• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122175
+
-

پلاسکو نقطه عطف تحول

نگاه
پلاسکو نقطه عطف تحول

مهدی داوری- مدیرعامل سازمان آتش‌‌نشانی شهرداری

حادثه پلاسکو، برای مردم پایتخت و ایران تلخ بود، اما برای سازمان آتش‌نشانی تلخ‌تر. 4سال پیش نیروهای آتش‌نشان در برابر آتش پلاسکو با همه توان و تجهیزات ایستادند و رشادت کردند و نشان دادند سرخ‌پوشان برای نجات جان و مال دیگران، از‌خودگذشتگی می‌کنند. این حادثه علاوه بر تلخی، نقطه عطفی بود برای ایجاد تحول در سازمان آتش‌نشانی و از همان روز به بعد بود که این سازمان مورد توجه ویژه مدیریت شهری قرار گرفت.
سال96 قبل از هر اقدامی برای خدمت‌رسانی مطلوب و حفاظت از جان آتش‌نشانان، تجهیزات پشتیبانی و انفرادی که بسیار لازم و ضروری بود، تهیه شد و در اختیار سازمان آتش‌نشانی قرار گرفت. خرید 21دستگاه خودروی نردبانی در متراژهای مختلف هم اقدام مهمی بود که امروز می‌توان از این خودروها برای عملیات‌ها در مناطق مختلف و ساختمان‌های بلند‌مرتبه استفاده کرد. تأمین خودروهای خاص برای تردد در مسیرهای صعب‌العبور و تهیه پمپ‌های آتش‌نشانی هم اقدامات دیگری است که در راستای ارتقای تجهیزات سازمان آتش‌نشانی انجام
شده است.
علاوه بر تأمین تجهیزات مورد نیاز سازمان در بحث ایمنی و نجات و امداد، سازمان آتش‌نشانی طی این 4سال به موضوع ایمن‌سازی‌ ساختمان‌ها هم ورود کرده ‌و مالکان و بهره‌برداران مکلف شده‌اند ضوابط و مقررات سازمان آتش‌نشانی را در تمام ساختمان‌های جدید‌الاحداث رعایت کنند. البته از ساختمان‌های قدیمی هم غافل نشدیم و 2سال پیش موضوع ایمنی این بناها مورد توجه قرار گرفته و تا‌کنون حدود 33هزار ساختمان بررسی و مشکلات آنها احصا‌ و اخطارهای لازم به مالکان و ذی‌نفعان داده شده و کارشناسان سازمان آتش‌نشانی همچنان پیگیر رفع موارد نا‌ایمنی در این ساختمان‌ها هستند.
راه‌اندازی سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان هم اقدام مؤثر دیگر انجام‌شده در راستای افزایش ضریب ایمنی ساختمان‌هاست که اطلاعات توسط سازمان نظام مهندسی در سامانه ثبت می‌شود و در اختیار سازمان آتش‌‌نشانی قرار می‌گیرد. تشکیل کمیته ایمنی در سازمان آتش‌نشانی هم دستاورد ارزشمندی است که دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در آن حضور دارند و طی جلساتی که برگزار می‌شود، ساختمان‌ها به لحاظ ایمنی و مقاومت و... مورد پایش قرار می‌گیرد و درصورت وجود موارد خاص به سازمان آتش‌نشانی گزارش داده می‌شود. طرح الزام دستگاه‌های دولتی برای ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های تحت اختیارشان مهم‌ترین اقدامی است که توسط شهرداری تهیه و به دولت ارائه شده است که با اجرایی‌شدن این طرح می‌توان شاهد افزایش ایمنی در مراکز درمانی، فرهنگی، ورزشی و... بود. در یک کلام این اقدامات درس‌های گرفته‌شده از حادثه پلاسکو هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید