• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122891
+
-

تهران رؤیایی‌کودکان؛ شهری رنگی و پر از نشاط

آثار مسابقه «شهری که من دوست دارم از پشت پنجره خانه‌مان ببینم» در خانه هنرمندان به نمایش درآمد

گزارش 2
تهران رؤیایی‌کودکان؛ شهری رنگی و پر از نشاط

پریسا امیرقاسم‌خانی- خبر‌نگار

 تصاویر نمایشگاه نقاشی «شهری که من دوست دارم از پشت پنجره خانه‌مان ببینم» صدای بخشی از کودکان و نوجوانان شهر تهران است؛ روایتی است از آرزوها و توقع آنها از شهری که دوست دارند؛ صدایی که اگر شنیده شود در مسیر رسیدن به استاندارد‌های «شهر دوستدار کودک» چراغی پیش‌روی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان خواهد گذاشت.
آثار منتخب دومین دوره مسابقه نقاشی «شهری که من دوست دارم از پشت پنجره خانه‌مان ببینم» در خانه هنرمندان، با 203اثر از نقاشی کودکان و نوجوانان تهرانی به نمایش درآمده است؛ مسابقه‌ای که در قالب «شهر دوستدار کودک» برگزار و آثار نهایی آن مشخص شده و اکنون دیوار خانه هنرمندان تهران را بسیار زیبا کرده‌اند. جالب اینکه برخی از نقاشی‌ها آنقدر پیچیده و مفهومی هستند که به‌نظر می‌رسد به تحلیل‌های روانشناسانه نیاز دارند.
این نمایشگاه توسط اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران شکل گرفته است. به نقاشی‌ها که نگاه می‌کنید، پر از نور، رنگ، شادی، نشاط، ‌خلاقیت و ایده‌های نوست؛ گویا کودکان و نوجوانان تهران از شهر، رؤیای شاد بودن و زندگی را در سر می‌پرورانند؛ نقاشی‌هایی که یکسره پر از امید است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران که در افتتاحیه نمایشگاه حضور داشت، دراین باره به همشهری گفت: «شهری که من دوست دارم از پشت پنجره خانه‌مان ببینم، به سمت رویاپردازی است. من معتقد هستم اگر مردم شهر آرزو و ‌رؤیا نداشته باشند، برای شهر کاری نمی‌کنند. در نقاشی‌ها تهران را شهری سبز، رنگی و پر از نشاط می‌بینیم.»
محمدرضا جوادی‌یگانه ادامه داد: «سال گذشته نمادهای شهر مانند برج آزادی، برج میلاد و تئاتر شهر وجود داشتند، ولی امسال به‌علت شیوع کرونا کمتر نمادهای شهری را در نقاشی‌ها می‌بینیم. اغلب بچه‌ها تنها و از پشت پنجره به شهر نگاه می‌کنند. آنها آرزوی مدرسه و سفر رفتن را دارند که این نشان می‌دهد دوره کرونا دوره بسیار سختی برای بچه‌های تهران است.»
جوادی‌یگانه اضافه کرد: «امسال نسبت به سال قبل استقبال بیشتری از نمایشگاه شده است. سال گذشته بیش از 9هزار اثر به نمایشگاه ارسال شد، ولی امسال بیش از 14هزار و 800اثر به نمایشگاه ارسال شده است. این آثار در فضای مجازی امکان تحلیل دارند و قرار است که مانند سال گذشته به‌صورت کاتالوگ منتشر شوند.»
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: «در نقاشی بچه‌ها شهر تهران پر از نشاط دیده می‌شود و گویا بچه‌ها جلوه‌های تکنولوژیک شهر را دوست ندارند. در ارائه برنامه بودجه1400 نیز بخش مهمی از برنامه‌های شهری به نشاط شهری اختصاص دارد که البته بخشی از برنامه‌ها امسال از دهه فجر شروع می‌شود.»
مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران نیز گفت: «یکی از کارگروه‌های کاری در اداره آموزش شهروندی دبیرخانه شهر دوستدار کودک، تحقق الگوی شهر دوستدار کودک است که 12سال قبل آن‌را شورا مصوب کرده بود و دبیرخانه آن در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است.»
 او افزود: «یکی از اصول اصلی در شهر دوستدار کودک، امکان بیان نظرات کودکان در شهری است که زندگی می‌کنند. در یک‌سال و نیم اخیر سعی کردیم این رویکرد را در دستور کار قرار بدهیم و برگزاری 2دوره مسابقه نقاشی نیز در همین راستا بوده است.»
مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران افزود: «در این دوره حضور شرکت‌کنندگان بیش از ٤٠ درصد افزایش داشته است؛ یعنی به‌عبارتی ۱۴هزار و ۸۵۰ اثر شرکت کرده بودند که از این میان ۱۸۰۰اثر توسط هیأت، انتخاب و به مرحله دوم داوری راه یافتند و در مرحله دوم از میان ۱۸۰۰اثر، ٢٠٣اثر انتخاب شدند.
 ایرج طهماسب، محمدعلی بنی‌اسدی، جمال‌الدین اکرمی، حدیثه قربان و آتوسا صالحی، داوری مسابقه را برعهده داشتند.»
دومین دوره نمایشگاه نقاشی کودکان تهران از ۶ تا ۱۴ بهمن‌ماه در خانه هنرمندان و باتوجه به شیوع ویروس کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد. همچنین این نمایشگاه به‌صورت آنلاین به آدرس tehrancpc.ir قابل بازدید است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید