• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122582
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/5yEVq
+
-

اتوبوس‌های چپ در

خط بی‌آر‌تی محور شرقی غربی تهران شروع به‌کار کرد

همشهری
اتوبوس‌های چپ در


 محمد سرابی 

یک هفته بعد از شدیدترین یخبندان سال‎‌‎های80، اهالی تهران شاهد نصب سازه‎‌‎هایی فلزی بزرگی در طول خیابان انقلاب بودند. ظاهر این اتاقک‎‌‎های فلزی و شیشه‎‌‌‎ای شبیه اتوبوس‎‌‎های بزرگی بود که می‎‌‎توانند جمعیت زیادی را جابه‎‌‎جا کنند اما چرخ نداشتند. کار نصب در مدت چند روز تعطیلات انجام شد و ایستگاه‎‌‎ها در تقاطع‎‌‎های محور انقلاب از پایانه شرق تا پایانه آزادی قرار گرفتند. اتوبوس‎‌‎های «چپ در» هم به همان سرعت شروع به‎‌‎کار کردند. از تابستان این سال اتوبوس‎‌‎های یک کابینه «چپ‎‌‎در» در این مسیر مشغول کار بودند ولی تفاوت چندانی با خطوط اتوبوس قبل از خود که از سال‎‌‎های 60 در مسیر ویژه راه‎‌‎اندازی شده بودند، نداشتند ولی بعد از نصب ایستگاه‎‌‎های جدید، اتوبوس‎‌‌‎های دوکابین به‎‌‎تدریج به جریان افتادند و جای آنها را گرفتند. روزی که اتوبوس‎‌‎های یک کابین چپ‎‌‎در شروع به‎‌‎کار کرده بودند مسافران از شکل خاص آنها که هیچ راه ورودی در سمت عادی نداشتند متعجب ‎‌‎شدند و حالا یک مسیر کامل با اتوبوس و ایستگاه‎‌‎های خاص خود در شهر ساخته شده بود که با تمام اتوبوس‎‌‎های دیگر شهر و کشور تفاوت داشت.
شهردار تهران در 24دی‎‌‎ماه1386در مراسم افتتاح خط بی‎‌‎آرتی، درباره قیمت هرکدام از اتوبوس‎‌‎ها گفت که اتوبوس‎‌‎های تک کابین94 و اتوبوس‎‌‎های دو کابین و سه کابین 230تا 250میلیون تومان خریده شده است.
به‎‌‎گفته محمدباقر قالیباف ظرفیت قسمت عقب اتوبوس‎‌‎های دوکابین بیشتر از جلوی آن است و به همین دلیل بانوان در بخش جلوی اتوبوس‎‌‎سوار می‎‌‎شوند.
ظاهرا فناوری این اتوبوس‎‌‎های بی‎‌‎آر‎‌‎تی در زمان ایجاد، از یک دهه پیش از آن قدیمی‎‌‎تر نبود و می‎‌‎توانست حجم انبوه مسافران را منتقل کند اما این خودرو‎‌‎های سنگین باید بعد از 10سال تعویض یا بازسازی کامل می‎‌‎شدند. این کار در سال‎‌‎های بعد به کندی پیش رفت و در سال1399تعداد زیادی از این اتوبوس‎‌‎ها، عمر مفید خود را به پایان رساندند و فرسوده شدند. در سال‎‌‎های بعد خطوط بی‎‌‎آرتی تجریش - میدان راه‎‌‎آهن، خاوران - آزادی، علم و صنعت - خاوران و... هم ساخته شدند و تعداد آنها به 10خط رسید. با توجه به کارآمدی این اتوبوس‎‌‎ها در انتقال سریع جمعیت از درون خطوط ویژه، بعضی از کلانشهر‎‌‎های دیگر کشور هم خطوط بی‎‌‎آر‎‌‎تی را در مناطق شلوغ شهر راه‎‌‎اندازی کردند.
در میانه سال‎‌‎های80 بلیت‎‌‎های کاغذی هم کنار رفت و کارت‎‌‎های مخصوص قابل شارژ، کار بلیت را انجام می‎‌‎داد. این کارت‎‌‎ها در رفت‎‌‎وآمد با مترو هم کاربرد داشت. گسترش مترو و بی‎‌‎آرتی با وجود هزینه‎‌‎های زیاد بخشی از حمل‎‌‎ونقل شهری را برعهده گرفت و نسلی از مسافران خود را به‎‌‎وجود آورد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید