• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12304
+
-

جشنواره‌های هنری فرصت ارائه تصویر فرهنگی از ایران

سعید لیلاز/ استاد دانشگاه و اقتصاددان
جشنواره‌های هنری یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ابزارها برای به نمایش گذاشتن و جهانی کردن اهداف هر کشور به شمار می‌روند. با این دیدگاه می‌توان نقش جشنواره جهانی فیلم فجر در انتقال مفاهیم فرهنگی مدنظر کشورمان به جامعه جهانی را بسیار مهم ارزیابی کرد. نباید فراموش کرد که هر ساله در دنیا میلیون‌ها دلار هزینه می‌شود تا جوامع غربی بتوانند افکار، ایدئولوژی و نظرات خود را به جامعه جهانی بشناسانند و از خود سیمای انسانی و خوبی را به نمایش بگذارند.

این یک واقعیت است که یکی از مهم‌ترین و یا تأثیرگذارترین ابزارها برای به نمایش گذاشتن و جهانی کردن اهداف هر کشوری جشنواره‌هایی است که در آن کشور برگزار می‌شود. ما نیز با نشان دادن وجوه فرهنگی کشورمان به دنیا می‌توانیم بر مواضع سیاسی جهانی نسبت به کشورمان تأثیر مثبت بگذاریم. به‌عنوان نمونه صادر شدن گاه و بیگاه رأی در سازمان ملل علیه کشور ما نشان‌دهنده فقدان حضور فرهنگی در مجامع بین‌المللی است و اگر ما بتوانیم در زمینه فرهنگی هنری موفق‌تر حاضر شویم نگاه‌ها نسبت به ما واقعی‌تر می‌شود.

یکی از راه‌های اصلی حضور در جوامع همین جشنواره‌هایی است که در کشور ما برگزار می‌شود. جشنواره‌ها باعث می‌شوند که هم ما بتوانیم حرف دنیا را متوجه شویم و هم اینکه حرف‌هایمان را با آنها در میان بگذاریم و اگر حقانیتی در حرف‌های ما وجود دارد، مخاطبان بتوانند در مورد آن قضاوت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید