• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 21 دی 1399
کد مطلب : 121376
+
-

کنفرانسی که فضای سیاسی کشور را تحت‌تأثیر خود قرار‌داد

جنجال در برلین

جنجال در برلین


علیرضا احمدی 

سال1379در حالی آغاز شد که فضای سیاسی کشور همچنان تحت‎‌‎تأثیر تبعات رویدادهای 1378قرار‌داشت و رسانه‎‌‎ها سال جدید را با گزارش‎‌‎هایی درباره آخرین وضعیت سلامت «سعید حجاریان»، عضو شورای‎‌‎شهر تهران، که در آخرین روزهای سال‎‌‎قبل در مقابل ساختمان این شورا توسط «سعید عسگر» و تیمش ترور شد، آغاز کردند و روشن شدن هویت و انگیزه واقعی عاملان ترور را مطالبه‌می‎‌‎کردند. ازسوی دیگر تحلیل وقایع تیرماه سال‎‌‎قبل در میان دو طیف سیاسی کشور همچنان ادامه داشت و جناح راست ریشه‎‌‎های این «غائله» را می‌کاوید و انگشت اتهام را به‎‌‎سوی برخی فعالان جبهه دوم‎‌‎خرداد نشانه‌می‎‌‎رفت و اصلاح‎‌‎طلبان نیز شناسایی و محاکمه حمله‎‌‎کنندگان به کوی دانشگاه را مطالبه می‎‌‎کردند و خواستار رمزگشایی از ابعاد تاریک این ماجرا بودند.
 1379برای دستگاه قضا هم سال پرکاری بود؛ از برگزاری دادگاه ضاربان حجاریان گرفته تا رسیدگی به پرونده قتل‎‌‎های زنجیره‎‌‎ای، حوادث کوی دانشگاه، توقیف مطبوعات که نام قاضی مرتضوی را سر زبان‎‌‎ها انداخت و محاکمه فعالان سیاسی - مطبوعاتی دوم‎‌‎خردادی با عناوین اتهامی متنوع. درچنین فضایی روزهای پایانی سال حال وهوای انتخاباتی به‎‌‎خود گرفت؛ قرار بود 18خرداد1380هشتمین دوره انتخابات ریاست‎‌‎جمهوری برگزار شود و 2جناح خود را برای رقابتی نفس‎‌‎گیر آماده می‎‌‎کردند. در یک‎‌‎سو اطلاح‎‌‎طلبان قرار داشتند که طیفی از آنان به «عبور از خاتمی» می‎‌‎اندیشیدند؛ چراکه او را در برآوردن مطالبات جامعه ناکام می‎‌‎دیدند و در سوی دیگر راست‎‌‎گرایان صف‎‌‎آرایی کرده بودند که به‎‌‎نظر می‎‌‎رسید راه دشواری برای دستیابی به انسجام انتخاباتی در مقابل حریف قدرتمند خود در پیش دارند.
در این میان یک رویداد مهم در فروردین1379در حوزه سیاست داخلی برجسته شد و تحولات مهمی را به‎‌‎دنبال داشت؛ ماجرای «کنفرانس برلین». حدود 3هفته از فروردین1379گذشته بود و فضای سیاسی کشور به‎‌‎شدت درگیر ماجرای ترور حجاریان و همچنین کشمکش‎‌‎های شورای‎‌‎نگهبان و وزارت‎‌‎کشور بر سر اعلام نتایج انتخابات ششمین دوره‎‌‎مجلس شورای اسلامی بود که انتشار اخبار حواشی برگزاری یک کنفرانس در برلین با حضور برخی فعالان سیاسی و روشنفکران ایرانی در رسانه‎‌‎ها، همه‎‌‎چیز را تحت‎‌‎تأثیر قرار‌داد. بنیاد «هاینریش بل» با حمایت حزب سبزهای آلمان، از 17چهره سیاسی و روشنفکر ایرانی دعوت کرده بود که به برلین بروند و درباره «وضعیت آینده ایران» با توجه به تحولات جاری درکشور، به بحث بنشینند.
اکبر گنجی (روزنامه‎‌‎نگار)، شهلا لاهیجی (ناشر)، خدیجه مقدم (فعال زنان و محیط‎‌‎زیست)، حسن یوسفی‎‌‎اشکوری (پژوهشگر دینی)، شهلا شرکت (روزنامه‎‌‎نگار)، علیرضا علوی‎‌‎تبار(فعال سیاسی اصلاح‎‌‎طلب)، مهرانگیز کار (حقوقدان)، جمیله کدیور (منتخب تهران در مجلس ششم)، کاظم کردوانی (پژوهشگر و عضو کانون نویسندگان)، علی افشاری (فعال دانشجویی)، چنگیز پهلوان (نویسنده و روزنامه‎‌‎نگار)، حمیدرضا جلایی‎‌‎پور (روزنامه‎‌‎نگار)، محمود دولت‎‌‎آبادی (نویسنده)، فریبرز رئیس‎‌‎دانا (اقتصاددان)، منیرو روانی‎‌‎پور (نویسنده)، محمدعلی سپانلو (نویسنده) و عزت‎‌‎الله سحابی (فعال سیاسی) افرادی بودند که از 19تا 21فروردین1379در این کنفرانس شرکت کردند؛ کنفرانسی که آن ‎‌‎را «نخستین مواجهه اصلاح‎‌‎طلبان با نیروهای اپوزیسیون خارج از کشور» می‎‌‎دانند و افرادی را درکنار هم نشاند که شاید تا پیش ازاین حاضر به این کار نبودند.
قرار بود در برلین «گفت‎‌‎وگویی میان اصلاح‎‌‎طلبان با نیروهای ملی، چپ و سکولار» درگیرد و «دیوار ضخیم بی‎‌‎اعتمادی میان نیروهایی که در دهه60 به «خودی» و «غیرخودی» تبدیل شده بودند، برداشته شود»، اما کنفرانس با حاشیه‎‌‎هایی مواجه شد که تبعات سنگینی برای شرکت‎‌‎کنندگان به‎‌‎همراه داشت؛ صحبت‎‌‎های جنجالی یوسفی‎‌‎اشکوری و گنجی با واکنش‎‌‎های تندی در تهران مواجه‌شد و از سوی دیگر گروهی از نیروهای ضدانقلاب حاضر در کنفرانس با فحاشی، شعار دادن و پرسیدن سؤالات حاشیه‎‌‎ای از سخنرانان، مسیر مباحثات را منحرف‌کردند.
جنجال‎‌‎های برلین زمانی بالا گرفت که تلویزیون ایران حدود یک‎‌‎هفته پس از پایان کنفرانس، بخش‎‌‎هایی از سخنرانی شرکت‎‌‎کنندگان، همچنین صحنه برهنه‎‌‎شدن یکی از معترضان را نشان داد و این کنفرانس را به‎‌‎عنوان توطئه‎‌‎ای غربی علیه جمهوری‎‌‎اسلامی‎‌‎ایران ارزیابی کرد. این موضوع واکنش‎‌‎های بسیاری را در تهران برانگیخت؛ ازیک‎‌‎سو برخی چهره‎‌‎ها و جریان‎‌‎های سیاسی به پخش «بخش‎‌‎های گزینشی» از این کنفرانس در رسانه ملی اعتراض داشتند و آن ‎‌‎را اقدامی برای تخریب اصلاح‌طلبان می‎‌‎دانستند، مانند «علی‎‌‎اکبر محتشمی‎‌‎پور» که معتقد بود «سیمای جمهوری اسلامی در یک اقدام غیرمنتظره صحنه‎‌‎های مستهجن فیلم کنفرانس برلین را پخش کرد که موجب جریحه‎‌‎دار شدن عواطف و احساسات اکثریت اشخاصی شد که به مشاهده آن نشستند.» از سوی دیگر گروه‎‌‎های مختلفی از برخی مسئولان گرفته تا تعدادی از علما و روحانیون از وقایع کنفرانس برلین انتقاد کردند، از جمله آیت‌الله‎‌‌‎ جوادی‎‌‎آملی، امام‎‌‎جمعه موقت آن ‎‌‎زمان ‎‌‎قم که گفت: «کنفرانس رقت‎‌‎بار و ذلت‎‌‎بار برلین، فاقد استدلال بود و حرفی جز فحش و هتاکی نسبت به مقدسات نداشت...».
آیت‌الله هاشمی‎‌‎رفسنجانی، رئیس‎‌‎مجمع تشخیص‎‌‎مصلحت نظام هم از چهره‎‌‎هایی بود که واکنش تندی به جنجال‎‌‎های کنفرانس برلین نشان داد و آن ‎‌‎را برنامه‎‌‎ریزی‎‌‎ برای «محاکمه همه شئون انقلاب» ارزیابی کرد. او معتقد بود «صحنه‎‌‎ای درست کرده بودند که باز و کبوتر درست کنند و در این میان، بازها بخواهند اصل انقلاب برچیده شود... .» حجت‌الاسلام خاتمی رئیس‎‌‎جمهور هم واکنش میانه‎‌‎ای نشان داد؛ از یک‎‌‎سو از برخی بحث‎‌‎های مطرح شده در کنفرانس گلایه کرد و از سوی دیگر به اقدام صداوسیما در پخش گوشه‎‌‎هایی از این کنفرانس انتقاد‌داشت؛ «از آغاز انقلاب، از زمان حضرت‌امام‌(ره) تاکنون ده‎‌‎ها نشست و سمینار با انگیزه‎‌‎های مختلف که نوعاً برای تحریف انقلاب و دستاوردهای آن بوده، برگزار شده و حرف‎‌‎های بی‎‌‎ربطی هم زده شده‎‌‎است و شنیده‎‌‎ام در کنفرانس برلین هم حرف‎‌‎های بد و نامناسبی زده شد و برخی حرف‎‌‎های خوب و معقول هم زده‎‌‎اند. آیا بناست هرچه در آرشیوهاست بیرون بکشند و نشان بدهند؟» 
گسترده شدن واکنش‎‌‎ها و اعتراض‎‌‎ها به وقایع کنفرانس برلین، عکس‎‌‎العمل قوه قضائیه را هم درپی داشت؛ تعدادی از شرکت‎‌‎کنندگان در این کنفرانس پای میز محاکمه رفتند که از میان آنها یوسفی‎‌‎اشکوری و اکبرگنجی با احکام قضایی سنگین‎‌‎تری مواجه‌شدند. یوسفی‎‌‎اشکوری برای صحبت‎‌‎هایش درباره حجاب در مجموع به تحمل حدود 7سال زندان محکوم شد. گنجی هم برای اتهام‎‌‎های مرتبط با کنفرانس برلین و چند اتهام دیگر حدود 6سال به زندان رفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید