• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 5 بهمن 1399
کد مطلب : 122578
+
-

مرد کتاب و سیاست

احمد بورقانی فراهانی 13بهمن 1386درگذشت

سیاستمدار
مرد کتاب و سیاست


حمیدرضا محمدی 

از آن دست کارگزارانی بود که بر هر صندلی‌ای که تکیه زد و هر امضایی که کرد، منشأ اثر و ثمر بود و البته از معدود سیاستمداران پس از انقلاب که چپ و راست، اصلاح‎‌‎طلب و اصولگرا بر سلامتش شهادت می‎‌‎دهند و آنانی هم که هرچه بیشتر جوریدند، کمتر یافتند. احمد بورقانی فراهانی، افزون بر آنکه سیاستمدار و روزنامه‎‌‎نگار بود، یک کتابخوان قهار و منتقد کتاب فعال بود؛ وجهی از او که کمتر بررسی شده است. 
او اگرچه نزدیک به دودهه، صاحب مسئولیت‎‌‎های مهمی بود، اما هیچ‎‌‎گاه کتاب از دستش نمی‎‌‎افتاد و کم پیش می‎‌‎آمد کتابی بخواند و تحشیه‎‌‎ای بر آن نزند و نقد و نظری بر آن ننویسد. هرآنچه هم که می‎‌‎نوشت، مقدمه‎‌‎ای خاطره‎‌‎گونه داشت و به گذشته زندگی‎‌‎اش نقب می‎‌‎زد.
جز این، او به شهادت نوشته خودش، از شیفتگان ناصرخسرو قبادیانی بوده است؛ از سال‎‌‎های دبیرستان که نوشتار «آواره یمگان» را در کتاب «با کاروان حله»، شاهکار عبدالحسین زرین‎‌‎کوب خوانده بود تا وقتی در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجوی جغرافیا شد. 
 جالب آنکه اعتراف می‎‌‎کند: «از آن روز تا امروز [1385]، با کاروان حله و با آواره یمگان‎‌‎اش عصای دستم در غالب نوشتن‎‌‎ها و گفتارهایم بوده است... حداقل در مدت چهارسال نمایندگی مجلس شورای اسلامی نطقی ننوشتم و بیانیه‎‌‎ای آماده نکردم و نامه‎‌‎ای فراهم نساختم مگر آنکه چشمی به آواره یمگان‎‌‎ نینداخته باشم و نمی‎‌‎دانم بیشتر از روح بلند ناصرخسرو قبادیانی جان می‎‌‎گرفتم و می‎‌‎گیرم.» و حتی تشویق به ناصرخسروخوانی هم می‎‌‎کند که به باور او «می‎‌‎تواند زندگی هر انسانی را که برای خرد و دانش اعتبار قائل است و باطل را یکسره بی‎‌‎اعتبار می‎‌‎شمارد، متأثر سازد و انگیزه‎‌‎بخش برداشتن گام‎‌‎های بلندتر و محکم‎‌‎تر شود.» 
او در ماهنامه آیین، بخش کتاب را ایجاد کرد، اما عمر او و عمر آن، بیش از دو شماره نشد و البته همان‌ها را شاید بتوان، پخته‎‌‎ترین نوشته‎‌‎هایش دانست؛ نقدی بر «موسیقی آب گرم» اثر چارلز بوکفسکی و «زبان مادری» نوشته اگوتا کریستف.

این خبر را به اشتراک بگذارید