• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 122023
+
-

طرح «روستابازار» در دستور کار تمام استان‌ها

پیگیری
طرح «روستابازار» در دستور کار تمام استان‌ها

قیمت فروش محصولات کشاورزی در بازار با آنچه از کشاورزان در روستاها و سر مزارع خریداری می‌شود بسیار متفاوت است. زنجیره عریض و طویلی از واسطه‌ها بین روستاییان و مصرف‌کنندگان قرار دارد که هریک برای خود سهمی از سفره روستاییان برمی‌دارند و به قیمت کالا می‌افزایند. البته در سال‌های اخیر فاصله قیمت برخی محصولات در روستاها و بازارهای مصرف به‌واسطه بهبود سیستم حمل‌ونقل و استفاده از روش‌های نوین فروش و بازاریابی کمتر شده، اما این فاصله همچنان چشمگیر است.
به‌گفته معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، طرح «روستابازار» وزارت جهادکشاورزی، طرحی است که می‌تواند این فاصله را به‌شدت کاهش دهد. مرتضی معتمد در این‌باره به همشهری می‌گوید: در طرح روستابازار اتحادیه دامداران، مرغداران، باغداران، زنبورداران، سازمان تعاون روستایی و تعاونی‌های تولیدی محصولات خود را به‌طور مستقیم عرضه می‌کنند. در این بازارها با حذف سوداگران و واسطه‌های غیرضرور، محصولات کشاورزی و دامی ۲۰ تا ۵۰درصد کمتر از قیمت دیگر بازارها عرضه می‌شود و اختلاف قیمت در برخی محصولات مثل میوه و تره‌بار به ۳۰ تا ۵۰درصد هم‌ می‌رسد. به‌عنوان مثال اختلاف قیمت برنج در روستابازار با بازار آزاد ۲۰درصد است.
او با بیان اینکه براساس سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران؛ طرح «روستابازار» در دستور کار تمام استان‌هاست، می‌افزاید: این طرح اکنون در خراسان رضوی به اجرا درآمده و تا پایان سال در منطقه حکیمیه و امین‌آباد تهران نیز به‌اجرا درخواهد آمد. سیاست ما بر این است که کیفیت را فدای کمیت نکنیم و این بازارها با امکانات مناسب بهداشتی و رفاهی و کسب مجوزهای لازم راه‌اندازی شوند. معتمد از اجرای طرح محصولات سالم در این بازارها خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی از برنامه‌های خوبی که ما برای این روستابازارها داریم، توسعه عرضه محصولات سالم یا «GAP» است. این محصولات از مرحله تولید تا برداشت کنترل می‌شوند و میزان مجاز سموم و کودهای شیمیایی به‌کاررفته برای آنها آزمایش می‌شود تا پسماند مواد شیمیایی پایین‌تر از حدهای مجاز باشد. به‌عنوان مثال؛ اصفهان در تولید و عرضه محصولات سالم مثل سیب‌زمینی و پیاز پیشرو است و اکنون این محصولات در استان‌های دیگر عرضه می‌شود. با راه‌اندازی روستابازار اصفهان، این محصولات به‌صورت گسترده‌تر در این استان تولید و توزیع خواهد شد. معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره فروش محصولات صنایع‌دستی در روستابازارها نیز می‌گوید: در برخی از استان‌ها مانند کردستان که روستاهای آن در حوزه تولیدات صنایع‌دستی از روستاهای شاخص کشور هستند، با اجرای این طرح می‌توان به بهتر معرفی‌شدن و همچنین ساماندهی تولیدکنندگان و ایجاد بازار فروش کمک کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید