• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 29 دی 1399
کد مطلب : 121991
+
-

جنگ بیرون، جدل درون

حمله آمریکا به عراق با تنش سیاسی جناح‎‌‎های داخلی همزمان شده بود

گزارش دو
جنگ بیرون، جدل درون


علیرضا احمدی 

 1382سال سختی برای سیاست ایران بود؛ از یک‎‌‎سو از چند روز قبل از آغاز سال یک بحران عمیق منطقه‎‌‎ای در خاورمیانه و در همسایگی ایران شروع شد که سرآغازی بود بر تحولات دامنه‎‌‎داری که اثرات آن تاکنون هم پابرجاست و برای سال‎‌‎ها عراق و فرایندهای سیاسی این کشور را تحت‎‌‎تأثیر قرار‌داد. از سوی دیگر از اواخر بهار پرونده هسته‎‌‎ای ایران وارد فاز جدیدی شد و با بین‎‌‎المللی شدن آن، بحران‎‌‎های دامنه‎‌‎داری در حوزه سیاست‎‌‎خارجی ایران ایجاد کرد. چالش‎‌‎های سیاسی پیرامون مجلس ششم و تحصن جمع زیادی از نمایندگان مردم در اعتراض به ردصلاحیت‎‌‎ گسترده اصلاح‎‌‎طلبان ‎‌‎در انتخابات مجلس هفتم هم مزید بر علت شد تا مثلث چالش‎‌‎های سیاسی ایران در سال1382 کامل شود.
فروردین در ایران درحالی آغاز شد که آمریکایی‎‌‎ها پشت دروازه‎‌‎های بغداد رسیده بودند و سقوط صدام عن‌قریب می‎‌‎نمود که این فرایند در چهارشنبه 20فروردین تکمیل شد و «فروپاشی رژیم بعثی» تیتر اصلی روزنامه‎‌‎های پنجشنبه را تشکیل می‎‌‎داد؛ اکنون ایران یکی از اصلی‎‌‌ترین بازیگران سیاسی مؤثر بر فردای عراق به‎‌‎حساب می‎‌‎آمد و عراقی‎‌‎ها و به‎‌‎ویژه اکثریت شیعیان این کشور به‎‌‎عنوان ستون فقرات ساختار قدرت در عراق، قرابت‎‌‎های فرهنگی، مذهبی و تاریخی زیادی با کشورمان احساس می‎‌‎کردند و این موضوع نقش ایران در بازسازی عراق را دوچندان می‎‌‎کرد.
حضور نیروهای آمریکایی در عراق تهدیدی برای امنیت‎‌‎ملی ایران محسوب می‎‌‎شد و خروج هرچه سریع‎‌‎تر نیروهای بیگانه از این کشور از اصلی‎ترین مقاصد راهبردی ایران در قبال تحولات عراق بود و مسئولان ارشد کشور به‎‌‎ مناسبت‎‌‎های مختلف به این موضوع اشاره می‎‌‌کردند. رهبر معظم انقلاب 25فروردین در واکنش به اخبار نگران‎‌‎کننده‎‌‎ای که از وضعیت مردم عراق می‎‌‎رسید، پیامی خطاب به آنان صادر کردند؛ «همه آحاد ملت غیور و شجاع و مومن عراق بدانند که تعرض به جان و مال افراد به‎‌‎خصوص در این شرایط در شمار اکبر محرمات است.» رئیس‎‌‎جمهور هم در مراسم بزرگداشت روز ارتش «همه جهانیان و کشورهایی که به آزادی ملت‎‌‎ها می‎‌‎اندیشند و نیز سازمان ملل» را دعوت کرد بکوشند ملت رنج‎‌‎دیده عراق بتواند بر سرنوشت خویش حاکم شود. خاتمی به‎‌‎وضوح راهبرد ایران در قبال تحولات عراق را تشریح کرد؛ «امروز صدام از عراق رفته‎‌‎است، اما نیروهای مهاجم همچنان در این کشور حضور دارند و شایسته است که ملت عراق بر خود حکومت کند.» 
در این میان راهپیمایی ده‎‌‎ها‌هزار‌عراقی به‎‌‎ سوی کربلا به مناسبت اربعین حسینی(ع) در آخرین روزهای فروردین، از مهم‎‌‌ترین رویدادهایی بود که علاوه بر جنبه‎‌‎های مذهبی آن پس از سال‎‌‎ها محدودیت ایجاد شده از سوی بعثی‎‌‎ها، وزن سیاسی شیعیان و نقش محوری آنان در آینده عراق را به رخ قدرت‎‌‎های حاضر در این کشور می‎‌‎کشاند. در نخستین راهپیمایی علنی اربعین پس از سقوط صدام، راهپیمایان بسیاری به ‎‌‎ویژه از بغداد، بابل و دیگر شهرهای شیعه‎‌‎نشین راهی کربلا شدند و نیروهای آمریکایی هم حضور کم‎‌‎رنگی در مسیرهای اصلی این راهپیمایی داشتند.
فروردین داغ سیاست‎‌‎خارجی ایران درحالی سپری شد که فضای سیاسی داخل کشور آبستن تحولات بسیاری بود و به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید توازن نیروهای سیاسی به‎‌‎نفع جریان راست‎‌‎گرا، که اکنون دیگر با عنوان «اصولگرایان» شناخته می‎‌‎شدند، در حال تغییر است و نخستین نشانه‎‌‎های آن از شورای‎‌‎شهر دوم تهران، که با اکثریت راست‌گرایان تشکیل شده بود، کلید خورد؛ «محمود احمدی‎‌‎نژاد» با اکثریت آراء (12رأی موافق، 2رأی ممتنع و یک رأی مخالف) به سمت شهردار تهران انتخاب شد. او در میان فعالان سیاسی اصلاح‎‌‎طلب بیش از آنکه در قامت «استاندار اردبیل در دولت هاشمی‎‌‎رفسنجانی» مطرح‌باشد، به‎‌‎عنوان یکی از 4شاکی حاضر در دادگاه روزنامه سلام معروف شده و آمده بود تا «نهضت خدمت‎‌‎رسانی» به مردم در شهرداری تهران را در اولویت قرار‌دهد.
فتح شورا، گام نخست جناح راست برای بازپس‎‌‎گیری قدرت از اصلاح‎‌‎طلبان بود و گام دوم در اسفندماه 1382برداشته شد؛ درحالی‎‌‎که ردصلاحیت‎‌‎های گسترده داوطلبان از سوی شورای نگهبان سروصدای بسیاری به‎‌‎راه انداخته بود و کار آنقدر بالا گرفت که بخش زیادی از نمایندگان مجلس ششم، در اعتراض به ردصلاحیت حدود80نماینده کنونی و بیش از 3هزار داوطلب ثبت‎‌‎نام کرده در سراسر کشور، از 21دی‎‌‎ماه تحصن کردند که تا میانه‎‌‎های بهمن‎‌‎ماه هم ادامه‌یافت و درنهایت به استعفای دسته‎‌‎جمعی انجامید و جنجال‎‌‎های بسیاری به‎‌‎دنبال داشت. واکنش دولت در قبال رد‌صلاحیت‎‌‎ها قاطع بود؛ «عبدالله رمضان‎‌‎زاده» سخنگوی دولت از «رد‌صلاحیت‎‌‎های گسترده» اعلام نگرانی کرد و تجدید‎‌‎نظر در بررسی صلاحیت‎‌‎ها را ضروری دانست و «مرتضی مبلغ» رئیس ستاد انتخابات وزارت‎‌‎کشور نیز گفت به‎‌‎عنوان مجری انتخابات «ردصلاحیت ‎‌‌های غیرقانونی را قبول نمی‎‌‎کنیم» و «نجفقلی حبیبی» سخنگوی هیأت اجرایی حوزه انتخابیه تهران آن را «مانند یک زلزله ملی» ارزیابی کرد.
با ایستادگی شورای‎‌‎نگهبان بر موضع رد‌صلاحیت‎‌‎ها، انتخابات وارد مرحله اجرایی شد و بیش‎‌‎از 46میلیون‌و351هزار نفر واجد‌شرایط رأی دادن بودند که از این تعداد، حدود 23میلیون‌و438هزار نفر (حدود50درصد) در انتخابات شرکت کردند و اصولگرایان در تهران و بیشتر استان‎‌‎های کشور حائز اکثریت‌آرا شدند و بعد از موفقیت در انتخابات شوراها در سال‎‌‎گذشته، دومین پیروزی مطلق خود را به‎‌‎دست آوردند.
اینها در حالی بود که در حوزه روابط خارجی پرونده هسته‎‌‎ای ایران ابعاد تازه‎‌‎تری به‎‌‎خود می‌گرفت و به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید شرایط در حال پیچیده‎‌‎تر شدن‎‌‎است. با وجود اینکه البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‎‌‎المللی انرژی هسته‎‌‎ای اسفندماه سال1381 از برخی تأسیسات اتمی ایران بازدید کرده و فعالیت‎‌‎های ایران را صلح‎‌‎آمیز ارزیابی کرده بود، اما با فشار آمریکایی‎‌‎ها، که پس از پیروزی در عراق فشار بر ایران را در اولویت قرار داده‌بودند، در خردادماه پرونده ایران در دستورکار شورای‎‌‎حکام آژانس بین‎‌‎المللی انرژی اتمی قرار‌گرفت و درنهایت برخلاف انتظارها، بر اساس نتایج نمونه‎‌‎گیری‎‌‌‎های انجام شده در اسفندماه1381 و تشخیص مقداری آلودگی غنای اورانیوم، از ایران خواسته شد شفاف عمل کرده، به پروتکل الحاقی بپیوندد و از تزریق مواد هسته‎‌‎ای به سانتریفیوژها خودداری کند. این نخستین‎‌‎بار بود که فعالیت‎‌‎های هسته‎‌‎ای ایران با موضع «تعلیق» از سوی آژانس مواجه می‎‌‎شد. به‎‌‎دنبال این موضوع فشار قدرت‎‌‎های جهانی برای «توقف غنی‎‌‎سازی» و پذیرش پروتکل الحاقی بر ایران بالا گرفت.
فشارها بر ایران که از سوی ایالات‎‌‎متحده آمریکا هدایت می‎‌‎شد، در شهریور‎‌‎ماه به صدور قطعنامه شدید‎‌‎اللحنی از سوی شورای حکام آژانس بین‎‌‎المللی انرژی اتمی انجامید که علاوه بر اشاره به «قصورهای انجام شده»، از ایران می‎‌‎خواست فعالیت‎‌‎های غنی‎‌‎سازی خود را تعلیق و پروتکل‎‌‎الحاقی را امضاء و اجرا کند، حتی بیم آن می‎‌‎رفت که پرونده از آژانس به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود و این موضوع بر نگرانی‎‌‎ها می‎‌‎افزود. در این مقطع راهبرد ایران بر مذاکره با اروپا متمرکز شد و به امضای توافقنامه سعدآباد میان ایران و هیأت اروپایی متشکل از وزیران خارجه 3کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان در 29مهرماه1382 انجامید که بر اساس آن، ایران برای بازدید بازرسان آژانس از تأسیسات اتمی خود اعلام همکاری و گازدهی در سانتریفیوژهای نطنز را در راستای راستی‎‌‎آزمایی و اثبات صلح‎‌‎آمیز بودن فعالیت هسته‎‌‎ای ایران، به‎‌‎صورت داوطلبانه و برای مدت محدود تعلیق کرد و درمقابل اروپایی‎‌‎ها متعهد شدند از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت جلوگیری کنند.
در این میان قطعنامه دوم شورای حکام آژانس علیه فعالیت‎‌‎های هسته‎‌‎ای ایران در 5آذر ماه1382 صادر شد و از ایران می‎‌‎خواست «اقدامات اصلاحی را به‎‌‎صورت فوری و به‎‌‎منظور همکاری کامل با آژانس در اجرای تعهد ایران به افشای کامل و اعطای دسترسی نامحدود اتخاذ کند و شفافیت لازم را به‎‌‎منظور انجام کار قابل‌ملاحظه آژانس برای ارائه و حفظ اطمینان‌‎‌‎های درخواست شده توسط تمام اعضاء ارائه کند.»  با وجود اینکه جمهوری‎‌‎اسلامی در آذرماه پروتکل الحاقی را هم پذیرفت، کشمکش‎‌‎ها بر سر فعالیت‎‌‎های هسته‎‌‎ای کشور تا آخرین روزهای سال1382 ادامه یافت و به امضای دومین توافقنامه ایران با تروئیکای اروپا در بروکسل در 4اسفندماه انجامید که بر اساس آن ایران پذیرفت ساخت قطعات و مونتاژ سانتریفیوژها و نیز فعالیت‎‌‎های غنی‎‌‎سازی را به حالت تعلیق درآورد و در مقابل اروپایی‎‌‎ها متعهد شدند برای بازگشت روابط ایران و آژانس به شرایط عادی و بسته‌شدن پرونده تلاش کنند اما فشارهای آمریکا توافق بروکسل را ناکام گذاشت و شورای حکام در 23 اسفندماه سومین قطعنامه خود را علیه فعالیت‎‌‎های هسته‎‌‎ای ایران تصویب کرد تا این پرونده با آغاز سال1383 در مسیر جدیدی قرار‌گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید