• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 7 بهمن 1399
کد مطلب : 122860
+
-

شروع خوب، پایان بد

گزارشی از یک تغییر عادت عجیب در روند  نتیجه‌گیری قلعه‌نویی

بهروز رسایلی| امیر قلعه‌نویی با کسب 5عنوان قهرمانی، پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر به شمار می‌آید. با وجود این، حالا از آخرین قهرمانی او 8سال گذشته و در این مدت بسیاری فرضیه پایان دوران اوج ژنرال را پیش کشیده‌اند. امیر فصل گذشته برای نخستین‌بار در دوران کارش، به‌دلیل کسب نتایج ضعیف ناچار به کناره‌گیری از سپاهان شد تا این فرضیه قوت بیشتری بگیرد. با این حال، ایام بیکاری او چندان به درازا نکشید و قلعه‌نویی از ابتدای لیگ بیستم هدایت گل‌گهر سیرجان را برعهده گرفت. اوایل فصل هم نتایج این تیم بسیار خوب بود و خیلی‌ها تیترهایی در مورد احیای این مربی زدند، اما حالا چند هفته‌ای هست که نه از نتایج خوب تیم سیرجانی و نه از فوتبال باکیفیت آنها اثری دیده نمی‌شود. یک نکته جالب در مورد قلعه‌نویی این است که او در اوج دوران افتخارش معمولا فصل را بد شروع می‌کرد، اما رفته‌رفته تیمش را می‌ساخت و در پایان تورنمنت سرافراز می‌شد، اما حالا چند سالی هست که کار برعکس شده؛ یعنی قلعه‌نویی استارت‌های خوبی دارد، با وجود این در ادامه عنان کار از دستش خارج می‌شود.

  آخرین قهرمانی؛ از خاک به افلاک
برای مثال خوب است سراغ آخرین قهرمانی امیر قلعه‌نویی برویم؛ جایی که او استقلال را در لیگ دوازدهم بر قله نشاند. امیر آن سال با وجود تیم پرستاره‌ای که داشت، کار را خوب شروع نکرد. استقلال در پایان هفته ششم روی پله دهم بود و تنها 2پیروزی داشت. انتقادها اوج گرفته بود، اما همه می‌دانستند ورق برمی‌گردد. در پایان هفته نهم استقلال خودش را به پله پنجم رساند و در پایان هفته سیزدهم، نخستین صدرنشینی‌اش را تجربه کرد. تیم قلعه‌نویی در آن سال یک هفته به پایان فصل جام قهرمانی را بالای سر برد.

  جزئیاتی از قلعه‌نویی مدل جدید
در مدل جدید اما شاهد استارت‌های توفانی و بعد افت ناگهانی تیم‌های قلعه‌نویی هستیم. او 2سال پیش یعنی لیگ هجدهم سرمربی سپاهان شد و در 11بازی ابتدایی 25امتیاز کسب کرد. سپاهان در پایان هفته پانزدهم با 31امتیاز عنوان قهرمانی نیم‌فصل را به دست آورد و حتی از معدل  2امتیاز در هر بازی هم عبور کرد. آخرین صدرنشینی سپاهان در این فصل در هفته بیست‌ویکم بود، اما آنها در ثلث سوم لیگ ناگهان وادادند. سپاهان 9هفته پشت سر پرسپولیس ماند و حتی از فرصت 4تساوی پیاپی این تیم هم برای رسیدن به صدر بهره نبرد. پارسال هم قصه تیم اصفهانی با امیر قلعه‌نویی همین بود. سپاهان در پایان هفته هفتم فصل گذشته 17امتیاز از 21امتیاز ممکن را کسب کرد و بدون گل خورده بر صدر جدول تکیه زده بود. آنها در پایان هفته دوازدهم هم طعم صدرنشینی را چشیدند، اما آن زمان غیرقابل باور بود که چنین تیمی با آن هم ستاره در پایان فصل روی پله پنجم قرار بگیرد؛ آن هم با 18امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس قهرمان!

  تکرار سناریو در گل‌گهر؟
فعلا اما به‌نظر می‌رسد قصه شروع‌های خوب و پایان‌های بد در گل‌گهر سیرجان هم در حال تکرار است؛ تیمی که در پایان هفته چهارم با 10امتیاز صدرنشین بود، اما حالا از 7بازی آخرش تنها یک پیروزی به‌دست آورده و تا نیمه دوم جدول سقوط کرده است. گل‌گهر از این 7مسابقه تنها 5امتیاز به‌دست آورده و این برای تیمی که کلی ریخت‌‌وپاش داشته و هزینه‌هایش نسبت به فصل گذشته بیشتر شده، ابدا نمی‌تواند قابل‌قبول باشد. آیا امیر با غلبه بر عادت جدیدش، گل‌گهر را به شرایط مطلوب برمی‌گرداند؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید