
گفتوگو با هادی مقدمدوست، فیلمنامهنویس و کارگردان در برنامه «صد» تلویزیون همشهری
هوش مصنوعی از من معذرتخواست

علیالله سلیمی | روزنامهنگار
«وضعیت سفید» سریال محبوب سالهای نهچندان دور، خاطره فراموشنشدنی دهه شصتیها، سریال مشحون از آدمها و جاها و قصههای آشنا. نویسنده این سریال و تعدادی از فیلمهای دیگر، مهمان برنامه «صد» تلویزیون همشهری بود؛ هادی مقدمدوست، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون. امید مهدینژاد، مجری برنامه «صد» تلویزیون همشهری با هادی مقدمدوست گفتوگو کرده که گزیدهای از این برنامه در ادامه میآید.
چرا هادی و چرا مقدمدوست؟
مقدمدوست را پدرم انتخاب کرد؛ بعد از تغییر نامخانوادگی قبلی. پدربزرگش به «مقدم» معروف بود؛ یعنی مهمتر از اینکه نام خانوادگیاش باشد به همان «مقدم» معروف بود.
همه شغلهایی که تا به حال داشتهاید؟
نویسندگی، فیلمسازی، سینما، تدریس و کلا کارهای مربوط به این حوزه. همه کارهایم با «نوشتن» مرتبط بوده و هست.
نادلخواهترین کاری که برای امرارمعاش کردی چه بوده؟
من برای تامین امرارمعاش هیچ کاری با این تعریف که میگویید انجام ندادهام. هر کاری که انجام دادهام در حوزه نوشتن و دلخواه من بوده است.
زمانی که بچه بودی فکر میکردی روزی فیلمساز شوی؟
نه اصلا، اما یادم میآید از دوران بچگی من این کار را به نوعی شروع کردم.
از کجا شروع کردی؟
از مجله خواندن. کسب اطلاعات درباره دنیای فیلمسازی و مسائل مربوط به آن.
اولین فیلمی که در سینما دیدی؟
2تا تصویر از این موضوع در ذهنم هست؛ یکی از آنها، دیدن فیلم «دختر گلفروش» در تالار وحدت است و دیگری هم دیدن فیلمی در سینمای میدان فلسطین. دقیقا یادم نیست که کدام برای بار اول بوده است.
بامزهترین کاری که با هوش مصنوعی انجام دادی، چه بود؟
از قصد مجبورش کردم معذرتخواهی کند. این کار را هم کرد؛ چون نسجیده حرف زده بود.
در اینستاگرام فعال نیستی. چرا؟
بیشتر مشغول مشاهده هستم. ارتباطم خوب است، اما اگر خیلی درگیر آن باشی، مشاهده را زهرمار آدم میکند. من دوست دارم بیشتر مشاهده کنم.
در یک عبارت پاسخ دهید. لنز واید؟
دارد سعی خودش را میکند که همهچیز را نشان دهد.
فلاش بک؟
نشان دادن تجربه.
اول ساندویچ بعد سینما؟
تبلیغات ساندویچ است.
حمید نعمتالله؟
عالی.
باز هم کار مشترک با ایشان دارید؟
انشاءالله.
مرتضی آوینی؟
مفهوم هجران را یاد آدم میآورد. مهاجر بودن در نوشتههایش حس میشود.
شهرام ناظری؟
باعث شده خیلیها اشعار خوب را حفظ شوند.
ابراهیم حاتمیکیا؟
خیلی هنرمند. مثل غواص عاشق و شیفتهای است که دنبال مروارید برای ساخت جواهر است.
امرالله احمدجو؟
هنرمند باارزش. کارهایش مرا یاد موزه مردمشناسی میاندازد. شخصیتهای آثار ایشان را میشود در موزه مردمشناسی قرار داد و نگهداری کرد.
پژمان جمشیدی؟
فوتبالیست و هنرپیشه.
اگر ممنوعالکار شوی چه میکنی؟
کار میکنم!
فیلمفارسیهای قبل از انقلاب بهتر بود یا فیلمفارسیهای بعد از انقلاب؟
عبارت فیلمفارسی، تعبیر بار منفی با خود دارد. با این حال، فیلمفارسیهای بعد از انقلاب بدتر است.
اگر بازیگر بودی دوست داشتی با کدام کارگردان کار کنی؟
داریوش مهرجویی.
خودتان فکر میکنید در کارگردانی بهتر هستید یا فیلمنامهنویسی؟
من فیلمنامهنویسی را از کارگردانی جدا نمیدانم، اما رابطهام کلا با نوشتن بهتر است. بهنظرم کارگردانی هم به نوعی نوشتن است؛ حتی طراحی صحنه هم یک جور نوشتن است. اول طراح صحنه مینویسد که صحنه چطوری طراحی شود.
از افرادی که اسم میبرم یکی را انتخاب کن. ساموئل خاچیکیان یا بهمن فرمانآرا؟
من براساس ملاکهای خودم که در دلم دارم، انتخاب میکنم. فرمانآرا.
بهمن فرمانآرا یا ناصر تقوایی؟
بهمن فرمانآرا.
بهمن فرمانآرا یا مرحوم کیومرث پوراحمد؟
من ملاکم را در دلم تغییر دادم؛ مرحوم کیومرث پوراحمد.
مرحوم کیومرث پوراحمد یا کیانوش عیاری؟
باز هم ملاکم را عوض میکنم؛ مرحوم کیومرث پوراحمد.
مرحوم کیومرث پوراحمد یا رخشان بنیاعتماد؟
باز هم مرحوم کیومرث پوراحمد.
مرحوم کیومرث پوراحمد یا مسعود کیمیایی؟
با همان ملاکهای قبلی در دلم؛ مرحوم کیومرث پوراحمد.
مرحوم کیومرث پوراحمد یا بهرام بیضایی؟
با یک ملاک دیگر، بهرام بیضایی.
بهرام بیضایی یا علی حاتمی؟
با همان ملاک قبلی، بهرام بیضایی.
بهرام بیضایی یا اصغر فرهادی؟
با ملاک جدید، اصغر فرهادی.
اصغر فرهادی یا عباس کیارستمی؟
با یک ملاک جدید، عباس کیارستمی.
عباس کیارستمی یا داریوش مهرجویی؟
با ملاکم، داریوش مهرجویی.
اگر قرار باشد فقط 24ساعت عمر داشته باشی چهکار میکنی؟
خیلی زیاد غمگین میشوم و شاید چیزی هم بنویسم.
هادی مقدمدوست در یک عبارت؟
سعی.