• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 دی 1399
کد مطلب : 121638
+
-

به امید یه هوای تازه‎‌‎تر

سریالی که از «خط قرمز» تلویزیون گذشت

سریال
به امید یه هوای تازه‎‌‎تر


  محمدمسعود احدی       
 
در دومین دوره اصلاحات هم مانند دوره اولش، جوانان، ستاره بلامنازع فیلم‎‌‎ها به‎‌‎حساب می‎‌‎آمدند و پرده‎‌‎های سینما را به تسخیر خود درآورده بودند. سوپراستاری مانند ابوالفضل پورعرب که شمایل جوان اول‎‌‎ دهه70 سینما محسوب می‎‌‎شد، حالا با نسخه‎‌‎های تلطیف‎‌‎شده‎‌‎ای مانند محمدرضا گلزار و بهرام رادان جایگزین شده بود و داستان فیلم‎‌‎ها هم اغلب حول محور دغدغه‎‌‎های عاطفی و مشکلات جوانان می‎‌‎چرخید. تحت‎‌‎تأثیر این فضا بود که صداوسیما در سال1380، سریال خط قرمز را تولید کرد. این مجموعه 25قسمتی که توسط قاسم جعفری کارگردانی شده، درباره چند جوان است که هریک به‎‌‎دلیلی از خانه فرار کرده‌اند. این جوانان همسفر با یکدیگر راهی یکی از شهرهای شمالی می‎‌‎شوند تا در فرصتی مناسب از کشور خارج شوند. اما برنامه آن‌طور که باید پیش نمی‎‌‎رود و مشکلات عدیده‎‌‎ای سر راه آنها قرار می‎‌‎گیرد. دغدغه مالی جوانان، تفاوت نسلی و اختلاف با والدین از اصلی‎‌‎ترین مباحثی بود که در این سریال به آن پرداخته می‎‌‎شد؛ مسائلی که تا آن زمان چندان در مجموعه‎‌‎های تلویزیونی موردتوجه قرار نمی‎‌‎گرفت. خط قرمز با مطرح‌کردن موضوعاتی مانند فرار از خانه، اعتیاد به مواد‎‌‎مخدر و ابتلا به بیماری ایدز، خطوط قرمز تلویزیون را جابه‎‌‎جا کرد و طرفداران و مخالفان زیادی را برای خود فراهم آورد. قاسم جعفری طبق الگوی موفق آن دوران، از چهره‎‌‎های جدیدی استفاده کرد که از جوانان دهه قبل آشنازدایی می‎‌‎کردند. شهرام حقیقت‌دوست، شهرام عبدلی و سروش گودرزی ازجمله بازیگرانی بودند که با خط قرمز به مخاطب تلویزیون معرفی شدند. ترانه تیتراژ با مطلع «به امید یه هوای تازه‎‌‎تر»، با آهنگسازی پیروز ارجمند و صدای حسین رضائیان- که شور و حالی جوانانه داشت و چکیده‎‌‎ای از درونمایه سریال را روایت می‎‌‎کرد - محبوبیت زیادی میان جوانان داشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید