• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122579
+
-

مرجعیت برجسته

آیت‎‌‎الله محمد فاضل لنکرانی در زنده کردن ایام فاطمیه نقش بسزایی داشت

چهره اول
مرجعیت برجسته


  سید محمد حسین محمدی 

یکی از هفت مرجع تقلیدی بود که پس از وفات آیت‎‌‎الله اراکی در سال1373 از جانب جامعه مدرسین به‎‌‎عنوان مرجع تقلید معرفی شد. سابقه فعالیت‎‌‎های علمی و سیاسی‎‌‎اش ولی به سال‎‌‎ها قبل برمی‎‌‎گشت. پدرش فاضل قفقازی از مدافعان و حامیان مهاجرت آیت‎‌‎الله بروجردی به قم بود. بعد از مهاجرت آیت‎‌‎الله بروجردی به قم نیز ریاست هیأت استفتایی آیت‎‌‎الله بروجردی را بر‌عهده داشت و نماز جماعت مسجد اعظم نیز با دستور آیت‎‌‎الله بروجردی بر عهده ایشان بود.
آیت‎‌‎الله محمد فاضل لنکرانی از همان ابتدا دروس حوزه را نزد پدرش آغاز کرد و بعد از اتمام دوره سطح در شمار شاگردان آیت‎‌‎الله بروجردی درآمد. او همچنین در درس علامه طباطبایی و امام خمینی شرکت می‌کرد و دروسش را با آیت‌الله سیدمصطفی خمینی مباحثه می‎‌‎کرد.
لنکرانی علاوه بر علوم حوزوی در امور سیاسی هم فعال بود. او در دوران پهلوی، 4‎‌‎ماه به بندرلنگه و حدود 2سال به یزد تبعید شد. در دوران پس از انقلاب نیز یکی از اعضای دوره اول مجلس خبرگان رهبری بود و همچنین به‎‌‎عنوان دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آن مجموعه اشتغال داشت. فاضل لنکرانی ازجمله مراجع تقلیدی بود که به استقلال مالی حوزه از دولت معتقد بود. او تلاش می‎‌‎کرد تا جای ممکن این استقلال مالی را حفظ کند.
پس از مطرح‌‎شدن بحث ورود زنان به ورزشگاه‎‌‎ها در سال1385 از طرف دولت وقت، نام آیت‎‌‎الله فاضل لنکرانی به‎‌‎عنوان یکی از جدی‎‌‎ترین مخالفان این طرح مطرح شد؛ او ازجمله مراجعی بود که ورود و اختلاط زنان را با مردان در ورزشگاه‎‌‎ها حرام اعلام کرد. آیت‌الله فاضل لنکرانی در سال1386پس از طی یک دوره نسبتاً طولانی در سن 76سالگی درگذشت اما آثار علمی تلاش‎‌‎های مذهبی و به‎‌‎طور ویژه تلاش‎‌‎هایی که در جهت احیای مراسم فاطمیه انجام داد همچنان باقی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید