• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 بهمن 1399
کد مطلب : 123057
+
-

افزایش جنایت در آمریکا زیر فشار کرونا

میزان قتل در آمریکا طی سال گذشته میلادی، 36درصد افزایش داشته است

آمریکا
افزایش جنایت در آمریکا زیر فشار کرونا

بحران در آمریکا این روزها در آمار مرگ‌ومیر کرونا خلاصه شده اما در سایه کرونا، بحرانی دیگر در جریان است که جامعه این کشور را با هشداری جدی روبه‌رو کرده است؛ افزایش ناگهانی آمار جرم و جنایت.
آمار دولتی در آمریکا نشان می‌دهد طی سال گذشته میلادی، میزان قتل و تیراندازی‌های مرگبار در سراسر این کشور از شهرهای بزرگ مانند شیکاگو، نیویورک و فیلادلفیا گرفته تا شهرهای کوچک‌تر مانند میشیگان، گرند رپیدز و میلواکی رشد چشمگیری داشته است.
براساس آمار منتشر شده از سوی پلیس فدرال آمریکا، میزان قتل در نیمه نخست سال 2020میلادی در این کشور، 15درصد بیشتر شده است. به گزارش پایگاه خبری ووکس، نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که میزان قتل طی سال 2020در 51شهر این کشور دست‌کم 36درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میزان جنایت‌های خشن در آمریکا بین سال‌های 1993تا 2019یعنی طی 26سال، 49درصد کاهش پیدا کرده بود. وب‌سایت شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی نوشته که مقام‌های آمریکایی و کارشناسان معتقدند که دلیل قطعی برای افزایش خشونت در آمریکا وجود ندارد. آنها در عین حال، بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع کرونا، اعتراضات مردمی به عملکرد پلیس بعد از قتل جورج فلوید در شهر مینیاپولیس و تشدید بیکاری در برخی شهرهای فقیر که از سال‌ها قبل آغاز شده بود را ازجمله عوامل تأثیرگذار در افزایش جنایت‌های خشن در این کشور عنوان می‌کنند. این آمار از چشم دونالد ترامپ پنهان نمانده‌ بود و او بارها سعی کرد با منحرف کردن اذهان مردم، افزایش جرم و تیراندازی‌های مرگبار را به ناکارآمدی حزب رقیب یعنی حزب دمکرات نسبت دهد. او بارها گفت که بیشتر جنایت‌ها در مناطقی که توسط دمکرات‌ها اداره می‌شوند، متمرکز بوده است. این در حالی است که خیلی از جرایم در شهرهای تحت مدیریت جمهوریخواهان، اتفاق افتاده است.

رفتار هیجانی، عامل تشدید جنایت
آمار جنایت در مناطق مختلف آمریکا در طول هفته‌های اولیه همه‌گیری که محدودیت‌های قرنطینه و تعطیلی کسب‌وکارها باعث شده بود ترددها کم شود، کاهش پیدا کرده بود. اما بعد از برداشتن محدودیت‌ها در برخی ایالت‌ها، آمار جنایت روندی افزایشی گرفت؛ تا جایی که نیروهای فدرال به شهرهای بحران‌زده اعزام شدند تا به مقامات محلی برای مهار موج خشونت کمک کنند. بحران کرونا و رکود اقتصادی، مردم را خانه‌نشین و شرایطی ایجاد کرد که خیلی حساس‌تر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر از همیشه باشند. از اواخر بهار، قتل جورج فلوید نیز موجی از اعتراض‌ها و آشوب‌های خیابانی را به راه انداخت. همه اینها باعث شد هم مردم و هم پلیس تحت‌تأثیر شرایط، رفتار هیجانی از خود نشان دهند. از سوی دیگر درخواست‌ها برای کاهش بودجه پلیس در برخی شهرها موجب شد تا افسران پلیس تحت فشار قرار گیرند و نسبت به وقوع جرم و درنتیجه مجرمین برخورد آرام‌تری داشته باشند. کرونا تا به اینجا 418هزار قربانی در آمریکا گرفته است اما به گزارش رسانه‌های این کشور، ویروس بیشترین قربانی را از جوامع اقلیت‌ها گرفته است. همین مسئله خشم و ناامیدی را که از مدت‌ها قبل در بین برخی جوامع سیاهپوست و رنگین‌پوست ایجاد شده بود، تشدید کرده است. کارل تیلور، استاد سابق جامعه‌شناسی در دانشگاه دولتی میشیگان می‌گوید: «کرونا مانند بمبی بود که در خیلی از مناطق فقیرنشین آمریکا منفجر شد.»

آمار جنایت در شهرها
جیمز کریگ، رئیس پلیس شهر دیترویت می‌گوید: «من تا به حال چنین افزایشی را در آمار خشونت ندیده بودم. به همین دلیل فکر می‌کنم همه‌گیری کرونا علت اصلی آن باشد. این بیماری از نظر احساسی تأثیر عمیقی روی مردم گذاشته؛ آنها قدرت کنترل خود را در بحث‌ها و درگیری‌ها از دست داده‌اند و فورا به روی هم اسلحه می‌کشند.» 2سال پیش آمار قتل در دیترویت با 672هزار نفر جمعیت به 261مورد رسیده بود، یعنی کمترین میزان در دهه‌های اخیر. تعداد تیراندازی نیز 786مورد بود. اما در پایان سال2020تعداد قتل‌ها به 300مورد و تعداد تیرانداز‌ی‌ها با بیش از 50درصد افزایش به 1124مورد رسید. تا اواسط دسامبر سال 2020 (اواخر آذر) حدود 7هزار اسلحه در دیترویت توقیف شده و 5500نفر به‌دلیل حمل غیرقانونی اسلحه دستگیر شده‌اند. همزمان، آمارها از بحرانی شدن وضعیت حمل اسلحه حکایت دارند. درحالی‌که در سال 2019، 2797نفر به این دلیل دستگیر شده بودند. شهر واشنگتن نیز در سال 2020شاهد 187فقره قتل بوده، درحالی‌که این آمار در سال 2019حدود 20مورد بود. دردناک‌ترین حادثه مربوط به قتل یک کودک 15ماهه بود. موریل باوزر، شهردار واشنگتن گفته است: «همه ما دیگر از وقوع جنایت‌های هولناک در این شهر خسته شده‌ایم.» آمار قتل طی سال 2020در شیکاگو، سومین شهر بزرگ آمریکا، 60درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است. شیکاگو طی 3سال شاهد کاهش آمار قتل بود اما در سال 2020حدود 750قتل در این شهر به ثبت رسید؛ آماری که در مدت مشابه سال 2019، 475مورد بوده است. در نیویورک نیز طی سال 2020، 354مورد قتل به ثبت رسیده که 90مورد بیشتر از آمار مدت مشابه در سال قبل از آن بوده است. حتی شهرهای کوچک مانند گرند رپیدز نیز از این بحران بی‌نصیب نبوده‌اند. در سال 2020، در این شهر 25نفر به قتل رسیدند؛ درحالی‌که آمار کلی سال قبل از آن 16مورد بوده است. طبق اعلام پلیس، همزمان200مورد تیراندازی در این شهر 200هزار نفری انجام شده است. آماری که در مدت مشابه سال 2019، 131مورد بوده است. در این مدت 165قتل نیز در شهر میلواکی ثبت شد که بیشترین آمار در 30سال اخیر بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید