• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 بهمن 1399
کد مطلب : 123035
+
-

ربیعی خواستار افزایش نقش ۳قوه در صداوسیما شد

یک‌طرفه دولت را می‌کوبند

دولت
یک‌طرفه دولت را می‌کوبند

 «دولت حجم تخریب‌ها، حملات و توهین‌ها در سال پایانی فعالیت خود را تا حدی تحمل می‌کند و اگرچه بنای شکایت حداکثری از مخالفان خود را ندارد، اما این به معنای نادیده گرفتن هجمه‌ها هم نیست.»
 این پاسخ صریح علی ربیعی، سخنگوی دولت به طرح اظهارات جنجال‌برانگیز از تریبون‌های رسمی مثل صداوسیما بود. گلایه او از روند کلی مناظرات تلویزیونی بود که اگرچه قرار است مخالفان را روبه‌روی هم بنشانند، ولی مجری تلویزیون هم به حداقل ۲فرد همسوی سیاسی اضافه می‌شود تا به قول ربیعی دولت را بکوبند.
او در پاسخ به سؤال همشهری درباره ادبیات نامناسب و بی‌سابقه مخالفان علیه دولت و واکنش دولت به این بداخلاقی‌ها گفت: ما همواره از برگزاری برنامه‌های گفت‌وگومحور استقبال کرده‌ایم؛ زیرا گفت‌وگوهای چالشی می‌تواند باعث روشن شدن ابعاد یک موضوع شود و ما از آن استقبال می‌کنیم؛ بنابراین ما هیچ مشکلی با برنامه‌های گفت‌وگومحور و چالشی نداشته‌ایم و اتفاقا این نوع برنامه‌ها را از کارهای مفید در رسانه ملی می‌دانیم؛ هرچند لازم است این برنامه‌ها با دعوت از همه طرف‌ها و گروه‌های مختلف باشد؛ ضمن اینکه دولت هم هیچ نظری درباره تعلیق یک مجری نداشته و اتفاقا روح برنامه گفت‌وگومحور را مفید می‌داند.

جامعه متوجه تخریب‌هاست
اشاره ربیعی به مناظره اخیر برنامه زاویه شبکه چهارم سیما بود که یکی از مهمانان این برنامه رئیس دولت را با الفاظ نامناسبی خطاب کرده بود. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشکل ما این برنامه نیست، تصریح کرد: مشکل کلان از این بحث‌ها و توهین‌ها استانداردهای دوگانه‌ای است که شکل گرفته است.
با تداوم رویکردهایی که دنبال شده جامعه احساس می‌کند جریانی علیه دولت و منتخب مردم از چند سال قبل کلید خورده است و در این روزها که به ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، شدت پیدا کرده است و روند تازه‌تری را الآن علیه دولت شاهد هستیم. بحث این است که چرا روند نقدهای یک‌طرفه که منجر به نادیده گرفتن تلاش‌ها می‌شود فقط به سمت قوه مجریه است. این قضاوت‌ها در جامعه صورت می‌گیرد؛ بنابراین معتقدیم نقش ۳قوه باید در صداوسیما افزایش پیدا کند و شورای نظارت بر صداوسیما اختیارات بیشتری داشته باشد.
ربیعی تأکید کرد: بحث ما روح برنامه‌هایی است که به‌نحوی طراحی می‌شود که هر بیننده‌ای احساس می‌کند این برنامه ایجاد شده که دولت به‌نحوی تخریب شود و کسانی که ادعایی دارند ادعایشان به اثبات برسد. مشکل واقعا اینجاست. من با این برنامه کار ندارم، ولی در یک‌سری برنامه‌ها می‌دیدم که مناظره‌ با حضور یک طرف برگزار می‌شود. مناظره باید با حضور دوطرف برگزار شود و مخالفان حرف بزنند و بعضا هم مجری یک چیزهایی درمی‌آورد و خودش هم بیرون پخش می‌کند؛ این هم یک سنت شده است.
او درباره طرح هرگونه شکایتی از سوی دولت نسبت به این تخریب‌ها پاسخ داد: سیاست دولت و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نیز شکایت حداقلی است. بالاخره در برخی موارد توهین، تخریب و افترا و نشر اکاذیب به‌صورت گسترده و حاد با لطمه شدید به منافع و حقوق عمومی انجام می‌شود. در این موارد جرم به دستگاه قضایی اعلام می‌شود.
 البته ارتکاب غالب این موارد در فضای مجازی مشمول ماده۱۸ قوانین رایانه‌ای است و جنبه عمومی جرم هم غلبه دارد و خود دادستان هم می‌تواند این موضوع را تعقیب کند. در عین حال بنای ما به هیچ‌وجه شکایت حداکثری نبوده است. دولت در یک مرحله تمام شکایت‌هایی که صورت گرفته بود را نادیده گرفت. امیدواریم با درک عمیق از شرایطی که وجود دارد، همه کمک کنیم روح و روان جامعه به سمت یکپارچگی و تداوم مقاومت برود و امید به آینده در آنها موج بزند. امید اینطور زائل می‌شود که فکر کنند کسی را که انتخاب کرده‌اند به‌طور دائم دارد کوبیده می‌شود.

منتظر مواضع بایدن هستیم
سخنگوی دولت در ابتدای این نشست خبری سوال خبرنگار شبکه ABC آمریکا درباره تماس و گفت‌وگوی احتمالی بین ایران و دولت بایدن را اینطور پاسخ داد که «هم‌اکنون هیچ گفت‌وگو یا تماسی با دولت جدید آمریکا نداشته‌ایم. ما همچنان منتظر مواضع رسمی دولت آمریکا در نحوه بازگشت به تعهدات این کشور و لغو تحریم‌های غیرقانونی به‌عنوان جزء جدایی‌ناپذیری از این تعهدات هستیم. فعلاً هیچ برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد و هرگونه پیشرفتی در این رابطه به گام‌های عملی آمریکا در بازگشت به تعهداتش مطابق قطعنامه2231بستگی دارد. البته آمریکا تا ابد زمان نخواهد داشت و پنجره فرصت نه‌تنها برای آمریکا بلکه برای اعضای اروپایی برجام نیز در عمل به تعهداتشان بسیار محدود است.»

بازرسی‌های پروتکل الحاقی متوقف می‌شود
ربیعی همچنین در سؤالات ابتدایی این نشست درباره زمان اعمال محدودیت سطح دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی اعلام کرد: براساس زمان ابلاغ قانون مجلس، نخستین قدم‌های محدودسازی بازرسان مربوط به پروتکل الحاقی در هفته اول اسفند‌ماه آغاز خواهد شد. البته باید توجه داشت که بازرسی‌های مربوط به توافقنامه پادمانی همچنان پابرجا خواهند ماند و عمده بازرسی‌ها و دوربین‌ها مربوط به این توافقنامه پادمانی است که طبق روال ادامه خواهد یافت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :