• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122589
+
-

پایان تلخ قلعه‌نویی در تیم ملی

تیم ملی با شکست برابر کره‎‌‎جنوبی در دور دوم جام ملت‎‌‎های آسیا در سال 2007، با بازی‎‌‎ها وداع کرد

ورزش
پایان تلخ قلعه‌نویی در تیم ملی


  شاهرخ شانجانی  
 
امیرقلعه‎‌‎نویی تصمیم‎‌‎های غیرمنتظره زیادی در زندگی حرفه‎‌‎ای‎‌‎اش گرفته اما هیچ‎‌‎کدام از آنها، مثل تعویض عجیبی که در جام‎‌‎ملت‎‌‎های2007کرد اعجاب‎‌‎آور و پرهزینه نبوده است؛ حذف ایران از جام‎‌‎ملت‎‌‎های2007یک طرف و این تصمیم عجیب قلعه‎نویی هم یک طرف. تیم ملی که بعد از برانکو ایوانکوویچ به دستان امیر قلعه‎‌‎نویی سپرده شده بود، در نخستین آزمون بزرگ خود در جام ملت‎‌‎های آسیا در سال2007به میدان رفت و با نمایش ناامیدکننده‎‌‎اش برابر کره‎‌‎جنوبی در دور دوم حذف شد و به خانه برگشت.
مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا، برای فرار از همزمانی برگزاری جام ملت‎‌‎های آسیا با رویدادهای المپیک و جام ملت‎‌‎های اروپا، این رقابت‎‌‎ها را یک سال زودتر برگزار کردند تا این رویداد، از آن به بعد در سال‎‌‎های فرد برگزار شود اما با وجود این تغییر، ایران سنت شکست برابر کره‎‌‎جنوبی در دور دوم بازی‎‌‎ها را زنده نگه‌داشت.
شاگردان قلعه‎‌‎نویی در مرحله مقدماتی جام ملت‎‌‎ها عملکرد امیدوارکننده‎‌‎ای داشتند و در مرحله مقدماتی، کره‎‌‎جنوبی را در تهران بردند و در سئول با تساوی متوقف کردند.
در مرحله نهایی بازی‎‌‎ها که در 4کشور اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام برگزار شد، ایران با چین، مالزی و ازبکستان همگروه شد. شاگردان قلعه‎‌‎نویی ازبکستان را دو بر یک شکست دادند اما در بازی دوم، با چین 2-2مساوی کردند. در بازی آخر مرحله گروهی، ایران دو بر یک مالزی را شکست داد.
در مرحله دوم، ایران و کره‎‌‎جنوبی، در ادامه سریال تقابل‎‌‎های تاریخی‎‌‎شان در مرحله حذفی جام ملت‎‌‎ها، دوباره رقیب هم شدند. کره‎‌‎جنوبی که در دور قبل مغلوب جادوی علی کریمی شده بود، این بار انتقام سختی از تیم ملی گرفت و کابوس جام ملت‎‌‎های لبنان را دوباره برای ایران زنده کرد. دو تیم در انتهای 120دقیقه بدون گل مساوی کردند و کره‎‌‎جنوبی در پنالتی ایران را شکست داد. عجیب‎‌‎ترین اتفاق این بازی، در دقیقه119روی داد، یعنی زمانی که قلعه‎‌‎نویی، حسن رودباریان دروازه‎‌‎بان شماره یک ایران را بیرون کشید تا وحید طالب‎‌‎لو که در لیگ و تمرین‎‌‎ها پنالتی‎‌‎گیر بهتری بود جایگزین او شود. این ریسک قلعه‎‌‎نویی اگر جواب می‎‌‎داد، او حتی می‎‌‎توانست به فکر جام جهانی بعدی با تیم ملی باشد اما به جای طالب‎‌‎لو، این لی وون جائه، دروازه‎‌‎بان سرشناس کره‎‌‎جنوبی بود که دو پنالتی ایران را گرفت. انتقادها از قلعه‎‌‎نویی، چنان فراگیر و سنگین بود که او از تیم ملی جدا شد و برای مدتی، هیچ خبری از او نبود. بسیاری می‎‌‎گفتند مربی‎‌‎ای که یک تعویضش را برای ضربات پنالتی نگه داشته، اعتقادی به برد در جریان بازی نداشته و به‎‌‎شدت این روحیه بازنده را تقبیح می‎‌‎کردند. قلعه‎‌‎نویی نخستین و آخرین فرصت خود در تیم ملی را به تلخی از دست داد و دست ایران از قهرمانی جام ملت‎‌‎ها همچنان کوتاه ماند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید