• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 بهمن 1399
کد مطلب : 122960
+
-

ترکیب‎‌‌‎های تازه؛ مجتمع ایستگاهی شهید مدنی

شیوه‌های جدید اجرای معمارانه در دهه پیش‌رو

معماری
ترکیب‎‌‌‎های تازه؛ مجتمع ایستگاهی شهید مدنی


سعید برآبادی  

دهه80 برای نهادهای اقتصادی که دریافته‌بودند کم‎‌‎کمک باید دور فروش خوب نفت را خط بکشند و رو به سمت اقتصاد غیرنفتی بیاورند، پرچالش بود. در چنین اوضاع و احوالی، تهران هم در حال یک دگرگونی جدی بود؛ با اجرای هدفمندی یارانه‌ها و توزیع پول در جامعه شکاف طبقاتی بیشتر شد و بهانه‎‌‎ای فراهم آورد برای آنها که به‎‌‎دنبال لوکس‎‌‎سازی و لوکس‎‌‎فروشی بودند. چنین شهری نیازمند خدمات رفاهی بیشتر و متنوع‎‌‎تر بود و جنبش‎‌‎های ریز و درشتی از سوی نهادهای عمومی به راه افتاد تا کیفیت ساختمان‎‌‎ها و عمارت‎‌‎های عرضه شده به مردم حتی اگر خوب نیست، لااقل لوکس و به نوعی «مد روز» باشد. از میان بسیار آثار ساخته شده در این سال، سراغ «مجتمع ایستگاهی شهید مدنی» رفته‎‌‎ایم؛ عمارتی در مقیاس عمومی، با کاربری بالا، ترکیبی از بخش‎‌‎های خدماتی، تجاری و مترو. نگاهی به ساخت ایستگاه‎‌‎های مترو نشان می‎‌‎دهد که برخی از این ایستگاه‎‌‎ها از معماری قابل‎‌‎قبولی برخوردارند اما مجتمع ایستگاهی شهید مدنی در نوع خود متفاوت است. طرحی که مهندسین مشاور آمود به سرپرستی فرزاد رستمی‌فر برای این مجموعه طراحی کرده، ترکیبی تازه از سنگ و آهن است؛ ترکیبی که در دهه پیش رو به‎‌‎طور گسترده مورد‌استقبال معماران و خصوصا طراحان نما قرار‌می‎‌‎گیرد و حتی بانک‎‌‎ها نیز به صرافت استفاده از آن می‎‌‎افتند. شیوه اجرا، نوع طراحی، وضعیت جانمایی امکان و... طرح «مجتمع ایستگاهی شهید مدنی» چنان مورد‌استقبال قرار‌می‎‌‎گیرد که صاحب یکی از معتبرترین جایزه‎‌‎های معماری عصر ما می‎‌‎شود و آمود را که یکی از مهندسان مشاور قدیمی تهران است در مسیر ترقی، چند پله جلو می‎‌‎اندازد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید