• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 24 دی 1399
کد مطلب : 121782
+
-

سال پرفروش‌ها و جایزه‌ها

دهه1380 از نظر تعداد آثار داستانی چاپ‎‌‎شده تا آن زمان بی‎‌‎نظیر بود

داستان
سال پرفروش‌ها و جایزه‌ها


محمد مقدسی   

دهه1380 آغاز شده بود؛ دهه‌ای که از نظر تعداد آثار داستانی چاپ‎‌‎شده تا آن زمان بی‎‌‎نظیر بود. افول مجلات ادبی، افزایش تعداد روزنامه‎‌‎ها و حضور اینترنت و پدیده وبلاگ‎‌‎نویسی سبب شد که تعدادی از جوانان اعتماد به نفس پیدا کنند و تلاش کنند آثار داستانی خود را به چاپ برسانند. زنان و جوانان، فارغ از امرار معاش سردمداران این دهه بودند، آنها به سرعت نوشتند و چاپ کردند، اما تعدادی کمی از آنها در این عرصه ماندگار شدند و مستمر نوشتند. «پرنده من» اثر فریبا وفی، اثر خوش‎‌‎اقبال این سال بود؛ بیشتر جایزه‎‌‎های ادبی در سال بعد به نخستین رمان وفی اقبال نشان دادند و سبب شدند که این کتاب همچنان پرفروش بماند. این رمان، روایت زن خانه‎‌‎داری بود که همسرش سودای مهاجرت به کانادا را داشت و در نهایت از ایران می‎‌‎رفت و قهرمان داستان سرپرست خانواده می‎‌‎شد. نثر وفی روان بود، فصل‎‌‎بندی‎‌‎ها کوتاه بود و می‎‌‎شد در یک نشست کتاب را خواند؛ اینها از مهم‎‌‎ترین دلایل موفقیت کتاب وفی بودند.
محمدرضا بایرامی، نویسنده کودک و نوجوان و ادبیات دفاع‎‌‎مقدس، در این سال رمان «پل معلق» را منتشر کرد. این اثر که برنده جایزه شهیدحبیب غنی‎‌‎پور و قلم زرین شد، روایت سربازی تهرانی بود که به منطقه دورافتاده‎‌‎ای اعزام می‎‌‎شد و در تنهایی به مرور خاطرات تلخ گذشته می‎‌‎پرداخت. زمان در داستان شکسته و مدام میان حال و گذشته در رفت‎‌‎وآمد بود و در خلال این رفت‎‌‎وآمد سرگذشت سرباز روایت می‎‌‎شد.
در این سال یکی دیگر از نویسندگانی که در حلقه داستانخوانی‎‌‎های هوشنگ گلشیری حضور پیدا می‎‌‌‎کرد، رمانش را منتشر کرد. رمان «من ببر نیستم پیچیده بر بالای خود تاکم» نوشته محمدرضا صفدری، پس از چاپ بسیار مورد ستایش قرار گرفت. رمان صفدری، در واقع ضدرمان بود و با اینکه هم در روایت داستانش و هم در نثرش پیچیده و حتی گاهی مغلق بود، اما در جایزه‎‌‎ها بسیار ستایش شد. با این حال این رمان بعد از چاپ اول دیگر هیچ وقت تجدید چاپ نشد.
پرفروش‎‌‎ترین و بی‎‌‎ادعاترین کتاب سال با نام «سهم من» را پرینوش صنیعی منتشر کرد. این رمان در پس روایت داستان زندگی کودکی تا میانسالی قهرمان داستان، حوادث اجتماعی -سیاسی ایران در دهه‎‌‎های1350و 1360را روایت می‎‌‎کرد. زبان داستان ابتدا چندان پخته نبود، اما هرچه رمان بیشتر پیش می‎‌‎رفت، زبان کتاب پخته‎‌‎تر می‎‌‎شد. اقبال به این کتاب از سوی خوانندگان به‌واسطه داستانگوبودن و روایت خطی و بی‎‌‎پیرایه‎‌‎اش بسیار زیاد بود. سهم من، با رسیدن به چاپ سی‎‌‎وهفتم در سال‎‌‎های اخیر، همچنان خوانده می‎‌‎شود و پرفروش است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید