• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122613
+
-

یادی از رفتگان توسط هوش مصنوعی

یک چت‌بات با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند امکان تعامل و گفت‌وگو را با عزیزان ازدست‌رفته فراهم کند

یادی از رفتگان توسط هوش مصنوعی

عمادالدین قاسمی پناه- خبر‌نگار

یک چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی، این امکان را برای شما فراهم می‌کند خاطرات عزیزانی را که از دست داده‌اید، زنده کنید؛ چیزی که بیشتر شبیه داستان‌های علمی‌تخیلی است. اگر فناوری موجود در ثبت اختراع اعطاشده به مایکروسافت به ثمر بنشیند، تعامل با نسخه دیجیتال سه‌بعدی فرد متوفی می‌تواند در آینده تبدیل به امری عادی شود. این ایده مصرع «هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق» را در ذهن تداعی می‌کند. پس سعی کنیم که با هم مهربان باشیم، چون در صورت تحقق این ایده فناورانه کسی دوست ندارد یک‌بار دیگر افراد بدخلق و منفور را ملاقات کند.
سی‌نت در گزارش خود نوشته است که این پتنت با عنوان «ایجاد چت‌بات گفت‌وگوی یک شخص خاص»، جزئیات سیستمی را نشان می‌دهد که به تصاویر، داده‌های صوتی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های الکترونیکی و موارد دیگر دسترسی پیدا می‌کند تا «نمایه‌ای مشخص از حال و هوای شخصیت (personality) یک فرد خاص را ایجاد کند». در بعضی موارد، می‌توان از تصاویر و ویدئوها برای ایجاد یک مدل سه‌بعدی از این فرد در قالب یک «واقعیت فوق‌العاده» استفاده کرد. این ایده هنگامی هیجان‌انگیز می‌شود که شما متوجه شوید با این فناوری با «موجودی که مربوط به زمان گذشته یا زمان حال است» می‌توانید در ارتباط باشید.
این پتنت از سوی داستین آبرامسون و جوزف جانسون جونیور به‌عنوان مخترعان طرح، ارائه شده است. مایکروسافت پتنت این اختراع را در سال2017 ثبت کرد، اما در ‌ماه جاری میلادی توانست مجوز آن را دریافت کند. طی روزهای اخیر این موضوع به‌دلیل اینکه یک چت‌بات می‌تواند «موجودیتی از گذشته» را به شکل یک خاطره زنده قابل تعامل پیش چشمان ما ظاهر کند، تبدیل به موضوع گفت‌وگوهای آنلاین شده است. این ایده در ابتدا ناراحت‌کننده به‌نظر می‌رسد. با این حال، بسیاری از کسانی که یکی از عزیزان خود را از دست داده‌اند، آرامشی را که می‌تواند برگرفته از تماشای فیلم‌های قدیمی متوفی یا گوش دادن به پیام‌های صوتی بایگانی شده او باشد، درک می‌کنند. این در حالی است که «تیم اوبراین»، مدیرکل برنامه‌های هوش مصنوعی در مایکروسافت، 2روز پیش در توییتر اعلام کرد که «هیچ برنامه‌ای برای این کار وجود ندارد». او در صفحه توییترش نوشت: اما اگر حتی قرار باشد که نویسنده فیلم «آینه سیاه» باشم، می‌دانم که برای ایده‌های داستانی به وب‌سایت USPTO خواهم رفت. اشاره او به یک‌سریال علمی تخیلی انگلیسی است. در این قسمت، یک زن سوگوار با بازی هایلی اتول سرویسی را به‌کار می‌گیرد که به او امکان می‌دهد با یک بازتولید دقیق از هوش مصنوعی با نامزد متوفای خود، با بازی دامنال گلیسون، ارتباط برقرار کند. این نسخه براساس ارتباطات آنلاین گذشته و پروفایل شبکه‌های اجتماعی او ساخته شده است.

جاودانه کردن یاد مردگان
آیا واقعاً می‌توانیم در قالب چت‌بات یا هولوگرام برای همیشه به‌صورت مجازی زنده بمانیم؟
اکنون سناریوهای مشابهی با هولوگرام افراد مشهور به زندگی واقعی راه یافته‌اند. اوگنیا کویدا، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت نرم‌افزاری Replika در سال2015 یک چت‌بات را بر اساس هزاران پیام نوشتاری به‌اشتراک‌گذاشته با بهترین دوستش «رومن» که در یک تصادف رانندگی فوت کرده بود، آموزش داد. او با این کار، یک «رومن دیجیتال نامیرا» خلق کرد که هنوز هم می‌تواند با خانواده و دوستان «صحبت» کند. اینکه شرکتی با شهرت مایکروسافت، سیستمی را برای جاودانه‌کردن یاد مردگان از طریق چت‌بات ترسیم کرده، حاکی از آن است که این روال می‌تواند روزی با استقبال گسترده‌تری روبه‌رو شود و مورد استفاده قرار گیرد. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا این کار ضرورت دارد؟ و اگر روزی این کار انجام شد، به چه شکلی باید ارائه شود؟ پاسخ به این پرسش‌ها چندان ساده به‌نظر نمی‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید