• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 30 دی 1399
کد مطلب : 122100
+
-

اهل حدیث

همه کسانی که اهل پژوهش پیرامون احادیث هستند، غفاری را می‌شناسند

چهره اول
اهل حدیث


  سید محمد حسین محمدی     

تمام کسانی که اهل مطالعه و پژوهش در حوزه حدیث هستند علی‎‌‎اکبر غفاری و انتشارات «مکتبه‌الصدوق» را می‎‌‎شناسند. غفاری را باید مهم‎‌‎ترین پل میان کتاب‎‌‎های چاپ سنگی مذهبی و کتاب‎‌‎های چاپ امروزی دانست. او کسی بود که با چاپ، تصحیح و ترجمه مهم‎‌‎ترین آثار حدیثی شیعه، زمینه تحول بسیار زیادی را هم در حوزه پژوهش و هم در ارتقای سطح مطالعات حدیث جامعه مذهبی فراهم کرد.
غفاری، متولد1303بود. دروس ادبیات عرب و فقه و اصول را در تهران فراگرفته و در زمینه تفسیر از شاگردان میرزاخلیل کمره‎‌‎ای بود. او هیچ وقت لباس روحانیت به تن نکرد اما مورد توجه و احترام بسیاری از علما بود؛ ازجمله علامه سیدشرف‌الدین او را «آیت‌‎‌‎الله» دانسته بود.
علامه شعرانی، محدث ارموی و علامه طباطبایی را باید ازجمله مهم‎‌‎ترین افرادی دانست که بر غفاری تأثیر گذاشته‎‌‎اند. او خود در مصاحبه‎‌‎ای توضیح می‎‌‎دهد که هنگام تصحیح و ترجمه کتاب «کافی» برخی از مشکلات کتاب را با مشورت‎‌‎های علامه طباطبایی حل‎‌‎وفصل کرده و برای تصحیح «تفسیر ابوالفتوح رازی» با علامه شعرانی همکاری داشته است.
فعالیت‎‌‎های غفاری محدود به ترجمه و تصحیح چاپ کتاب نبود او حدود ۱۷سال در دانشگاه امام‌صادق، تربیت مدرس، دانشکده الهیات تهران و دانشگاه آزاد تدریس کرد. غفاری یک سال پیش از وفات به‎‌‎عنوان چهره ماندگار معرفی شد و سرانجام در سال 1383از دنیا رفت و در کنار شیخ‌صدوق، کسی که بیش از همه به او دل داده بود مدفون شد. کتاب‎‌‎های «من لایحضره الفقیه»، «الاستبصار»، «تهذیب الاحکام»، «ترجمه مقاتل الطالبین»، «تحف العقول عن‌آل‌الرسول»، «تفسیر ابوالفتوح رازی»، و «کمال‌الدین و تمام‌النعمه» تنها برخی از آثار تحقیق‎‌‎شده توسط علی‎‌‎اکبر غفاری هستند که همچنان بعد از گذشت سال‎‌‎ها به‎‌‎عنوان معتبرترین چاپ از آنها یاد می‎‌‎شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید