• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122181
+
-

تلاش برای افتتاح حداکثر 10 ایستگاه مترو تا پایان سال

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران: بودجه حمل‌ونقل پایتخت افزایش می‌یابد

مترو
تلاش برای افتتاح حداکثر 10 ایستگاه مترو تا پایان سال

محمد سرابی- خبرنگار

 مهر امسال شهرداری اعلام کرد که تا پایان سال 12ایستگاه جدید را افتتاح خواهد کرد. تا امروز 2ایستگاه افتتاح شده و 2ماه وقت باقی‌مانده است، اما معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و همینطور مدیرعامل شرکت متروی تهران تأکید می‌کنند که افتتاح 10ایستگاه جدید در این فرصت کوتاه، امکان‌پذیر است؛ به شرط آنکه منابع مالی لازم تامین شود.
معاون حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران، سخنان خود در افتتاح ورودی شرقی ایستگاه متروی کمیل را با اشاره به روز هوای پاک آغاز کرد و گفت: «امیدواریم 18دستگاه دیگر مسئول در حوزه آلودگی هوا هم مسئولیت خود را انجام دهند تا شاهد بهبود کیفیت هوا باشیم.»
سیدمناف هاشمی درباره ایستگاه متروی کمیل گفت: «ورودی غربی این ایستگاه در سال ۹۷ افتتاح شد  و با افتتاح ورودی شرقی در منطقه 11که به اندازه یک ایستگاه کارآمدی دارد، دسترسی مسافران مترو به مناطق ۱۰ و ۱۱ تسهیل می‌شود. این ورودی به 8دستگاه پله‌برقی و 2دستگاه آسانسور مجهز است و تمامی اقدامات برای عبور آسان معلولان و افراد کم‌توان با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰میلیارد تومان انجام شده است.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره وعده افتتاح ۱۲ ایستگاه تا پایان سال گفت: «ما 2ایستگاه را افتتاح کرده‌ایم و 10ایستگاه در تعهد ماست تا از طریق منابع مالی دولت و شهرداری‌ آنها را به بهره‌برداری برسانیم. برنامه افتتاح 5ایستگاه در بهمن و 5ایستگاه در اسفند را داریم، اما ممکن است یک یا 2ایستگاه در سال بعد آماده استفاده شوند.» او در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش ۱۸درصدی بودجه بخش حمل‌ونقل و ترافیک در بودجه سال آینده گفت: «شهردار تهران در جلسه شورای معاونان بیان کرد که این میزان افزایش یابد و قبل از اینکه لایحه بودجه به صحن شورا ارسال شود، این سهم اصلاح خواهد شد. البته دست ما در سایر منابع غیرنقد، اوراق مشارکت و سایر اعتبارات بسته نیست و تلاش داریم در سال آینده نیز اقدامات خوبی در حوزه حمل‌ونقل عمومی ازجمله مترو در پایتخت انجام دهیم.»
مدیرعامل متروی تهران نیز در این مراسم با اشاره به ورود‌ی‌های متعدد ایستگاه‌های مترو مخصوصا در نقاطی مانند چهارراه‌ها، افزود: «برنامه شرکت مترو این است که در ایستگاه‌های به بهره‌برداری رسیده هم ورودی‌های دیگر را بسازد و ایستگاه کمیل در مرز میان 2منطقه 10و 11تهران با این کار می‌تواند پذیرای روزانه تا 4500نفر مسافر باشد.» علی امام گفت: «بنا بود که 12ایستگاه افتتاح شود و بخشی از هزینه آن بر عهده دولت باشد، اما تأخیر در دریافت 750میلیارد تومان نقدینگی مشکلاتی را ایجاد کرد. با وجود این می‌توان 10ایستگاه باقیمانده را در خطوط6، 7و3 افتتاح کرد.
در توسعه شمالی شبکه مترو، خط3 به خط‌یک متصل می‌شود که در طرح جامع حمل‌ونقل ریلی دیده شده است. انشعاب خط3 از نوبنیاد شروع می‌شود و به سمت میدان تجریش و خط یک حرکت خواهد کرد؛ البته سیاست شهرداری این است که به‌دلیل منابع محدود نقدینگی از ظرفیت‌های دیگر مانند مجتمع‌های ایستگاهی استفاده کنیم.» او افزود: «مسیر توسعه شمالی خط3 را نهایی کرده‌ایم و اسناد قرارداد‌‌ها هم آماده شده،‌ ولی کار عمرانی شروع نشده است. البته منطقه زمین‌هایی را آماده کرده است و در اوایل سال آینده می‌توانیم کلنگ‌زنی را انجام دهیم تا در مدت 4یا 5سال این بخش از مترو هم ساخته شود.»
علی امام همچنین از رونمایی یک رام قطار ملی با داخلی‌سازی‌ ۸۵درصد خبر داد و گفت: «قبلا قطارهای مترو ۳۰درصد داخلی‌سازی‌ داشتند، اما این اتفاق ویژه با حمایت شهرداری، معاونت علمی ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در دهه فجر به‌صورت رسمی اعلام خواهد شد. همچنین قرارداد ۱۰۵دستگاه واگن نیز با شرکت واگن‌سازی‌ تهران در حال تنظیم است.»

دوازدهمین ایستگاه خط 7
ایستگاه کمیل، دوازدهمین ایستگاه خط۷ مترو است که در عمق ۳۰متری زمین قرار دارد و برای ساخت این ایستگاه 63هزار مترمکعب خاکبرداری انجام گرفته و با نزدیک به 9500مترمربع زیربنا ساخته شده است. در ورودی شرقی‌ آن 8رشته پله‌برقی ساخت داخل، مسافران را به سکو منتقل می‌کند. هزینه ساخت سازه‌های این ایستگاه 80 و هزینه تجهیز آن 165میلیارد تومان است. تنها هزینه ساخت ورودی شرقی این ایستگاه در مدت 2سال گذشته به بیش از 50میلیارد تومان رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید