با پنج‌دستور دسر و شیرینی متناسب با فصل زمستان ما را همراهی می‌کند.

دسر کدو‌حلوایی

کدوحلوایی از میوه‌های پاییزی و زمستانی مفید و سرشار از آنتی‌اکسیدان است. از آنجا که ممکن است کودکانتان میل کافی برای مصرف این میوه مغذی و پرویتامین نداشته باشند بهتر است فرزندانتان را در قالب دسر و شیرینی‌جات لذیذ به صرف این میوه دعوت کنید.

مواد لازم
  آب: یک‌چهارم لیوان
  پودر ژلاتین: سه‌قاشق غذاخوری
  پوره کدو‌حلوایی: یک لیوان
  شیر: دولیوان
  شکر: نصف لیوان
  خامه قنادی: ۲۰۰ گرم
  پودر دارچین: یک‌دوم قاشق چایخوری

طرز تهیه
آب را داخل کاسه بریزید و پودر ژلاتین را روی آن بپاشید و سپس روی بخار کتری بگذارید تا ژلاتین حل شود. حالا باید همه مواد را با هم مخلوط کنید. پوره کدوحلوایی، شکر، شیر، خامه، ژلاتین حل‌شده و پودر دارچین را داخل مخلوط‌کن بریزید و حسابی مخلوط کنید تا یکدست شود. البته اگر کم‌شیرین دوست دارید شکر کمتری استفاده کنید. قالب را با دستمال کاغذی آغشته به روغن، چرب کنید و مایه دسر را در کف قالب بریزید و پخش کنید تا یکدست شود. به‌مدت یک شب در یخچال قرار دهید تا دسر خودش را بگیرد. سپس برای سرو اطراف آن را با چاقو آزاد کنید و در یک بشقاب یا دیس قرار دهید. همچنین برای تزئینات می‌توانید از انواع مغزها، پودر نارگیل یا پودر قند استفاده کنید.

شیرینی الماسی

شیرینی الماسی یکی از شیرینی‌های محبوب ترکیه‌ای است که به‌دلیل شکل و فرمش این اسم را برایش انتخاب کرده‌اند. تهیه شیرینی الماسی زمانبر نیست و تقریبا هم ساده است. در این شب‌های طولانی فصل زمستان خود و خانواده را به این شیرینی‌ها مهمان کنید.

مواد لازم برای حدود ۵۰عدد شیرینی
  کره: ۲۰۰ گرم
  پودر قند یا پودر شکر: یک لیوان
  تخم مرغ: یک عدد
  پودر کاکائو: دوقاشق غذاخوری
  بکینگ پودر: نصف قاشق چایخوری
  وانیل: یک‌چهارم قاشق چایخوری
  شکر برای غلتاندن خمیر شیرینی: به مقدار لازم
  شکلات ذوب شده: ۶۰ گرم
  آرد: سه‌لیوان

طرز تهیه
کره نرم و هم‌دمای محیط را داخل کاسه بریزید و پودر قند را روی آن الک کنید. ۳ دقیقه هم بزنید تا پوک و سبک شود. تخم‌مرغ و وانیل را اضافه کنید و یک دقیقه هم بزنید. پودر کاکائو و بکینگ پودر را روی مواد الک کنید و با لیسک مواد را مخلوط کنید. آرد را که قبلا الک شده کم‌کم اضافه کنید و با قاشق یا نوک انگشت خمیر را جمع کنید تا خمیر لطیفی به‌دست بیاید. برای اینکه شیرینی‌های یک اندازه‌‌ای داشته باشید هر بار ۱۵گرم از خمیر را بردارید و بین دودست گرد کنید و در شکر بغلتانید. با هر وسیله‌‌ای که در دسترس دارید وسط خمیر حفره‌‌ای ایجاد کنید و در سینی چرب‌شده با فاصله از هم بچینید. در فر گرم‌شده با دمای ۱۷۰درجه حدود ۱۵ تا ۲۰دقیقه قرار دهید تا بپزد. بعد از اینکه شیرینی‌ها خنک شدند حفره‌ها را با شکلات ذوب‌شده پر کنید.

حلوا سوهان

حلوا سوهان یکی از شیرینی‌های اصیل ایرانی است که از جوانه گندم و شیره طبیعی انگور تهیه می‌شود و در آن از هیچ‌گونه شیرین‌کننده مصنوعی مثل قندوشکر استفاده نمی‌شود. از این‌رو دارای خواص فراوانی مانند پیشگیری از ابتلا به سرطان، رفع اختلالات قلبی و دیابت، رفع استرس و بی‌خوابی، تقویت بینایی و سوی چشم و تقویت قوای عمومی بدن است. پیشنهاد می‌کنیم تهیه این حلوای مقوی را در خانه تجربه کنید.

مواد لازم
  آرد سنگک: یک لیوان و نیم
  شیر: نصف لیوان
  روغن مایع: سه‌چهارم لیوان
مواد لازم برای شهد:
  شیر و شکر (هرکدام): یک لیوان
  زعفران: به مقدار کافی
  هل: یک‌چهارم قاشق چای خوری
  گلاب: یک‌چهارم لیوان

طرز تهیه
برای آماده‌کردن شهد، شیر و شکر را روی حرارت بگذارید تا شکر حل شود و سپس گلاب، زعفران و هل را اضافه کرده و بعد از یک دقیقه حرارت را خاموش کنید. دقت کنید که شیر نباید بجوشد. برای تهیه حلوا، آرد سنگک را داخل تابه الک کنید، سپس شیر و روغن را به آن اضافه کرده، با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم مدام هم بزنید. دقت کنید که حتی لحظه‌‌ای از آن غافل نشوید چون گلوله گلوله خواهد شد. بعد از مدتی (حدود یک‌ساعت) به‌خاطر تبخیر‌شدن شیر مواد حالت خرده‌خرده پیدا می‌کند و دوباره روان و یکدست خواهد شد. با حرارت ملایم آن‌قدر هم بزنید تا به رنگ سوهان در بیاید. حرارت را خاموش کنید و شهد گرم را یکباره اضافه کنید. آن‌قدر هم بزنید تا حلوا جمع شود و درنهایت ظرف حلوا را گهواره‌‌ای تکان دهید. حلوای گرم‌شده را داخل سینی پهن کرده و به دلخواه با موادی چون انواع مغزها، پودر نارگیل و… تزئین کنید.

شیرینی ساق‌عروس

ساق عروس یکی از شیرینی‌های سنتی ما ایرانی‌هاست که از گذشته طرفداران زیادی داشته است. این شیرینی با این اسم خاص، یکی از مهمان‌های خوشرنگ و خوش‌طعم سفره‌های نوروزی است.

مواد لازم
  روغن جامد صاف شده: ۱۰۰ گرم
  پودر قند: سه‌قاشق غذاخوری
  پودر هل: یک قاشق مرباخوری
  گلاب: یک قاشق غذاخوری
  آرد: حدود ۲۵۰گرم
  گردو: به میزان لازم

طرز تهیه
روغن، پودر قند و پودر هل را با دور تند هم بزنید تا رنگ آن روشن شود. گلاب را اضافه کنید و آرد را کم‌کم بریزید تا زمانی که خمیر جمع شود. درنهایت خمیر لطیفی به‌دست می‌آید. بیش از حد آرد نریزید و اگر خمیر حالت پودری پیدا کرد کمی ورز دهید تا لطیف شود. خمیر را در نایلون گذاشته و نیم‌ساعت داخل یخچال قرار دهید. پس از سپری‌شدن زمان به اندازه گردو از خمیر برداشته و دست خود را باز کنید و نصفی از گردو را وسط آن قرار دهید و دوباره خمیر را ببندید. برای اینکه شیرینی‌ها خوشگل‌تر شوند دو طرفش را کمی تیز کنید. آنها را در سینی چرب‌نشده بچینید و سینی را در طبقه وسط فر گرم‌شده با دمای ۱۸۰ درجه حدود ۲۰دقیقه قرار دهید تا زیر شیرینی‌ها کمی تغییر رنگ دهد. وقتی شیرینی‌ها کاملا خنک شدند آنها را در پودر قند بغلتانید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید