• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 4 بهمن 1399
کد مطلب : 122490
+
-

جمعی از رادیولوژیست‌ها در نامه‌ای خطاب به سازمان بازرسی کشور:

نقض عدالت در وزارت بهداشت رسیدگی شود

70درصد از پرتوکاران به کرونا مبتلا شده و 9نفر جانشان را از دست دادند

جمعی از رادیولوژیست‌ها در اعتراض به سیاست‌های وزارت بهداشت در نقض عدالت در میان رشته‌های مختلف، به رئیس سازمان بازرسی کشور نامه‌ای نوشته و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. آنها در بخشی از این نامه‌، به سیاست‌های وزارت بهداشت انتقاد کردند:«این وزارتخانه در اثر سوء‌مدیریت در عرصه منابع انسانی تدریجا به ارگانی مختص برای رشته‌های خاص تبدیل شده و سایر رشته‌های گروه پزشکی را از یاد برده، درحالی‌که کادر بهداشت و درمان در قالب یک تیم در حال خدمت رسانی به بیماران است.» این رادیولوژیست‌ها از اجرای ناقص قانون بهره‌وری از سوی پرستاران گلایه کردند: «گروه‌های پرستاری بخش‌هایی از این قانون را که به‌نفع آنهاست اجرا می‌کنند درحالی‌که محدودیت‌های آن اجرا نمی‌شود.» در این نامه این پرسش مطرح شده که چرا گروه‌های پاراکلینیک در نظام سلامت دیده نمی‌شوند؟ آنها کمترین سهم را از آزمون‌های استخدامی دارند، همه اینها در شرایطی است که برای نمونه نیروهای پرتورکارکه با کمبود شدید مواجهند در بسیاری از مراکز شیفت‌های شب‌، تک نفره‌اند، درحالی‌که شیفت شب آنها 12ساعت حساب می‌شود. رادیولوژیست‌های معترض، به قانون حفاظت ماده20 مصوب سال68 اشاره می‌کنند که عنوان می‌کند کسانی که با پرتورهای یونیزان کار می‌کنند، باید تا 25درصد کاهش ساعت کاری نسبت به سایر کارکنان و تا 30روز مرخصی اشعه در کنار مرخصی استحقاقی داشته باشند که این موضوع نه‌تنها رعایت نمی‌شود که حتی با فرمول قانون بهره‌وری، گاهی ساعت کار پرتوکاران بیشتر از مشمولان همان قانون است. همه اینها در شرایطی است که در دوره شیوع کرونا، قدم بعدی تماس بیماران با پرتوکاران و علوم آزمایشگاهی است. در این نامه آمده که از حدود 7هزار نفر جامعه پرتوکاری کشور، 9نفر در همه‌گیری کرونا شهید شده‌اند و بیش از 70درصد هم مبتلا شده‌اند. سایر همکاران آنها به‌دلیل کمبود شدید نیرو مجبور به اضافه کاری‌های خارج از عرف بودند.
در ادامه این نامه به موضوع حق اشعه اشاره شده است: «در پرداخت فوق‌العاده ویژه که شامل مزایای مستمر است، حق اشعه که طبق قانون جزء مزایای مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است بدون دلیل موجه از فرمول فوق‌العاده ویژه خارج شد و موجب تضییع هر چه بیشتر حقوق این قشر شد که تا این لحظه با وجود اعتراضات گسترده پرتوکاران اصلاح نشده است و هم‌اکنون در آزمون استخدامی وزارت بهداشت که به‌گفته خودشان بزرگ‌ترین آزمون استخدامی وزارت بهداشت است از حدود ۳۹هزار نفر مجوز استخدامی به ۶۴۳نفر در کل کشور مجوز استخدام گروه پرتوکار شامل(رادیولوژی، رادیوتراپی، پزشکی هسته‌ای) تعلق گرفته است.»
 آنها در پایان، از رئیس سازمان بازرسی خواستند نقض عدالت در رفتار سازمانی وزارت بهداشت رسیدگی شود تا با ایجاد بستر درست و عادلانه و در راستای اجرای قانون بهره‌وری نیاز واقعی به نیروی مورد نیاز برآورده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید