• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122173
+
-

4 مقام رسمی ایران فرایند بازگشت ایران به تعهدات برجامی را گام به گام و متقابل عنوان کردند

اقدام دربرابر اقدام

دیپلماسی
اقدام دربرابر اقدام

اسماعیل سلطنت‌پور ـ خبر‌نگار

 یک روز قبل از آغاز به‌کار دولت بایدن 3 مقام ارشد دولت ایران شرط و شروط بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای که دونالد ترامپ دو سال قبل از آن خارج شده بود را تشریح کردند.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا دولت پیش‌شرطی برای مذاکره احتمالی با آمریکا در قالب برجام، به این کشور ارائه کرده است، گفت: آن چیزی که ما مطرح می‌کنیم این است که هر آنچه در دولت ترامپ اتفاق افتاده، باید به قبل از دولت ترامپ برگردد، ما روی این موضوع جدی هستیم.
وی افزود: بر همین اساس باید تمامی انواع و اقسام تحریم‌های شرکت‌ها و افراد به قبل از دوره ترامپ برگردد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور که با تسنیم گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه ما به‌طور روشن و شفاف اعلام کردیم که در دوره جدید، «تعهد در برابر تعهد»، «اجرا در برابر اجرا» و «اعلام در برابر اعلام» خواهد بود، گفت:‌ بر همین اساس ما می‌بایست نسبت به آنچه آنها باید دقیقاً انجام دهند، مطمئن شویم تا اقدامات متقابل صورت بگیرد.
واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا این موضع به تیم جدید کاخ سفید هم منتقل شده است، گفت:‌ ما با تیم کاخ سفید هیچ ارتباطی نداشتیم، هیچ ارتباط دوجانبه‌ای هم نداشتیم و تا زمانی که ارتباط برجامی برقرار نشده، مواضعی که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ما اعلام کرده‌اند مواضع رسمی کشور است.
وی همچنین با انتقاد از برخی اظهارنظرها در زمینه برجام از سوی نمایندگان مجلس تصریح کرد: ما 290نماینده مجلس داریم که هرکدام ممکن است حرفی بزنند. حتی اگر کسی عضو هیأت رئیسه مجلس هم باشد موضعش موضع رسمی کشور نیست، موضع رسمی را مقامات رسمی می‌گیرند.
اخیرا فریدون عباسی و احمد امیرآبادی گفته بودند درصورتی که تا سوم اسفند تحریم‌ها برداشته نشود ایران مانع فعالیت بازرسان آژانس می‌شود.
 علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم در یک مصاحبه که با سایت Khamenei.ir انجام داده درباره شرایط ایران برای ادامه اجرای برجام تصریح کرد: عمده بخش تحریم ما به تعاملات بانکی برمی‌گردد. اگر ما دادوستد بانکی‌ و نقل‌وانتقالات مالی‌مان روان بشود و مشکلی نداشته باشیم و فروش نفتمان هم مشکل نداشته باشد، دیگر مشکلی نداریم و کارمان را انجام می‌دهیم. این محوری‌ترین قسمت تحریم است؛‌ یعنی اولا جلوی فروش نفت و سایر تولیدات در جمهوری اسلامی را نگیرند، ثانیاً روابط بانکی را تسهیل کنند تا ما بتوانیم تراکنش‌های بانکی و تعاملات بین‌المللی داشته باشیم.
او در عین حال با تأکید بر اینکه ما هیچ شرط و شروط دیگری را نمی‌پذیریم یادآور شد: اگر می‌خواهند برگردند، برجام همان برجام قبلی است. اول باید این دیوار بی‌اعتمادی که از بین رفته، دوباره اعتمادسازی‌اش انجام بگیرد.
صالحی در رابطه با روند احیای برجام گفت: اگر اینها گفتند ما بیانیه می‌دهیم که تحریم‌ها  برداشته شود، ما هم بیانیه می‌دهیم که گام‌هایمان را برمی‌داریم. اگر کار عملیاتی کردند ما هم عملیاتی به موازات آنها انجام می‌دهیم؛ یعنی بیانیه در مقابل بیانیه، عمل در مقابل عمل و تعهد در مقابل تعهد. دیگر مثل گذشته نخواهد بود که ما فقط تعهداتمان را انجام بدهیم.
جو بایدن براساس زمانبندی اعلام شده قرار است روز چهارشنبه پس از انجام مراسم تحلیف، کار خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید آغاز کند. ترامپ از اردیبهشت 97با خروج از برجام تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرد و در مقابل ایران هم پس از یک مهلت یکساله به اروپا برای جبران خسارات خروج آمریکا از برجام و ناتوانی اروپا در خرید نفت و تبادلات مالی با ایران اقدام به کاهش گام به گام تعهدات برجامی خود کرد هرچند از برجام خارج نشد تا جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که در زمان توافق هسته‌ای معاون اوباما بود و هم‌اکنون مذاکره‌کنندگان آمریکا در برجام را در تیم دیپلماتیک و امنیتی خود به‌کار گرفته است فرصت بازگشت به این توافق را داشته باشد.

توضیحات ظریف در کمیسیون امنیت ملی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر خارجه در جلسه دیروز این کمیسیون گفت: آقای ظریف تأکید داشت که سیاست کشورمان در مواجهه با دولت بایدن «اقدام در برابر اقدام» است و ما اقدام در برابر بیانیه و امضا را نمی‌پذیریم. ابوالفضل عمویی با اشاره به حضور محمدجواد ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی برای پاسخگویی به سؤالات جمعی از نمایندگان گفت: موضوعات سؤالات مطرح شده از وزیر خارجه شامل مواردی همچون واکنش وزارت امورخارجه به سیاست‌های ترکیه در منطقه قفقاز و سدسازی‌های این کشور، مناقشه قره‌باغ، پیگیری‌های حقوقی مرتبط با ترور شهید سلیمانی، اقدامات صورت گرفته در مورد ترور شهید فخری‌زاده، اقدامات صورت گرفته در جهت تقویت دیپلماسی اقتصادی در کشورهای همسایه ازجمله عراق و سوریه، آخرین وضعیت افتتاح کنسولگری کشورمان در حلب و لاذقیه و پیگیری وضعیت لنج‌های بنادر آبادان، اروندکنار و خرمشهر در تجارت با کویت بود. عمویی ادامه داد: بعد از توضیحات وزیر امورخارجه 2نفر از نمایندگان سؤال‌کننده، از پاسخ‌های ظریف قانع شدند و ۵ نماینده قانع نشده و خواستار ارائه سؤال به صحن علنی بودند. ۵ نفر از نمایندگان نیز اعلام نظر درباره در پاسخ‌های شنیده شده از وزیر را منوط به بررسی بیشتر کردند.

ایران عجله ندارد
مجید تخت‌روانچی، مذاکره‌کننده سابق ایران در مذاکرات برجام و سفیر فعلی ایران در سازمان ملل با اشاره به آغاز به‌کار قریب‌الوقوع جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا گفت: حرف‌هایی که تاکنون از سوی بایدن و تیم او مطرح شده، صحبت‌های کلی بوده مبنی بر اینکه به اجرای تعهدات‌شان برمی‌گردند ولی نمی‌توان روی حرف‌های مثبت خیلی حساب کرد. زمانی می‌توان روی این حرف‌ها حساب کرد که این صحبت‌ها عملیاتی شود. ما صبر می‌کنیم و عجله هم نداریم. بایدن به کاخ سفید می‌رود و ما منتظریم ببینیم ایشان چه کار می‌کند. ما نیز براساس عملی که بایدن نسبت به برجام دارد، تصمیم می‌گیریم و اقدام متقابل را انجام می‌دهیم.
او یادآور شد؛ بارها اعلام کرده‌ایم آمریکا به برجام برگردد و این بازگشت هم کامل و بدون پیش‌شرط باشد یعنی بدون اینکه بخواهد موضوعات بی‌ربط و باربط را با برجام مطرح کند. آنها اگر به تعهداتشان برگردند، ما هم به تعهداتمان برمی‌گردیم. این موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید