• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 22 دی 1399
کد مطلب : 121585
+
-

روزگار سخت شیعیان در پاکستان

روزگار سخت شیعیان در پاکستان

چند کیلومتر خارج از کراچی، بزرگ‌ترین شهر پاکستان، گورستان وادی الحسین قرار گرفته که صدها قبر در آن قرار دارد. هر گور، پنجره‌ای به زندگی‌ نافرجامی است که خیلی زود و به یکباره به پایان رسیده است.
به‌گزارش الجزیره، در این گورستان که با دیوارهای بلند و دروازه‌های بزرگ آهنی از شهر جدا می‌شود، آرامشی پرتنش قبور شیعیان شهر را فراگرفته است. پاکستان 220میلیون جمعیت دارد که تقریبا همه آنها مسلمان هستند. این کشور، همچنین خانه یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های شیعه در دنیاست و تقریبا 20درصد مسلمانان این کشور شیعه هستند.
وادی‌الحسین، اما داستان دیگری می‌گوید؛ روی گورها پرچمی قرمز افراشته است که نشان می‌دهد ساکنان آنها، در قتل‌های هدفمند شیعیان جانشان را از دست داده‌اند. بیشتر قربانیان یا در بمب‌گذاری‌ها یا در تیراندازی‌ها، جان خود را از دست داده‌اند. از سال2001 میلادی، بیش از 2600مسلمان شیعه در خشونت‌ها در این کشور  قربانی شده‌اند. امسال، قتل شیعیانی که از سوی دیگران به تکفیر متهم هستند، افزایش قابل توجهی داشته است.
در انتهای تابستان، ده‌ها هزار نفر از مسلمانان سنی که توسط گروه اهل سنه و الجنه سازماندهی شده بودند تظاهرات کردند. این گروه به‌خاطر ارتباطش با گروه تروریست «لشکر جهنگوی»، غیرقانونی اعلام شده است. لشکر جهنگوی مسئول بزرگ‌ترین حملات مرگبار علیه شیعیان از سال1996 به بعد به  شمار می‌رود و بارها با بمب‌گذاری، به جامعه شیعیان حمله کرده است.
در میانه تابستان، در‌ماه محرم، موج جدیدی از تنش‌های قومی سراسر کراچی و بقیه کشور را در برگرفت. روحانیون شیعه، به خاطر سخنرانی‌هایشان در مورد تاریخ اسلام، به کفرگویی متهم شده اند. هزاران نفر در کراچی دوباره با سازماندهی گروه اهل سنه و الجنه تظاهرات کردند و رهبران شیعه پاکستان را کافر خواندند. بعد از پایان اعتراض‌ها، پاکستانی‌های زیادی نفرت‌پراکنی افراد این گروه را تقبیح کردند و گفتند که دولت با تظاهرکنندگان به درستی برخورد نکرده است. یکی از افرادی که با صدای بلند علیه این تظاهرات صحبت کرد بلال فروغی، روزنامه‌نگار بود.
فروغی که خودش سنی است، در پاییز به‌خاطر انتشار محتوای نفرت‌افکن مذهبی و دولتی بازداشت شده بود. او در توییتر علیه تظاهرات گروه اهل سنه و الجنه نوشته بود و مسئولین را به‌خاطر اینکه اجازه داده‌اند یک گروه تروریستی چنین تظاهراتی را سازماندهی کند به باد انتقاد گرفته بود. به موازات گروه اهل سنه و الجنه، یک گروه ضدشیعه دیگر به نام «تحریک لبیک پاکستان» جان گرفته و تظاهراتی را علیه آنچه کفرگویی شیعیان خوانده سازماندهی کرده است. این گروه و رهبران آن از سال2017 شاهد حمایت‌های زیادی بوده‌اند. با توجه به این حمایت‌های در حال افزایش، تحریک لبیک پاکستان دولت را تحت فشار قرار داده تا آنهایی را که به گمان خودش کفرگویی می‌کنند، مجازات کند. فروغی می‌گوید که این گروه هم اخیرا به برخی شیعیان به بهانه آنچه کفرگویی علیه صحابه پیامبر از سوی آنها خوانده حمله کرده است.
حسن ظفر نقوی، یکی از رهبران شیعیان پاکستان می‌گوید که جایگاه شیعیان پاکستان بعد از انقلاب اسلامی ایران تقویت شد، اما مشکل وقتی شروع شد که عربستان سعودی و آمریکا، نفوذ ایران در میان شیعیان پاکستان را تهدیدی علیه خود دانستند. افراطی‌های سنی که مورد حمایت عربستان سعودی قرار داشتند، مبارزه با نفوذ شیعیان در منطقه را شروع کردند. اهل سنه و الجنه با همین دیدگاه در سال1985 شکل گرفت. در دهه 90، این گروه و لشکر جهنگوی، حملات علیه شیعیان را به‌شدت افزایش دادند و به دولت فشار می‌آورند تا براساس قانون، شیعیان را غیرمسلمان بخواند.
در سال2009، سیدلیاقت حسین زیدی، فعال و رهبر سرشناس شیعه در کراچی توسط لشکر جهنگوی ترور شد. قاتل او 2سال بعد دستگیر شد و به پلیس اعتراف کرد که برای لشکر جهنگوی فعالیت می‌کرده و لیست تروری داشته که براساس آن عمل می‌کرده است.
زیدی در فعالیت‌های خیریه مشارکت داشت. او یک صبح فرزندش را به مدرسه برد، اما هرگز به خانه برنگشت. وقتی که او پشت چراغ قرمز توقف کرد، 2 موتورسوار 3 بار به سر او شلیک کردند. برادرزاده او به یاد دارد که وقتی به صحنه قتل عمویش رسید، مردم فقط نظاره می‌کردند و هیچ‌کس به او کمک نمی‌کرد. یک سال بعد، قاتل زیدی به شهر برگشت و این‌بار به خواهرزاده او، رمیز حسین شلیک کرد. رمیز حسین به‌صورت معجزه آسایی نجات پیدا کرد. ضارب او بعدا به پلیس اعتراف کرده که به گمان اینکه رمیز حسین کشته شده صحنه را ترک کرده است و گرنه او هم به‌عنوان یک شهید دیگر، در گورستان وادی الحسین کنار عمویش، زیر بیرق قرمز جدیدی آرام می‌گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید