• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 4 بهمن 1399
کد مطلب : 122469
+
-

نام: جهان‌نما، حرفه: نابودی نقش جهان

چگونه سایه برج روی میراث جهانی افتاد

دور از مرکز
نام: جهان‌نما، حرفه: نابودی نقش جهان


  فرزاد سپهر 

نقشه برج جهان‌نما را شهرداری اصفهان در سال 1375با تخریب کاروانسرای قدیمی تحدید در نزدیکی میدان امام حسین(ع) پیاده کرد تا بی‌توجه به حریم میدان نقش‌جهان، منظر قابل ملاحظه‌ای از این میدان تاریخی از بالای برج خودش پیدا کند. بلندای اولیه برج به میزان 50متر ارتفاع، خط آسمان مسجد امام اصفهان و مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی‌قاپو و راسته بازار میدان نقش جهان را چنان در هم پیچید که صدای بخش فرهنگی سازمان ملل متحد با نام سازمان یونسکو را بلند کرد تا جز به کوتاه کردن ارتفاع برج جهان‌نمای شهرداری اصفهان کوتاه نیاید.
هر چند کار تعدیل آغاز شد اما در تیرماه 1385دوباره یونسکو برای تعدیل برج جهان‌نما به ایران مهلت داد تا میدان نقش جهان همچنان در فهرست میراث جهانی باقی بماند و به‌عنوان اثری تهدید شده به فهرست میراث در خطر یونسکو اضافه نشود. به هر صورت حفاظت یونسکو بیش از دلسوزی وطنی به‌کار تعدیل و کوتاه آمدن برج منجر شد تا بنا بر مصوبه اجلاس سی‌ام، مسئولان ایرانی برج تجاری جهان‌نما را 12متر در بخش شرقی و 24متر در بخش غربی تعدیل کنند و تا اجلاس سی و یکم در اول فوریه 2007گزارش جامع خود را با اصل بر تعدیل انجام شده، ارائه دهند.
رسانه‌ها در تاریخ 21تیر1385از اختصاص 5میلیارد ریال معادل 500میلیون تومان اعتبار دولتی از محل هزینه‌های پیش‌بینی نشده سرمایه‌ای قانون بودجه 1385برای کمک به شهرداری اصفهان خبر دادند تا از حریم میدان نقش‌جهان صیانت شده و ساختمان برج تجاری جهان‌نما تعدیل شود. اعتبار این مصوبه از طریق معاون اول وقت دولت، در اختیار استانداری اصفهان قرار گرفت تا در اسفندماه 1385رئیس وقت شورای اسلامی شهر اصفهان، عباس حاج‌رسولی‌ها، با تأیید دریافت بودجه از دولت برای تخریب 2طبقه، از بهره‌برداری برج در سال آینده با بودجه 2میلیارد تومانی برای تکمیل ساختمان خبر دهد.  در نهایت تعدیل برج با درخواست هر ساله و مهلت گرفتن رحیم مشائی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، تا سال 1388ادامه داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید