• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 20 دی 1399
کد مطلب : 121337
+
-

جیک آنجلی؛ جادوگر راست‌های افراطی

جیک آنجلی؛ جادوگر راست‌های افراطی

سمانه معظمی- روزنامه‌نگار

 در میان هزاران نفری که روز چهارشنبه در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره حمله کردند، برخی چهره‌ها ازجمله جیک آنجلی، ریچارد بارنت و تیم جیونت بیش از سایرین توجه رسانه‌ها و مردم را به‌خود جلب کردند. یورش به ساختمان کنگره را گروه‌های مختلف راست افراطی از سراسر آمریکا ازجمله «پسران مغرور» (Proud Boys) و طرفداران تئوری «کیو انان» (QAnon) ترتیب داده بودند. «دزدی انتخابات را تمام کنید»، «دوباره به آمریکا عظمت ببخشید» و «مرگ یا آزادی» ازجمله شعارهایی بود که روی پرچم‌ها و بنرهای مهاجمان نوشته شده بود.
جیک آنجلی به‌عنوان سردسته گروه آشوبگرانی که به کنگره حمله کردند و با پلیس رودررو شدند شناخته شده است. او به‌دلیل داشتن تاتوی زیاد، کلاه خزداری که رویش شاخ دارد و صورت نقاشی شده‌اش، بیشتر از سایرین توجه رسانه‌ها را جلب کرد. او درحالی‌که در مقابل دوربین‌ها غرش می‌کرد، خود را به پشت تریبون کنگره، جایی که پلوسی و پنس چند دقیقه قبل ایستاده بودند، رساند و تصویر خود را برای همیشه در تاریخ سیاسی آمریکا ثبت کرد.
آنجلی که یکی از طرفداران تئوری توطئه کیو انان و ساکن آریزوناست، قبلا خواننده و بازیگر بوده است. او 3‌ماه پیش در مصاحبه‌ای گفت که خز و شاخ روی سر خود می‌گذارد تا بتواند توجه مردم را جلب و درباره تئوری کیو انان تبلیغ کند. به اعتقاد او، این جنبش مانند یک توده برفی در حال غلتیدن هر روز بزرگ‌تر می‌شود. آنجلی در یکی از تجمع‌های طرفداران ترامپ در مقابل ساختمان کپیتال آریزونا در زمستان سال گذشته بنری در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «کیو انان مرا فرستاده است». طرفداران تئوری کیو انان معتقدند که یک دولت پنهان شامل سیاستمداران، علیه دونالد ترامپ و هواداران او در حال فعالیت است و در جنایت‌هایی مانند قاچاق کودکان نیز دست دارد. آنها به تئوری توطئه و مدیریت جهان و آمریکا توسط دست‌ها و حلقه‌های مرموز معتقدند و اعتقاد دارند که ترامپ در صف اول مبارزه با آنها و در تلاش برای افشاگری علیه آنهاست.
آنجلی 32ساله معروف به «کیو انان شمن» (QAnon Shaman) با پوشش مخصوص به‌خود، به پای ثابت تجمع‌های گروه‌های راست و طرفداران ترامپ تبدیل شده است. «شمن» ریشه‌ای آلمانی دارد و معنایش به جادوگر و صاحبت قدرت ماورائی نزدیک است. یکی از خالکوبی‌های او نماد ووتانیسم (Wotanism)، مخفف «اراده ملت آریایی»Will of the Aryan Nation است. ووتانیسم یک نوع تفکر سیاسی مبتنی بر الحاد است که بیشتر در آلمان و شمال اروپا طرفدار دارد. این چهره جنجالی اخیرا در تجمع‌های اعتراضی به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بسیار فعال بوده است. آنجلی همچنین در تجمع‌های اعتراضی علیه قرنطینه برای کنترل کرونا نیز شرکت داشته و معترضان را هدایت کرده است. او 2‌ماه پیش عکسی در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد که در حال دست دادن با رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ بود. آنجلی، همچنین پست‌های مختلفی در فضای مجازی مبنی بر تئوری‌های توطئه منتشر کرده، ازجمله ویدئویی که مدعی است همه‌گیری کرونا یک توطئه برای سلطه بر مردم جهان است. یکی از چهره‌های جنجالی دیگر در میان تجمع‌کنندگان، ریچارد بارنت از ایالت آرکانزاس بود که وارد دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شد. عکس‌هایی از او درحالی‌که پشت میز پلوسی نشسته و پایش را روی میز گذاشته بود، منتشر شد. خودش در این‌باره گفته است: «من یک پاکت را از روی میز برداشتم و در جیبم گذاشتم، اما از آنجایی که دزد نیستم، یک سکه روی میز گذاشتم.» او همچنین گفته که یادداشت تندی خطاب به پلوسی روی میز او گذاشته است. عکس‌های منتشرشده از میز رئیس مجلس نمایندگان نشان می‌دهد که یادداشت‌ دیگری هم روی میز او قرار داده شده که روی آن نوشته شده: «ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم.» بارنت در مصاحبه‌ای گفت: «من خلافی انجام نداده‌ام، من به زور وارد نشدم، سیل جمعیت من را به داخل ساختمان کنگره هل داد.» او به‌عنوان یک پیمانکار موقت فعالیت می‌کند و تاکنون 9300دلار وام از محل بسته کمک‌های کرونا دریافت کرده است. این مرد 60ساله خودش را یک «ملی‌گرای سفید» می‌داند که به نفع خیریه «کودکان مان را نجات بدهید» فعالیت می‌کند. این خیریه در زمینه مبارزه با قاچاق کودکان فعال است. او در پستی که 2‌ماه پیش در فیسبوک منتشر کرد مدعی شده بود که قصد دارد در انتخابات فرمانداری آرکانزاس در سال2022 شرکت کند. تیم جیونت معروف به «بیکد آلاسکا» (Baked Alaska) چهره پرحاشیه دیگر در تجمع کنگره بود که فیلم‌هایی از حضور او در ساختمان کپیتال هیل به‌صورت زنده منتشر شد. این طرفدار جنبش نئونازی، یکی از شخصیت‌های شناخته شده در فضای مجازی است. جیونت 2روز پیش از تجمع، به‌دنبال‌کنندگانش گفته بود که تست کرونای او مثبت بوده، اما با این حال بدون ماسک در تظاهرات شرکت کرده بود. یوتیوب و توییتر ازجمله پلتفرم‌های مجازی هستند که حساب کاربری او را مسدود کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید