• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 فروردین 1397
کد مطلب : 12218
+
-

آروین: هدف سامانه شفافیت، افشاگری نیست

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران دیروز پس از پایان جلسه پنجاه‌وششم شورا در نشست خبری حاضر شد و به تشریح سامانه ثبت قراردادهای شهرداری تهران پرداخت. بهاره آروین معتقد است که از همان آغاز به‌کار شورای شهر پنجم پیگیر این موضوع بوده تا اطلاعات قراردادهای شهرداری تهران در سامانه‌ای ثبت شود. به گزارش همشهری،  این اتفاق پیش از جدایی محمدعلی نجفی از تصدی پست شهرداری تهران روی داد و آروین درباره فاز نخست این سامانه گفت: «خوشبختانه در فاز اول، قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در سامانه‌ای تحت عنوان شفافیت ثبت شده است. دقت داشته باشید که اطلاعات سامانه آنلاین است. این سامانه برخط است و هرگونه تغییر در قرارداد بلافاصله در سامانه ثبت می‌شود. تأکید داشتیم که در درج اطلاعات واسطه‌ای وجود نداشته باشد و به همین دلیل سامانه را برخط درنظر گرفتیم. انتشار قراردادهای بالای یک میلیارد تومان فاز اول شفاف‌سازی است و درنظر داریم در فازهای بعدی همه قراردادهای شهرداری با هر مبلغی را منتشر کنیم و اطلاعات آن برای همه آشکار شود.»  رئیس کمیته شفافیت با بیان اینکه یکی از نقاط قوت این سامانه، خروجی اکسل آن است، ادامه داد: «من در مورد قراردادهایی که قبلا بسته شده صحبت نمی‌کنم؛ چرا که معتقدم اگر مدیریت شهری تخلفی در زمینه قراردادها داشته است باید نهاد قضایی آن را پیگیری کند و هدف این سامانه افشاگری نیست، بلکه هدف نظارت همگانی بوده است.»

 او با بیان اینکه به‌دنبال آن هستیم که طی همکاری با معاونت فناوری و معاونت مالی مجموع قراردادها با یک مجری فارغ از مبلغ منتشر شود، گفت: «در فازهای بعدی حتما این اتفاق رخ می‌دهد تا شائبه خرد شدن مبلغ قراردادها برای عدم‌انتشار در این سامانه رفع شود.»  به گفته آروین، هنوز برخی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری به‌طور کامل اطلاعات قراردادهای خود را ثبت نکرده‌اند. او یادآور شد: «سامانه تأمین مالی در تمام شرکت‌ها و... شهرداری باید به سامانه قراردادها وصل شود و تنها 2علت وجود دارد که این اطلاعات ثبت نشود؛ اینکه آن سازمان یا شرکت قراردادی نداشته یا اینکه هنوز اطلاعات‌شان را وارد سامانه نکرده‌اند که باید هر چه زودتر این مهم محقق شود.» آروین همچنین خبر می‌دهد: «از آنجایی که تخلفات زیادی در حوزه شهرسازی رخ می‌دهد درصدد آن هستیم که طی هماهنگی با معاونت شهرسازی، پرونده پروانه‌های صادر شده نیز روی سامانه‌ای برخط منتشر شود.»

  رئیس کمیته شفافیت در پاسخ به سؤالی درخصوص عدم بارگذاری اطلاعات املاک واگذار و تهاتر شده گفت: «این اطلاعات در این سامانه نیست؛ چرا که اساسا جنس آنها با قراردادهای مالی متفاوت است. تهاتر در تبصره‌های بودجه دیده شده و هر 6 ماه یک‌بار نیز عملکرد تبصره‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. شورای شهر در همان جلسات اول تصویب کرد که واگذاری املاک به اشخاص حقیقی و حقوقی باید با نظر شورا انجام گیرد و اساسا شائباتی که در دوره قبل در مورد تهاتر و واگذاری املاک وجود داشت در این دوره منتفی شده است.»   او همچنین تأکید کرد: «برنامه آتی ما ایجاد سامانه جامع مناقصات و مزایده‌ها‌ست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید