• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 بهمن 1399
کد مطلب : 122305
+
-

ربیعی با انتقاد از حجم اتهامات و حملات از طرف مجلس به دولت:

روان مردم را آزرده نکنید

در هیچ دوره‌ای در بررسی لایحه بودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی و سیاسی مواجه نبوده‌ایم

دولت
روان مردم را آزرده نکنید

جلسات اخیر سخنگوی دولت به نشست‌هایی برای پاسخ به مخالفت‌ها و هجمه‌های مجلس علیه دولت تبدیل شده است. بهانه‌های هجمه هم جور است، یا بودجه است یا ادعای ندیدن واقعیت‌های تحریم ‌یا شرایط سیاست خارجی کشور، از یک‌سو دولت را بابت فرو‌ریختن شاخص بورس نکوهش می‌کنند و از سوی دیگر کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز را سیاسی‌بازی دولت در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ می‌خوانند. نشست خبری روز سه‌شنبه علی ربیعی، سخنگوی دولت پاسخی به طرح این اتهامات از سوی مخالفان بود. ربیعی درخصوص برخی اظهارنظرها و اتهام‌زنی‌ها درخصوص لایحه بودجه، گفت: در هیچ دوره‌ای در بررسی لایحه بودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی، غیرکارشناسی و سیاسی مواجه نبودیم و امروز شاهد ادبیاتی کاملا سیاسی هستیم.
 به گزارش ایرنا، علی ربیعی درخصوص این اتهام که «بودجه برای فروپاشی نظام تدوین شده» گفت: من نمی‌فهمم کجای این بودجه قرار بوده فروپاشی کند و کجای آنچه تا الان تصویب کردید، از فروپاشی جلوگیری کرده است. یک شاخص به مردم بگویید تا همه بفهمند که اینجا قرار بوده فروپاشی کند. آیا قیمت ارز را در۱۷۵۰۰ ضرب‌کردن و همه‌‌چیز را بر آن مبنا تعیین‌کردن از فروپاشی جلوگیری کرد. او ادامه داد: «پنهان‌کردن ارز به‌خاطر انتخاب بایدن» از اتهامات عجیب و غریبی است که اگر وقوع آن یک ذره هم صحت داشته باشد، هر کس این تصور را کرده، خائن به ملت است. چرا جفا‌کارانه باز هم تکرار می‌کنید و وقتی تکذیب می‌شود، مسخره می‌کنید و باز بیان می‌کنید. اشاره ربیعی به اظهارات اخیر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی بود که مدعی شده بود «دولت منابع ارزی را ذخیره کرده تا با روی کارآمدن جو بایدن، قیمت دلار را تا ۱۱‌هزار تومان برای چند‌ماه پایین بیاورد». ربیعی در ادامه گفت: گفته شده مثلا «بودجه شرکت‌ها پنهان شده یا کجا رفته، یا زمین سوخته برای دولت آینده گذاشته شده است»، این تعابیر در ذهن مردم خواهد نشست. به جای اینکه در یک جمع حزبی در مورد بودجه صحبت کنید، در جمع کارشناسان بودجه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس صحبت کنید و بگذارید کارشناسان دیگر هم باشند و آنجا درباره بودجه بحث اقتصادی صورت بگیرد. متأسفم دوستان توجه نمی‌کنند که اظهاراتی از این دست موجب بی‌اعتمادی به حاکمیت و نظام می‌شود. این حجم از این اظهارات با هیچ دوره‌ای در زمان ارائه بودجه، قابل مقایسه نیست. به هر حال، بودجه هر آنچه هست درست می‌شود، بی‌اعتمادی را چگونه می‌خواهید درست کنید. کسری‌‌های بی‌اعتمادی ناشی از این اظهارات در سرمایه اجتماعی مردم جبران‌پذیر نیست. وی با بیان اینکه بودجه جای عدد و رقم و حرف کارشناسی است، گفت: کلیات بودجه متناسب با واقعیت‌ها بوده و محدودیت‌ها و ظرفیت‌های کشور را دیدیم و نگاهی هم به پیروزی نهایی در عقب‌راندن تحریم را‌ در بودجه داشتیم. ربیعی با اشاره به تعابیر و الفاظی مثل فاجعه‌بار‌خواندن برخی از این تصمیمات، گفت: برخی از این تصمیمات در نشست‌های سران قوا هماهنگ شده است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور افزود: مجلس حق دارد درباره بودجه بدون اینکه شاکله آن به هم بخورد، اظهارنظر و قضاوت بکند. هرچند شنیده‌هایی داریم که آنقدر تغییر می‌دهد که شورای نگهبان رد می‌کند و ناگزیر بودجه سه‌دوازدهم اجرا شود.

برخی عادت دارند سیاه ببینند
ربیعی در پاسخ به سؤال دیگری درباره روند نرخ ارز و طلا با اشاره به اینکه برای فهم شرایط این روزهای بازار ارز نیاز به دانش تخصصی اقتصاد و بودجه‌ریزی سنجیده نیست، گفت: هر فردی در کف بازار نیز متوجه می‌شود که با نبودن ترامپ، شکست فشار حداکثری و فروریختن تحریم‌ها قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه به سمت تعادل و قیمت اصلی خود نزدیک خواهد شد. هر کسی از همان کف بازار می‌داند زمانی که منابع بانک مرکزی آزاد شود و امکان عرضه از تقاضا پیشی بگیرد، قیمت‌ها متعادل می‌شود و پایین می‌آید. ظاهرا برخی افراد عادت کرده‌اند هر موضوعی را با عینک سیاسی و تیره ببینند؛ هر‌چند به قیمت ضربه‌زدن به روح و روان جامعه باشد. وی با بیان اینکه قیمت ارز و طلا صرفا وابسته به متغیرهای درونی نیست و متغیرهای بیرونی اعم از سیاسی و اقتصادی هم مؤثرند، افزود: با نزدیک‌شدن به پایان جنگ اقتصادی علائم آن نشان داده خواهد شد و دست‌کم فشارهایی کم خواهد شد و جامعه خود این را احساس کرده است. بنابراین، درخواستم این است در این شرایط با عینک سیاسی و تیره مسائل را نبینیم، چون روح و روان جامعه به اندازه کافی از تحریم و کرونا آزرده است، بیشتر آن را آزرده نکنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید